Musikhistorien er fyldt med mænd og kvinder, der elsker hinanden! Men kigger man efter – ofte godt skjult mellem linjerne – har musikken også været et middel til at udtrykke kærlighed mand og mand eller kvinde og kvinde imellem.
Kærligheden “mellem linjerne”
Fra klokken 20.00 den 14. november hylder LGBT+ Danmark og Det Kgl. Bibliotek kærligheden og den musik, som har været et middel til at udtrykke den.
Koncertens første værk er Franz Schuberts smukke kærlighedslied Im Frühling, og den slutter med den humoristiske George af William Bolcom, hvor det lyder:
– My friend George used to say: “Oh call me Georgia, hon, get yourself a drink, and sang the best soprano in our part of town.” (Min ven George plejede at sige: “Åh, kald mig Georgia, skat, få dig en drink, og syng den bedste sopran i vores del af byen”.)
Undervejs kommer arrangementet også forbi den biseksuelle hollandske komponist Henriëtte Bosmans, der var i et forhold med Frieda Belinfante, den store lesbiske frihedskæmperfigur.
Men hun var ikke alene i sin tid, også britiske Ethel Smyth og norske Pauline Hall måtte ligesom Bosmans kæmpe for både retten til at arbejde og retten til deres seksualitet.
På den mandlige side, og godt 30 år senere, dedikerer Francis Poulenc sin violinsonate til mindet om den spanske poet Federico García Lorca. Et værk, der er meget mere end en sørgesang, men også et udtryk for det fortvivlende politiske og sociale miljø i 40’erne, der marginaliserer på baggrund af seksuel identitet.
Mellem linjerne er der til gengæld intet af når John Cage udtrykker sin kærlighed til livspartneren Merce Cunningham i 1944:
– I would like to measure my breath in relation to the air between us. (Jeg vil gerne måle mit åndedræt i forhold til luften mellem os).
Klassiske værker suppleres af oplæsning
Mellem musikværkerne vil skuespiller Sandra Yi Sencindiver læse op fra breve, dagbogsnotater og digte skrevet af nogle af de komponister og personligheder, der måtte udtrykke deres kærlighed mellem linjerne: Franz Schubert, J. W. von Goethe, James Joyce og Richard Strauss for at nævne nogle få.
Forestillingen kommer både tættere på menneskerne bag musikken, på deres liv og livsanskuelser, og man får et indblik i deres følelser og tanker.
Teksterne er lige fra J. W. Goethes kryptiske fortælling om Ganymed til Virginia Wolfs malende beskrivelser af Dame Ethel Smyth, til John Cages bombastiske kærlighedserklæringer, til livspartneren Merce Cunningham samt til den danske forfatter Henrik Bjelkes grafiske beskrivelser af homoerotisk begær.
Billetsalg
Standard: 200 kroner/Diamantklub: 150 kroner/Studerende: 100 kroner.
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.