Partiet Frie Grønne har fremlagt det, de selv betegner som en kompromisløs klimaplan, der betyder en total omlægning af alle samfundets sektorer.
Planen viser, hvad der skal til for, at Danmark overholder sin del af FN’s mål om en temperaturstigning på højest 1,5 procent i forhold til den førindustrielle periode.
Det forklarede partiets leder Sikandar Siddique, da han fremlagde klimaplanen på et pressemøde i forbindelse med partiets sommergruppemøde den 30. august.
– Planen er et frontalt angreb på dem, der sætter profit og overforbrug over klodens, naturens og vores fælles bedste. Det kan lade sig gøre at opfylde målet om 1,5 grader. Det handler kun om, hvor langt vi er villige til at gå. Vi er parat til at gå hele vejen, erklærede Sikandar Siddique.
Opgør med vækstpolitik
Han understregede, at det indebærer et opgør med vækstpolitikken, der fastholder, at vi både kan have konstant vækst og samtidig passe på klimaet, og et opgør med danskernes overforbrug.
– Vi er nødt til at sænke vores forbrug markant. Havde alle i verden det samme forbrug som danskerne, skulle vi bruge over fire jordkloder. Vestens overforbrug er roden til alle klimaproblemer, sagde partilederen.
Klimaplanen indeholder 150 forslag, der tilsammen betyder en total omlægning af det danske samfund.
Blandt forslagene er udfasning af kød- og mejeriproduktion til fordel for plantebaseret produktion, forbud mod import af dyrefoder, flere områder til natur, forbud mod pesticider, en ny biodiversitetslov, en høj CO2-skat, progressiv formueskat, beskatning af boliggevinster, akut stop for olie og fossilgas samt stop for udbygning af fossil transportinfrastruktur som motorveje og lufthavne.
Vi er nødt til at sænke vores forbrug markant. Havde alle i verden det samme forbrug som danskerne, skulle vi bruge over fire jordkloder. Vestens overforbrug er roden til alle klimaproblemer.
Sikandar Siddique, partileder Frie Grønne
I forhold til transport vil Frie Grønne blandt andet indføre høje flyafgifter og stop for al indenrigsflyvning samt udenrigsflyvninger til distancer, der kan nås med offentlig transport på max 12 timer.
“Flyvning betaler ikke moms eller energiafgifter og kun i forsvindende lille grad for deres CO2-udledning. Det betyder, at flyvning er en økonomisk favoriseret transportform”, står der i planen.
De penge, der kommer ind på flyafgifter, vil Frie Grønne bruge på udbygning af jernbanenettet. Også den øvrige kollektive trafik skal forbedres markant.
Frie Grønne sætter fokus på det problem, at store dele af de CO2-udledninger, som Danmark er ansvarlig for, ikke er med i de officielle opgørelser over CO2-udledninger. For eksempel tæller udledninger fra international fly- og skibstrafik ikke med i vores nationale regnskab. Det samme er tilfældet med vores import af varer fra andre lande, der forbruges i Danmark.
Alle udledninger skal tælles med
Danmarks plan for reduktion af CO2-udledninger skal tage udgangspunkt i alle de udledninger, som Danmark er ansvarlig for, står der i planen.
“Alle udledninger af CO2 forårsaget af danske aktiviteter skal være gået i nettonul i 2030,” lyder målet.
– Det kan den nuværende klimalov, der baserer sig på konstant økonomisk vækst og kulsorte aftaler skrevet af erhvervslivets største anti-klimaaktivister, ikke sikre. Derfor er der brug for en helt ny klimalov 2,0, sagde Sikandar Siddique.
– Hvis vi fortsætter som hidtil, vil Danmark have brugt sin andel af det globale CO2-budget i 2026, om kun fire år. Derfor er vi nødt til at samle os til et frontalt angreb nu, tilføjede han.
Frie Grønne har arbejdet på sin klimaplan siden januar. Foreninger, ngo’er og eksperter har været involveret i arbejdet.
Ud over klima er Frie Grønnes hovedfokus i valgkampen antiracisme samt sikring af et solidarisk samfund, oplyser Susanne Zimmer, partiets gruppeforperson.
På pressemødet blev Frie Grønne spurgt om, hvorfor de ikke stiller op sammen med Alternativet og Grøn Alliance. Alle tre partier ligger i de nuværende meningsmålinger under spærregrænsen.
– Grøn Alliance er et borgerligt parti, der går ind for økonomisk vækst, mens Alternativet er et midterparti, der er med i klimaloven, som baserer sig på økonomisk vækst. Modsat det er Frie Grønne et venstrefløjsparti, sagde Sikandar Siddique.
Frie Grønne planlægger nu en intensiv valgkamp, blandt andet i forhold til minoritetsgrupper og aktive i klimabevægelserne.
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.