Som det ser ud lige nu, tyder en hel del på, at SAS bliver ramt af strejke onsdag den 29. juli, som 1000 piloter i Danmark, Norge og Sverige har varslet.
Forhandlinger i de respektive lande mellem SAS og piloternes fagforeninger har indtil nu ikke ført til aftaler, som kan afblæse en strejke på tærsklen til, at feriesæsonen for alvor sætter ind.
Siden november måned 2021 har forhandlingerne handlet om flyselskabets redningsplan SAS Forward. Ifølge den skal der høvles 7,5 milliarder svenske kroner af de årlige omkostninger. Oveni er kommet forhandlinger om fornyelse af piloternes overenskomst, som udløb den 1. april.
På spørgsmålet om parterne når frem til en løsning inden onsdag i næste uge, siger Henrik Thyregod, formand for Dansk Pilotforening, til Arbejderen:
– Jeg vil gøre alt for at få en løsning, men det kræver lidt fra begge sider. Jeg kan ikke svare på, om det lykkes. Lige nu er vi uendelig langt fra hinanden.
SAS har som andre flyselskaber været ramt under coronapandemien og også modtaget økonomiske hjælpepakker fra staten. På trods af det har SAS for nyligt fyret 300 kabineansatte, der ellers var gået på frivilligt orlov for at hjælpe selskabet med at overleve.
Datterselskaber med nyt og billigere personale
At SAS i samme periode oprettede to nye datterselskaber, SAS Connect og SAS Link, hvor der blev ansat nyt og billigere personale, efterlod personalet med en følelse af at blive udnyttet.
Læs også
Forbundssekretær i Dansk Metal Keld Bækkelund Hansen har tidligere forklaret til Arbejderen, at datterselskaberne benytter de samme fly, destinationer og billetter. Bookingsystem, check-in, bagagehåndtering, lounges og bonuspoint er også det samme. Personalet skal møde i de samme uniformer. De har den samme ledelse og administration, og SAS’ internationale billetnummer – 117 – benyttes også i de nye selskaber.
De faglige organisationer konstaterer, at personalet i datterselskaberne udfører det samme, som de hele tiden har gjort. Nu blot til lavere løn og på ringere arbejdsvilkår.
Et tredje datterselskab, SAS Crew Services A/S, blev oprettet den 10. juni, dagen efter at piloterne havde sendt andet strejkevarsel. SAS selv ønsker ikke at kommentere på det, men Dansk Pilotforening kan dokumentere det, ligesom det fremgår af et medlemsbrev til piloterne, som det svenske medie expressen.se er kommet i besiddelse af.
– Man har lavet identiske selskaber for at omgå vores overenskomster. Det er der jo ikke nogen grund til, når vi har tilbudt at gå ned i løn. Derfor tror jeg, det handler om, at de vil have os splittet op i forskellige selskaber for at skabe intern konkurrence, helt i strid med den danske model, siger Henrik Thyregod.
Går SAS efter en konkurs?
Det har ikke ligefrem gjort forhandlingerne nemmere, og det opfattes af piloterne som en optrapning af konflikten. Heller ikke nyere oplysninger om, at SAS har iværksat en proces for at kunne søge om konkursbeskyttelse ved amerikanske domstole, bidrager ifølge piloternes formand til en forbedring af et i forvejen anspændt forhandlingsklima.
– Om SAS har en interesse i at gå konkurs, det er svært at sige. Men det, vi hører, er, at SAS tilsyneladende spekulerer i betalingsstandsning og konkursbeskyttelse i USA. Det er meget svært for os at forhandle under de her vilkår. Hvis vi kommer med indrømmelser og besparelser, så ved vi jo ikke, om det næste, der sker, er, at SAS er i en konkursbeskyttelse og kræver endnu flere besparelser.
Kommunikationsdirektør i SAS Karin Nyman vil ikke kommentere på piloternes oplysninger.
– Det her har jeg ikke set. Men generelt kommer der lignende spekulationer, som vi ikke kommenterer på. Der har været en del spekulationer igennem længere tid, udtaler hun til det svenske medie expressen.se.
Karin Nyman afviser ikke, at spekulationerne kan være korrekte.
SAS-direktør har prøvet det før
Ifølge Expressens kilde så har SAS skrevet kontrakt med advokatfirmaer og bureauer i New York, der forbereder en proces for at “rekonstruere selskabet” – også kaldet en Chapter 11-proces. Kilden oplyser videre, at mange flyselskaber har gjort det samme.
Det gælder eksempelvis det colombianske flyselskab Avianca, hvorfra SAS har hentet den nuværende administrerende direktør, Anko van der Werff. Han har tidligere givet udtryk for, at besparelserne i SAS ikke går efter planen.
Derfor undrer det Henrik Thyregod, at SAS ikke tager imod de danske piloters tilbud i forhold til spareplanen, der kan skære 25 procent af lønudgifterne. SAS kræver 30 procent.
– Vi giver dem trods alt 500 millioner SEK i besparelser per år. Man burde jo bare sige tak. Der er ikke ret mange andre, der går ned i løn i en tid, hvor der er inflation. Når vi alligevel har gjort det, har det ikke været for at trykke prisen, men for at gøre SAS konkurrencedygtig i en svær tid for luftfarten i det hele taget. Jeg synes, det er et fantastisk tilbud, siger Henrik Thyregod.
Han tilføjer, at Dansk Pilotforening har stået for piloterne i SAS, siden flyselskabet startede i 1946, og det eneste, piloterne kræver, er at få lov til at beholde deres arbejdspladser i SAS:
– Vi skal bare have en løsning, hvor de ikke outsourcer vores arbejdspladser.
Sympatistrejke fra flymekanikerne
I den skærpede situation luner det gevaldigt, at flymekanikerne, der også er organiseret i Dansk Metal, har varslet sympatistrejke. Den strejke kan træde i kraft den 5. juli, hvis ikke SAS inden har imødekommet piloternes krav.
– Allerførst er jeg jo bare glad for, at der er sympati for vores sag. Mekanikerne har forstået, at det her ikke er en konflikt, der handler om, at vi skal have bedre løn og vilkår. Vi har jo tilbudt at gå 25 procent ned i løn. Det handler udelukkende om, at vi gerne vil bevare vores arbejdspladser i SAS, og det har mekanikerne forstået. Det varmer helt vildt. Hvor meget betydning det får for en eventuel konflikt er svært at afgøre, men det er klart, at det er med til at lægge et pres på SAS, siger Henrik Thyregod.
Piloterne har også fået sympatitilkendegivelser fra Byggefagenes Samvirke i København og endda fra passagerer, der skriver, at de forstår det dilemma, de står i.
Virkeligheden ser anderledes ud
Sympatien fra flymekanikerne og andre faggrupper har enorm betydning, lyder det fra én af de piloter, som Arbejderen har snakket med. Han ønsker at være anonym, men Arbejderen kender hans identitet.
Indledningsvis fortæller han, at piloter i mange år er blevet fremstillet som en faggruppe, der har været overbetalt og forkælet. Som nogle der kun går op i smarte solbriller og dyre biler.
– Virkeligheden ser meget anderledes ud. Faktum er, at hvis vi sammenligner vores vilkår med en hel almindelig arbejdsplads i Danmark, så er der rigtig få mennesker, der ville acceptere den måde, vi arbejder på, siger han.
Selve uddannelsen til pilot, som er selvbetalt, løber nemt op i nærheden af 1.000.000 kroner. Han kender sin arbejdsplan en måned frem og har kun ret til én weekend fri om måneden. Halvdelen af ferien ligger uden for skolernes normale ferier, og han er væk fra familie og venner op til fem dage ad gangen, hvilket gør det svært at planlægge.
– Alt der hedder overtid, og helligdagsbetaling er lagt ind i arbejdsplanen. Vi må arbejde op til 60 timer om ugen. Vi bliver ikke kompenseret for at arbejde i julen eller påsken, det ligger bare i vores almindelige plan. En normal arbejdstager har en arbejdstid fra 8-16, men når vi er på arbejde, så er vi købt hele dagen af firmaet. Det kan godt være, at man møder klokken 8 om morgenen, men så har man måske først fri klokken 22 om aftenen og skal overnatte på et eller andet provinshotel i Nordsverige og møde ind igen tidligt næste morgen, fortæller den danske pilot.
Har vi fortsat et job i SAS?
Oveni arbejdet på de ovennævnte vilkår så er der nu opstået usikkerhed om, hvorvidt piloterne kan beholde deres job i moderselskabet eller risikerer at ende i et datterselskab på ringere vilkår.
– Nyansættelserne sker kun i de her selskaber. Under pandemien blev vi rigtige SAS-piloter lovet, at vi kunne komme tilbage, når produktionen startede op igen, fordi vi havde genansættelsesret. Nu siger SAS, at den produktion, de lagde ned i Main eller SAS Scandinavia, som ledelsen kalder det, den starter de ikke op igen i SAS Main, men derimod i datterselskaberne. Det vil sige, at vi ikke har krav på at blive genansat i datterselskaberne. Der kan de hyre hvem som helst til lavere løn. Det viser bare, at SAS ikke er til at stole på.
Piloten opfatter oprettelsen af et tredje datterselskab dagen efter den varslede strejke som en provokation. Han og kollegerne mener, der ligger nogle skjulte planer, som ikke inkluderer de ansatte i SAS, og lige nu går han og kollegerne allesammen og venter på at blive flyttet over i et bemandingsbureau, som datterselskaberne også betegnes.
– Så vælger de måske i SAS, ligesom man gjorde i Norwegian, at erklære det her bemandingsbureau konkurs, og så kan man selv bestemme, hvordan man ansætter i fremtiden. De mener, at vores overenskomst er for dyr, men når jeg sammenligner min overenskomst med venner og kolleger i branchen, så ville jeg få meget bedre forhold, hvis jeg arbejdede i for eksempel Ryanair. I Ryanair ved de, hvad de har. De arbejder i en fast turnus, de har en okay løn, og det har Norwegian også efter de nye overenskomster.
– De har bedre vilkår, end vi har, slår SAS-piloten fast.
Bliver strejken en realitet, så forventes omkring 45.000 rejsende hver dag at blive berørt.
Luftfartsanalytiker Jacob Petersen har tidligere vurderet, at en pilotstrejke vil koste SAS 70 millioner kroner om dagen. For et firma der allerede bløder, vil det være nærmest umuligt at komme sig fra et så stort tab.
Læs også
Piloterne står fast: Vi ville ønske, at SAS ville kæmpe sammen med deres ansatte i stedet for imod dem
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.