Allerede nu er store borgerlige medier ude med skrækhistorier om millioner strandende passagerer. Og den konservative regering truer med at gribe ind.
På tirsdag bliver størstedelen af al jernbanedrift i Storbritannien nemlig ramt af strejker så omfattende, at de ikke er set i 33 år.
Mine medlemmer har problemer med for høje leveomkostninger.
Mick Lynch, leder af fagforbundet RMT
Strejken omfatter 40.000 jernbanearbejdere – heriblandt ansatte ved undergrundsbanen i London – og er planlagt til at rulle fra 21.-25. juni.
De får støtte af 10.000 andre ansatte ved jernbanerne, skriver mediet Sky News. Det vil betyde, at kun ét ud af fem toge i landet vil køre som normalt.
Årsagen til strejken er for lidt i lønningsposen, ingen eller meget sparsomme sikkerhedshensyn samt fyringer, oplyser fagforbundet National Union of Rail, Maritime and Transport Workers (RMT).
Det er RMT, der organiserer den historisk store strejke.
RMT har i dag over 80.000 medlemmer, og ifølge fagforeningens vedtægter kæmper forbundet “imod kapitalisme og for socialisme”.
– Mine medlemmer har problemer med for høje leveomkostninger. Og det er uacceptabelt for jernbanearbejdere enten at miste deres arbejde eller stå over for et år mere med lønstop, når inflationen er på 11,1 procent og stigende, siger Mick Lynch, leder af fagforbundet.
Flere strejker
Samtidig med at toge vil stå stille over hele landet, har RMT også annonceret en 24-timers strejke i undergrundsbanen London Underground den 21. juni. Her kræver de ansatte højere løn og bedre pensionsbetalinger.
Allerede den 6. juni strejkede 4000 ansatte som en “advarsel” imod angreb på pensioner og nedskæringer, der truer 600 jobs ved undergrundsbanerne.
Også check-in-personale og andet “ground-personel” ved det britiske luftfartselskab British Airways i Heathrow-lufthavn truer med strejke med krav om mere i løn.
Togtrafikken vil gå i stå
Alene togstrejken i hele Storbritannien den 21.-25. juni kan få enorme konsekvenser, da den praktisk set vil sætte den offentlige transport i stå, advarer dagbladet Daily Mail.
Eksempelvis kan den få massiv indflydelse på Europas største musikfestival, Glastonbury, der bliver afholdt fra den 22. til den 26. juni syd for Bristol.
Mick Lynch oplyser, at hvis de 50.000 ansatte ved jernbaneselskabet Network Rail og de 13 andre togoperatører ikke får noget ud af deres kommende strejke, vil der komme flere strejkebølger i den nærmeste fremtid.
Togoperatørerne, der vil blive ramt, er blandt andet East Midlands Railway, Greater Anglia, South Western Railway og Trans Pennine Express.
“Vi kan ikke sidde passivt og se til”
Den borgerlige avis Daily Mail advarer imod togstrejken. Ifølge avisen vil den være den mest omfattende i de seneste 33 år og vil “ramme” millioner af briter i de fem dage.
Strejken vil betyde “kaos” for ikke bare Glastonbury, men også ramme store begivenheder, herunder koncerter, cricketturneringer og flere festivaler, lyder beklagelsen. Desuden kan strejken betyde tomme hylder i butikkerne.
De fem planlagte strejkedage vil ifølge Daily Mail koste samfundet mellem 10-15 millioner pund i tabt produktion og salg. Beløbet svarer til mellem 87-131 millioner kroner.
Til sammenligning har jernbanefirmaerne et årligt overskud på 500 millioner pund, siger Mick Lynch og fastholder, at RMT ikke ønsker at ramme britisk økonomi med strejken.
– Vi ønsker ikke forstyrrelser for nogen, og det beklager jeg. Men vi kan ikke sidde passivt og se til, mens vores medlemmer bliver fattigere og fattigere med trusler om at miste deres job, siger han og tilføjer, at de ansatte ikke har fået fornyet lønaftaler i tre år, mens inflationen raser.
Fagforbundet RMT tror, at meningsfulde forhandlinger går ud på at sætte en pistol for panden på industrien.
Grant Shapps, Storbritanniens transportminister
– Vores medlemmer har fået nok, siger han og føjer til, at et overvældende flertal af de jernbaneansatte fagforeningsmedlemmer i sidste måned stemte ja til at strejke.
Mick Lynch forklarer, at jernbaneselskaberne fyrer “lystigt”, idet regeringen bad britisk industri om at spare to milliarder pund oven på covid-19-pandemien. Under pandemien blev flere selskaber – også jernbanefirmaer – tildelt hjælpepakker af regeringen.
“Pistol for panden på industrien”
Den konservative transportminister Grant Shapps kritiserer i hårde vendinger fagforbundet RMT for at ville gennemføre strejken.
– RMT tror, at meningsfulde forhandlinger går ud på at sætte en pistol for panden på industrien, der stadig kæmper med covid-19-pandemiens efterskælv, siger han.
Network Rail’s administrerende direktør Andrew Haines fortæller, at de gør alt, hvad de kan, for at undgå strejkeaktionen.
– Gennem et kompromis og sund fornuft, der rækker ud til begge sider, håber vi at finde en løsning, siger han.
Men onsdag i sidste uge kunne han efter forgæves forhandlingsmøder med RMT erklære, at “vi må forberede os på en unødvendig landsdækkende jernbanestrejke og den skadelige virkning, det vil have.”
RMT har forgæves opfordret til et ansigt til ansigt-møde med transportministeren Grant Shapps og finansministeren Rishi Sunak for at afværge strejken.
Borgerskabet svækket af brexit
Formanden for Underhusets transportkomite, den konservative Huw Merriman, opfordrer til en “minimumsservice” under jernbanekonflikter, ligesom i EU, hvor omkring en tredjedel af togene skal køre under strejkeaktioner.
– Fagforeningerne holder hårdt på sit og vil ikke give sig. Men regeringen bør indføre en minimumsservice, idet vi alle betragter jernbanen som en væsentlig service, siger han.
Men Storbritannien er ikke længere medlem af EU, som det forlod den 31. januar 2020, så en minimumsservice vil ikke automatisk træde i kraft, beklager Daily Mail.
Vi har allerede Vesteuropas mest restriktive fagforeningslove.
Mick Lynch, leder af fagforbundet RMT
Men transportminister Grant Shapps åbner nu op for, at regeringen vil hasteindføre en særskilt lov om, at et minimum af ansatte skal arbejde under strejker ved jernbanen.
– RMT skal ikke holde landet som gidsler, sagde han ifølge lokalavisen Herts Live, og tilføjede, at det er muligt, at vikarbureauer kan skaffe personer til at køre togene og servicere jernbanenettet.
Mick Lynch fra RMT modsætter sig Grant Shapps.
– Vi har allerede de allermest restriktive antidemokratiske fagforeningslove i Vesteuropa, og hvis regeringen forsøger at bekæmpe mine medlemmers rettigheder yderligere, vil vi rejse den hårdest mulige modstand, lover han.
Sidste store strejke var i 1989
Sidste gang Storbritannien blev ramt af en omfattende jernbanestrejke – der også omfattede undergrundsbanerne i London – var i 1989.
Også her krævede de strejkende mere i løn. Jernbaneoperatøren, det statsdrevne British Rail, tilbød syv procent mere i løn, men det blev afvist af RMT’s forgænger, NUR.
Men en domstol forbød strejker i undergrundsbanen det forår, da der ifølge domstolen var fundet fejl i fagforbundets stemmesedler, som medlemmerne fik, da der skulle stemmes om strejkeaktionen.
Forbuddet førte til flere vilde proteststrejker, før en en ny lønaftale afsluttede konflikten ved jernbanerne og i undergrundsbanen. Jernbanearbejderne fik på den måde 8,8 procent mere i løn.
RMT har her lavet en video om jernbanearbejdernes største kampe og RMT’s historie.
Aktuel strejkebølge og optimisme
Virksomhederne har presset citronen under covid-19-pandemien og udnyttet arbejderne maksimalt. Desuden har år med nyliberale spareprogrammer fået bægeret til at flyde over, og en strejkebølge, der ikke er set siden 1980’erne, har i de seneste måneder rullet hen over Storbritannien med stor kraft, sagde Ian Richards til Arbejderen i maj.
Læs også
Ian Richards er aktivist i den venstreorienterede kampagne “Rebuild Britain” (Genopbyg Storbritannien).
Den øgede strejkelyst har betydet i gennemsnit syv til ti procent mere i løn for de strejkende arbejdere. Britiske lastbilchauffører gennemførte endda en strejke, der gav dem 40 procent mere i lønningsposen.
Flere medier taler i dag om, at der er opstået et nyt styrkeforhold i transportbranchen og andre steder. For eksempel har den danske mejerikoncern Arla Foods givet lønstigning til de fleste ansatte chauffører i Storbritannien.
“Beslutsom handling fra fagforeningerne betyder store sejre med højere løn på de enkelte arbejdspladser”, skriver det britiske dagblad Morning Star, der tilføjer, at Storbritannien siden 1992 har oplevet en voldsom “lavtlønskapitalisme” med stor inflation til følge.
Du kan følge jernbane- og undergrundsbanestrejken 21.-25. juni på Twitter og Facebook med opdateringer fra RMT på daglig basis.
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.