Svar fra transportministeren åbner op for nye spørgsmål
Et halvt år efter at jeg sendte et åbent brev til transportminister Benny Engelbrecht, har jeg modtaget hans svar. Det ændrer ikke ved min bekymring for en infrastruktur, der lider under DSB's effektiviseringer med personalemangel og togaflysninger til følge.Hvordan ser transportministeren og transportordførerne fremtidens arbejdsforhold for de danske jernbanearbejdere? Og mener politikerne, at de som politikere har en betydning og et ansvar for dette?
Sådan spørger jeg transportminister Benny Engelbrecht (S) i et åbent brev den 23. juli i år.
Den 7. december var ministeren nået til mit brev i bunken, og han svarer blandt andet:
“Et effektivt drevet DSB er sammen med de mange investeringer en forudsætning for at realisere ambitionen om flere og hurtigere tog til en konkurrencedygtig pris for passagererne. Alternativet er, at passagererne finder andre transportmidler. Det er dog klart, at der er tale om en balancegang, hvor det naturligvis også er vigtigt, at medarbejderne i DSB og generelt er en del af rejsen.”
Så jeg skal forstå, at de såkaldte effektiviseringer, vi ser i DSB, som reelt er besparelser, skal være med til at realisere flere og hurtigere tog.
Mangel på personale betyder aflysninger
Så kan man stille sig spørgsmålet: Hvorfor oplever vi så i disse måneder flere og flere aflysninger af tog på blandt andet strækninger som kystbanen, Holbæk, Slagelse, Ringsted og København for ikke at nævne S-tog.
Det er aflysninger, der blandt andet skyldes, at der mangler lokomotivførere. DSB siger, at det skyldes mere vintersyge end forventet. Her bør nok lige indskydes, at den mere forventede sygdom drejer sig om 20 medarbejdere, så det samlede antal vintersyge giver 60 – ud af en stab på 1000.
Udmeldingen fra DSB kommer, samtidig med at DSB holder fast i, at der er for mange lokomotivførere ansat i DSB. Sidst jeg hørte et tal, var der 100 for mange.
Men måske forklaringen på aflysningerne i virkeligheden er, at DSB valgte at afskedige 50 lokomotivførere i 2020/21 og samtidig meddelte, at man regnede med en produktionsstigning på 15-20 procent.
Jeg tror, at årsagen også skal findes i de kraftige besparelser i DSB. Den omtalte effektivisering har blandt andet betydet en katastrofal mangel på de medarbejdere, der klargør, rangerer og leverer tog til driften, hvilket medfører forsinkelser og aflysninger.
Folk flygter fra dårlige arbejdsforhold
En af årsagerne til, at der mangler folk til ovennævnte opgaver, kan forklares med, at et stort antal medarbejdere i DSB vedligehold har valgt, og stadig flere vælger, at forlade DSB grundet ringe arbejdsvilkår. Ringe arbejdsvilkår der er kommet, fordi man har sparet langt over evne. Besparelserne får i dag indvirkning på dagligdagen både på arbejdet, men især på familielivet, så er det mere attraktivt at søge hen, hvor man måske oplever at blive mere værdsat.
Hvad angår fastholdelse af passagerer, så er jeg sikker på, at aflysninger og forsinkelser af tog ikke er med til at sælge billetter eller fastholde passagerer. Jeg er også sikker på, at det ikke holder passagererne fra at søge andre transportmuligheder.
Så her må jeg sige: Hr. minister, det er en ommer. Og det bliver en genfortælling af de forhold, jeg tidligere har stillet spørgsmål til – endda med eksempler på de problematiske aflysninger og forsinkelser, som jeg kun har set blive værre og bredt sig gennem mindre end et halvt år.
Sporene fra England skræmmer
Jeg tror desværre, som jeg også henviste til i mit åbne brev, at vi ser en gentagelse af, hvad der skete i England, hvor det også var passagererne, der fik skylden for forringelserne. I dag ønsker mere end 75 procent af den engelske befolkning togdriften tilbage til offentligt eje, altså slut med konkurrence og udlicitering på vigtig infrastruktur som togdrift.
Jeg vil dog gerne kvittere regeringen – som jo er en et-parti-regering bestående af Socialdemokratiet – for ikke at have planer om yderligere udlicitering af togdriften. Det kan jo tyde på, at Socialdemokratiet har ændret mening. Partiet var ellers med i beslutningen om at udlicitere blandt andet Svendborgbanen til Arriva. En opgave som Arriva ikke har kunnet løse, hvilket også har medført forsinkelser og aflysninger.
Jeg ser, at de problemer, vi i dag har i togdriften, er kommet af, at man vælger at sætte vigtig infrastruktur som togdrift i konkurrence og udlicitering.
Hvis man ser på DSB, så udløber kontrakten i 2024, og besparelserne – den såkaldte effektivisering – skyldes efter DSB’s eget udsagn, at de skal være konkurrenceparate. En beslutning der efter min mening er med til at skabe de katastrofale problemer, som både passagerer og medarbejdere oplever i dag.
Hvis man ser på Arriva, som har haft mere end 1000 aflysninger på deres strækninger siden januar 2021, så har de måske givet for lavt et tilbud i forhold til, hvad de kan levere. Det samme for Midtjyske og så videre.
Konkurrence på togdrift er en dårlig idé
Jeg er overbevist om, at konkurrence på togdrift er en dårlig idé.
Jeg tror, at medarbejderne i DSB – og desværre også passagererne – går en vanskelig fremtid i møde. Alene i 2022 vil der, som DSB jo selv melder ud, være en katastrofal mangel på medarbejdere, og passagererne vil nok skulle se ind i en tid med flere forsinkelser og aflyste tog.
Jeg håber med mine spørgsmål og bekymringer, at de ansvarlige politikere og DSB’s ledelse vil tage ansvaret på sig. At de vil skabe nogle arbejdsvilkår, så medarbejderne vælger at blive for at udføre det arbejde, som de elsker, nemlig at sørge for at passagererne får en så behagelig rejse og oplevelse som muligt.
Når man har valgt at investere 86 milliarder i jernbanen, så vil det jo være ærgerligt for både klimaet, at passagererne vælger at droppe toget for andre transportmidler, fordi de oplever, at DSB ikke lever op til deres forventninger.