Angående motorvejsprojektet Egholm, så er det samme beskidte udemokratiske trick der bruges, som Venstre minister brugte ved opsætningen af vildtsvine hegnet ved grænsen.
Miljøet bliver taber, og borgernes retssikkerhed bliver undergravet.
Det konstaterer advokat Louise Faber, der er formand for Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen, og Oluf Jørgensen, forhenværende lektor i forvaltningsret ved Aalborg Universitet og forskningschef i mediejura ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.
For under en uge siden anmodede Borgerbevægelsen Transportudvalget om at udøve parlamentarisk kontrol med transportministeren.
Resultatet af det fremlagte lovudkast er, at borgerne efterlades retsløse og uden indsigt i, hvordan projektet realiseres. Men også Folketingets medlemmer og EU holdes udenfor.
Louise Faber, formand for Borgerbevægelsen
Nu viser det sig, at Transportministeriets forslag til anlægslov for Egholmforbindelsen, som i al hast blev sendt i høring den 7. december sammen med Vejdirektoratets supplerende miljøkonsekvensvurdering 2023, sigter efter at give transportministeren vide rammer for at overtage kommunalbestyrelsens eller en statslig myndigheds beføjelser. Således også for eksempelvis Miljøstyrelsens adgang til at sikre, at miljølovgivningen overholdes, fremgår det af en pressemeddelelse fra Borgerbevægelsen.
– Dermed undgår transportministeren meget bekvemt at forholde sig til fremtidig kritik fra Miljøstyrelsen, om at projektet ikke kan overholde miljølovgivningen om for eksempel Natura 2000-områder, beskyttede arter og vores drikkevand, siger Louise Faber.
Borgerbevægelsen finder det dybt bekymrende og ikke i tråd med demokratiske principper, at transportministeren enevældigt skal have fuld kontrol og beslutningsmagt i realiseringen af et projekt så omfattende og miljømæssigt indgribende som Egholm-motorvejen.
– Og så særligt problematisk i lyset af 12 års historik med gentagne høringsprocesser, fordi der er problemer med at overholde EU’s miljødirektiver vedrørende projektet, pointerer den nordjyske advokat.
Retssikkerheden under pres
Kigger man nærmere på lovforslaget, så lægger det op til, at transportministeren selv kan beslutte, at “afværge- og kompenserende foranstaltninger kan gennemføres, uden der skal søges dispensation fra en eksisterende fredning”.
– Forslaget til anlægslov vil undergrave borgernes retssikkerhed, siger Oluf Jørgensen, offentlighedsrådgiver og talsmand i Borgerbevægelsen.
Han er forhenværende lektor i forvaltningsret ved Aalborg Universitet og forskningschef i mediejura ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Han uddyber:
– Principperne om funktionsadskillelse er nødvendige retssikkerhedsgarantier for at sikre faglig kompetence og undgå habilitetskonflikter.
Klageret fjernes
Det fremsatte lovforslag vil imidlertid også få konsekvenser for borgerne, hvis mulighed for at klage eller appellere afgørelser relateret til motorvejsprojektet helt bliver fjernet.
– Det vil eliminere de kritiske stemmer og fjerne enhver form for mulighed for modstand mod projektet, give plads til offentlig debat eller juridisk gennemsigtighed, siger Louise Faber.
Hun forklarer, at beslutninger, der træffes under byggeriet, blot kan gennemtrumfes. Det kan eksempelvis være beslutninger om, hvor meget grundvandet skal sænkes, eller hvor meget drikkevandet kan forurenes.
– Vi står over for et scenarie, hvor borgernes grundlæggende rettigheder bliver tilsidesat, pointerer Louise Faber.
Hun mener, det er helt afgørende i ethvert offentligt projekt, at borgernes retssikkerhed, almindelige habilitetskrav og åbenhed om myndighedernes beslutninger er sikret.
– Resultatet af det fremlagte lovudkast er, at borgerne efterlades retsløse og uden indsigt i, hvordan projektet realiseres. Men også Folketingets medlemmer og EU holdes udenfor.
– Den fremgangsmåde, der lægges op til, kan give en faretruende præcedens for fremtidige infrastrukturprojekter og borgernes rolle i beslutningsprocesser, fastslår Louise Faber.
Høringsfrist den 11. januar
Torsdag den 11. januar er sidste frist for aflevering af høringssvar til anlægslovens 545 sider og Miljøvurderingens 600 sider. Sammen med tidligere udsendt materiale har der været i alt 1800 sider at forholde sig til, hvilket da også udløste en voldsom kritik både fra Borgerbevægelsen og Miljøstyrelsen, der udtrykte frustration over den pressede tidsplan.
En henvendelse fra Miljøstyrelsen og byrådet i Aalborg Kommune om at forlænge fristen for at afgive høringssvar blev afvist af både Vejdirektoratet og af transportminister Thomas Danielsen (V).
Byrådet i Aalborg Kommune holder ekstraordinært byrådsmøde onsdag eftermiddag for at behandle kommunens høringssvar vedrørende motorvejsprojektet hen over Limfjordsøen.
Motorvejsmodstandere og klimaaktivister har advaret om, at de står klar til at tage imod de lokale politikere.
I Aalborg Byråd er Enhedslisten, SF og Radikale Venstre imod Egholmforbindelsen, og de vil markere sig i debatten med et modstanderindlæg.
– Vi kommer til endnu en gang – sammen med SF og De Radikale – at kæmpe for, at Aalborg Byråd besinder sig, siger Per Clausen fra Enhedslisten forud for mødet.
Enhedslisten, SF og Radikale Venstre indgik ved forrige kommunalvalg i valgteknisk samarbejde med Trafikalt Folkeparti, Kommunistisk Parti og Alternativet – et samarbejde der går under navnet Det Grønne Valgsamarbejde.
Høringssvar til den supplerende miljøvurdering sendes til Vejdirektoratet via dette link, mens kommentarer til forslag til anlægslov skal sendes til Transportministeriet på mail trm@trm.dk samt arp@trm.dk.
Læs også
Lynhøring om motorvej hen over naturskønne Egholm ved Aalborg afføder store protester
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.