På mandag den 23. maj bliver byggeriet af Storstrømsbroen ved Vordingborg igen udsat for en protest. Denne gang er det Stilladsarbejdernes Landsklub, der sammen med Stilladsarbejderne i København og Arbejdere i Bevægelse indkalder til demonstration mod overenskomstshopping.
Stilladsarbejderne er utilfredse med, at firmaet Semco Maritime, der for nylig overtog stilladsarbejdet på byggeprojektet, har nægtet at tiltræde Bygge- og Anlægsoverenskomsten, der dækker stilladsarbejde.
– Semco kræver ret til selv at vælge, hvilke dele af vores overenskomst, de vil acceptere. Bygge- og Anlægsoverenskomstens regler om uddannelse, overtidsbetaling og pension vil de ikke følge. Her vil de i stedet bruge Industriens Overenskomst. De har besluttet sig for at lave en bland selv-overenskomst, hvor de tager det fra de forskellige overenskomster, som passer dem bedst. Det er dybt forkasteligt og helt uhørt, siger Thomas Strømsholt, der er formand for Stilladsarbejdernes Landsklub.
Vil ikke forpligtige sig til uddannelse
Stilladsarbejderne har i deres overenskomst en række uddannelsesprotokollater, der blandt andet sikrer regler omkring uddannelse af lærlinge og forpligtiger arbejdsgiverne til at sikre uddannelse af ansatte, der ikke har den to-årige uddannelse som stilladsarbejder.
– Semco Maritime siger, at de godt vil uddanne deres arbejdskraft, men de vil ikke forpligtige sig til at gøre det ved at tiltræde Bygge- og Anlægsoverenskomsten, forklarer Thomas Strømsholt.
– De vil heller ikke give de overarbejdssatser, der er i vores overenskomst, ligesom de vil bruge Industriens Pension i stedet for Pension Danmark, hvor stilladsarbejderne har pension. Pension Danmark har en rigtig god sundhedsordning, men Semco synes, at Industriens Pension passer bedre, tilføjer han.
Lige nu har Semco mellem seks og otte stilladsarbejdere på Storstrømsbroen. Da de blev ansat, fik de et ansættelsesbevis, hvor der stod, at de var omfattet af Industriens Overenskomst. Da de protesterede, blev de lovet et nyt ansættelsesbevis, men det har de aldrig fået, oplyser Thomas Strømsholt.
Inden Semco Maritime overtog stilladsarbejdet på brobyggeriet, var der to almindelige stilladsvirksomheder, der begge har tiltrådt Bygge- og Anlægsoverenskomsten.
De seneste uger har 3F uden held forhandlet med Semco Maritime om at finde en løsning på problemet, men virksomheden fastholder retten til at lave sin egen bland selv-overenskomst, der er billigere for dem.
Semco mere end fordoblede overskud sidste år
Det vækker stor harme blandt stilladsarbejderne, også set i lyset af at Semco Maritime sidste år havde et stort overskud. Virksomhedens overskud efter skat var på 42 millioner kroner i 2021 ifølge magasinet Maritime Danmark. Det er mere end en fordobling i forhold til 2020, hvor overskuddet var på 18 millioner kroner.
Semco Maritime er hundrede procent ejet af det danske investeringsselskab C.W. Obel A/S.
Nu vil stilladsarbejderne lægge pres på Semco med en stor demonstration på mandag klokken 9-14 ved Brovejen 12 på Masnedø tæt ved Vordingborg.
– Vi vil samle en ordentlig flok og tage en god snak sammen om vores holdning til den her sag og på baggrund af det beslutte, hvad vi skal gøre fremadrettet, siger Thomas Strømsholt.
– Jeg håber, at der er opbakning også fra andre faggrupper. Det her kan komme til at ramme alle grupper, hvis arbejdsgiverne ikke vil arbejde efter den overenskomst, der er for det pågældende arbejde, men insisterer på at lave en bland selv-overenskomst. Det vil udvande hele systemet og er helt uhørt. Jeg har aldrig oplevet det her før, og det kommer ikke til at gå, slår han fast.
Semco Maritime har også fået stilladsarbejdet på Mønbroen og Femernforbindelsen, hvor de benytter samme model.
Det er ikke første gang, at der er problemer med løn- og arbejdsforhold på Storstrømsbroen. Der har tidligere været protester i forhold til underbetaling og dårligt arbejdsmiljø.
Læs også
Ny sag om løndumping på Storstrømsbroen ligner sager fra andre store byggeprojekter
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.