Børne- og Ungdomsudvalget i Københavns Kommune skal den 4. maj andenbehandle et forslag om, at der i 2023 skal spares godt syv millioner kroner ved at udskifte lærere med pædagoger, fordi pædagoger får lavere løn end lærere.
Det indgår i forslaget, at der fra 2024 til 2027 skal spares hele 17 millioner om året ved denne udskiftning. Hele manøvren skal udskifte 170 lærere med pædagoger.
Dertil kommer, at der på ungdomsuddannelserne for udviklingshæmmede unge foreslås yderligere besparelser, ved at de unge i mindre omfang skal undervises af lærere, og at pædagoger skal overtage flere opgaver.
Endelig kan der spares penge ved, at HK-personale overtager andre af de opgaver, som lærerne traditionelt har stået for, herunder arbejdet i kommunens pædagogiske læringscentre, som tidligere blev kaldt skolebiblioteker.
Forslagene vækker ikke begejstring hos de københavnske lærere.
– Det er fuldstændig langt ude. De går virkelig på strandhugst i det, vi laver. Det er jo en ren spareøvelse. Der er intet pædagogisk i det – det er ikke fagligheden, de tænker på, siger næstformand i Københavns Lærerforening Inge Thomsen til Arbejderen.
Kirsten Birk Lassen er formand i Skole og Forældre København. Hun er enig i Inge Thomsens vurdering og siger til Arbejderen:
– Det er meget problematisk at gå den vej. Det vil skabe manglende faglighed i undervisningen. Lærere er uddannede til at undervise, det er pædagogerne ikke. Jeg vil samtidigt understrege, at pædagogernes faglighed i skolerne er vigtig, og at der er brug for et stærkt samarbejde mellem pædagoger og lærere.
Kirsten Birk Lassen håber ikke, at spareforslaget fører til konfrontation om faggrænser mellem pædagoger og lærere, og hun er også urolig for, om besparelserne kan føre til, at flere forældre vælger folkeskolen fra til fordel for privatskole.
Hos Landsforeningen for Socialpædagoger (LFS) er næstformand Jan Hoby også kritisk over for Københavns Kommunes spareforslag. Han udtaler til Arbejderen:
– Det er helt uhørt at ville udskifte én medarbejdergruppe med en anden, alene fordi den er billigere. Pædagoger vil aldrig kunne erstatte lærere i folkeskolen. Pædagoger skal og kan ikke “redde” folkeskolen.
Den understøttende undervisning
Inge Thomsen fortæller, at besparelsesforslaget primært er rettet mod folkeskolens omdiskuterede “understøttende undervisning,” som i Folkeskolereformen i 2014 blev indført sammen med længere skoledage, og som i dag i Københavns Kommune udføres af 50 procent lærere og 50 procent pædagoger.
Med de foreslåede besparelser vil der i fremtiden være 30 procent lærere og 70 procent pædagoger til varetagelse af denne undervisning, lyder det fra lærerforeningens næstformand.
Understøttende undervisning kan ses som ekstra tid, hvor skolerne kan planlægge fleksibelt for at støtte elevernes læring og trivsel. Understøttende undervisning skal anvendes til forløb og læringsaktiviteter, der er knyttet til undervisningen i folkeskolens fag og emner. Tiden kan også bruges på aktiviteter, der sigter bredere på at styrke elevernes læringsparathed, sociale kompetencer, alsidige udvikling, motivation og trivsel.
Den understøttende undervisning kan varetages af lærere, pædagoger og andet personale med relevante kvalifikationer. Pædagoger og andet personale indtager en understøttende rolle. Dermed er det læreren, der har ansvar for at sikre sammenhæng med Fælles Mål for fagene.
Kilde: Læringsportalen Emu
Inge Thomsen og Jan Hoby har sammen sendt et åbent brev til politikerne i Børne- og Ungdomsafdelingen, hvor de opfordrer dem til at kassere forslaget og i stedet bruge noget af kommunens råderum på 470 millioner til “at styrke alle børns mulighed for et fagligt og socialt løft og at skabe gode rammer for trivsel i København.”
I brevet anbefaler de indførelse af kortere skoledage, mere tolærerordning i skoletiden og en udvidelse af åbningstiden i fritidstilbuddene som alternativ til de nævnte besparelser.
Jan Hoby uddyber overfor Arbejderen anbefalingerne i brevet sådan:
– LFS har fra dag et været modstander af heldagsskolereformen. Ud fra devisen at længere skoledag ikke giver bedre skolegang. LFS har aldrig ment, at børns fritid og arbejde skal blandes sammen. Deres formål er vidt forskellige. Al leg er læring, men al læring er ikke en leg.
Samtidigt frygter Jan Hoby, at de nye spareforslag vil medføre, at flere lærere og pædagoger vil søge væk fra folkeskolen.
– Skolereformen fra 2014 dikterer læreres og pædagogers arbejde langt ned i detaljen og fratager dem derved store dele af deres faglige indsigt, viden og dømmekraft. Flugten fra folkeskolen er et resultat af folkeskolereformen og massive nedskæringer, siger han og tilføjer, at nye besparelser vil kunne styrke denne negative tendens.
Forældreformanden Kirsten Birk Lassen fortæller til Arbejderen, at hun er enig med de to faglige næstformænd i, at det er en god idé at erstatte de lange skoledage med kortere skoledage med tolærerordning. Hun understreger samtidigt, at det er vigtigt, at det er lærere, som leverer den understøttende undervisning, og fremhæver, at tolærerordning for eksempel giver mulighed for at dele klassen op i mindre hold.
Skolelederforeningen og politikerne
Ifølge Børne- og Ungdomsforvaltningen er spareforslagene allerede drøftet med Skolelederforeningen, som i forslaget bliver citeret for følgende holdninger:
“Særligt planen om at hæve andelen af pædagoger i de mindste klasser vil kunne ske uden at gå ud over fagligheden, samtidig med at det vil styrke sammenhængen med de københavnske skolefritidsordninger (KKFO).”
Samtidig lyder det fra Skolelederforeningen, at “der forventes at være bekymringer fra lærerne, der kan gå på, at den understøttende undervisning flere steder bruges til fagligt læringsindhold, som derfor vil blive reduceret ved en vedtagelse af forslaget.” Endelig forventer Skolelederforeningen “en tilsvarende bekymring fra forældrene.”
Fagbladet Folkeskolen.dk skriver, at det endnu er uvist, hvordan flertallet af politikere i Børne- og Ungdomsudvalget på Københavns Rådhus stiller sig til spareforslagene. Men udvalgets næstformand, Enhedslistens Gorm Gunnarsen, har allerede meldt ud, at han tager afstand fra dem.
– Forslagene er slemme. Det er en udfordring af fagligheden i folkeskolen – simpelthen med den begrundelse, at det er billigere, siger han.
De borgerlige lurepasser
Et flertal i udvalget, bestående af Enhedslisten, SF og de Radikale, har bestilt et budgetnotat fra forvaltningen om, hvad det vil koste at afskaffe den understøttende undervisning og i stedet etablere tolærerordninger i skolerne og udvidet pædagogbemanding i fritidsordningerne, forlyder det endvidere fra Folkeskolen.dk.
Gorm Gunnarsen fra Enhedslisten fortæller til Arbejderen, at han er spændt på, hvad der vil ske med forslaget ved 2. behandlingen den 4. maj. Han forklarer, at Det Konservative Folkeparti jo i Folketinget har meldt ud, at de er imod de lange skoledage med understøttende undervisning. Samtidigt synes han, at både Radikale Venstre og Det Konservative Folkeparti “lurepassede lidt” om deres holdninger ved førstebehandlingen af Københavns Kommunes forslag til besparelser.
Læs også
Næsten halvdelen af børn med autisme kommer ikke i skole, og 24 procent mister mindst et års skolegang
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.