Flyselskabet SAS kan de næste fem et halvt år spare 25 procent på udgifterne til deres piloter.
Det er resultatet af afstemningen om den aftale, som de nordiske pilotforeninger forhandlede på plads med SAS den 19. juli efter 15 dages strejke, og som blev offentliggjort lørdag den 6. august.
– Jeg er utrolig glad for den store opbakning til aftalen – ikke mindst når vi har været gennem en så lang og hård konflikt. Medlemmerne har tydeligvis forstået alvoren, og det her viser, hvor stærkt sammenholdet er blandt piloterne, udtaler Henrik Thyregod, formand for Dansk Pilotforening, på baggrund af en stemmeprocent på 89 blandt medlemmerne og 93 procent ja-stemmer.
Vi har hele vejen igennem været stålsatte på, at vi skulle have vores yngre kollegaer genansat, sådan som det oprindeligt var aftalt med ledelsen i SAS.
Henrik Thyregod, formand Dansk Pilotforening.
Ud over en direkte lønnedgang har piloterne udsigt til markante forringelser af arbejdsvirkårene på en række områder. Eksempelvis stiger den maksimale ugentlige arbejdstid fra 47,5 til 60 timer, og piloterne skal arbejde på fuld tid hele sommeren, mens de går på tvungen deltid resten af året, hvor arbejdstiden og lønnen bliver sat ned til 80 procent.
Henrik Thyregod indrømmer da også, at aftalen er dyrt købt, men gør opmærksom på, at det vigtigste i forhandlingerne har været kravet om genansættelse af de 450 piloter, der blev fyret under corona-pandemien.
SAS skal frem mod 2024 og i takt med, at aktiviteten i selskabet øges, genansætte og siden give fuldtidsarbejde til de 450 piloter, der blev fyret under corona.
– Vi har hele vejen igennem været stålsatte på, at vi skulle have vores yngre kollegaer genansat, sådan som det oprindeligt var aftalt med ledelsen i SAS. De erfarne piloter har udvist stor solidaritet for at få deres yngre kollegaer tilbage, siger Henrik Thyregod.
Den nye overenskomst for piloterne i SAS indeholder blandt andet:
- Piloterne får samlet set forringet deres løn og arbejdsvilkår med, hvad der svarer til 25 procent.
- Ud over en direkte lønnedgang forringes arbejdsvilkårene på en række områder. Eksempelvis stiger den maksimale ugentlige arbejdstid fra 47,5 til 60 timer og piloterne skal arbejde på fuld tid hele sommeren, mens de går på tvungen deltid resten af året, hvor arbejdstiden og lønnen bliver sat ned til 80 procent.
- SAS skal frem mod 2024 og i takt med, at aktiviteten i selskabet øges, genansætte og siden give fuldtidsarbejde til de 450 piloter, der blev fyret under corona.
- Overenskomsten gælder for alle piloter, der flyver for SAS. Det er uanset, om der er tale om SAS Scandinavia eller et af datterselskaberne, SAS Link og SAS Connect. Piloterne i de to datterselskaber er ellers organiseret i FPU, der ikke har været involveret i forhandlingerne om en ny overenskomst.
- Søgsmål fra pilotForeningerne og enkelte piloter mod SAS trækkes tilbage.
- Aftalen skal godkendes af de fire pilotforeninger og den amerikanske domstol, der kører SAS’ proces med konkursbeskyttelsen.
Aftalen gælder frem til september 2027.
Kilder: Dansk Metal og SAS.
Fagforeningen vurderer, at piloterne – med den nye overenskomst – har fået en garanti for, at de er en del af fremtiden i SAS, og at SAS ikke igen vil oprette nye datterselskaber på andre vilkår, end det der nu er aftalt.
SAS oprettede under corona-krisen datterselskaberne SAS Connect og SAS Link, hvor de ansatte både danske og udenlandske piloter til dårligere løn og arbejdsforhold end i den gældende SAS-overenskomst. Ifølge den nye overenskomst kan SAS ikke fortsætte med at ansætte udenlandske piloter i datterselskaberne samtidig med, at de coronafyrede danske piloter ikke får opfyldt løftet om genansættelse.
FPU-overenskomsten udfases
Overenskomsten gælder for alle piloter, der flyver for SAS, også dem, der er ansat i et af datterselskaberne, hvor piloterne er dækket af en overenskomst indgået med Flyvebranchens Personale Union (FPU). FPU’s pilotoverenskomster bliver nu udfaset i takt med, at de udløber, hvilket sker i SAS Connect i 2025 og i SAS Link i 2027. Ansatte kan indtil da selv vælge, om de vil være på Metals eller FPU’s overenskomst. Nyansatte vil blive ansat på Metal-overenskomsten.
– Vi kunne under ingen omstændigheder acceptere, at ledelsen i SAS brugte datterselskaber til at omgå vores eksisterende overenskomst. Hvis SAS-ledelsen fik lov til at slippe afsted med det, kunne det også ske andre steder på det danske arbejdsmarked. Så det var afgørende for at bevare den danske model, siger Keld Bækkelund Hansen, der er forhandlingschef i Dansk Metal, som Dansk Pilotforening er en del af.
SAS fortsætter konkursbeskyttelsesproces
Også i Norge og Sverige, har piloterne stemt ja til den nye overenskomst, og dermed kan flyselskabet fortsætte den igangværende Chapter 11-proces – en konkursbeskyttelsesproces, der skal sikre SAS mod krav fra långivere om tilbagebetaling ved eventuel konkurs.
“Dette positive resultat af afstemningen vil hjælpe SAS med at tiltrække langsigtede investorer, mens vi fortsætter med Chapter 11-processen og arbejder videre med SAS Forward-planen,” skriver SAS i en kommentar.
Jacob Pedersen, aktieanalysechef hos Sydbank og luftfartsanalytiker, oplyser til DR Nyheder, at SAS skal skaffe omkring syv milliarder svenske kroner, svarende til fem milliarder danske for at komme igennem konkursbeskyttelsen. Dertil kommer aftaler med andre personalegrupper om deres medvirken i flyselskabets spareplan, SAS Forward-planen.
I det seneste regnskabsår i 2021 lød SAS’s underskud på cirka 4,8 milliarder kroner.
Læs også
Piloter har betalt dyrt for at sikre fælles overenskomst og genansættelse af fyrede kollegaer
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.