På lørdag den 25. september mødes en række protestbevægelser fra hele landet til demonstration i København under parolen: For natur og klima.
Demonstrationen samler lokale bevægelser, der kæmper mod motorvejsprojekter og store boligbyggerier, der truer naturen.
Foreløbig slutter ikke mindre end 22 organisationer fra hele landet op om demonstrationen, der har følgende krav:
Sæt motorveje på pause nu. Byg ikke i natur. En tredjedel af Danmark skal være beskyttet natur. Grøn mobilitet – ikke motorveje. Styrk borgerne i demokratiet.
Modstandere af motorveje fra Jylland til København
I Jylland er flere borgergrupper, der kæmper mod lokale motorvejsprojekter, i fuld gang med at mobilisere og arrangere busser til den landsdækkende demonstration i København.
En af de grupper er borgergruppen Hærvejsmotorvej NEJ TAK oprettet i protest mod en nye motorvej fra Give til Haderslev. Hærvejsmotorvejen vil adskille og gå tæt på flere Natura 2000-områder.
– Mange mennesker, inklusive politikere, tror, at modstand mod motorveje kun er et lokalt spørgsmål om, at nogle mennesker er imod en motorvej i baghaven, siger Andra Pachai fra borgergruppen til Arbejderen.
Hun fortsætter:
– Men vi er mange, som bekymrer os om naturlandskaber, biodiversitet og klimaet, og vi håber, at mange flere vil gå ind i kampen. Grunden til, at vi har fundet hinanden på tværs af landsdelene, er selve processen med byggeri af infrastruktur, som vi synes er helt urimelig og udemokratisk.
Også folk fra Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen tager turen til København på lørdag. Borgerbevægelsen samler lokale modstandere af den firesporede motorvej, som et flertal på Christiansborg og i Aalborg Byråd vil anlægge midt i et grønt naturområde på øen Egholm, der huser sjældne og truede dyrearter.
Læs også
– De mange motorveje – samt at der bygges alt for meget på de bynære rekreative arealer både til land og vands – vidner om, at politikerne ikke tager vores opråb om tab af biodiversitet og klimaforandringer alvorligt. Vi kan ikke blive ved med at bygge så meget. Vi kan ikke blive ved med at inddrage og opsplitte arealer til flere biler og mennesker, siger talsperson for Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen, Louise Faber til Arbejderen.
Hun fortsætter:
– Derfor er vi gået sammen med andre foreninger og borgere, der oplever det samme.
Det viser sig, vi er rigtig mange, der synes, Folketinget skal tage ansvar for fremtiden og vise omsorg for klima og biodiversitet og tage udfordringerne for de næste generationer meget mere alvorligt.
Hvis der bliver bygget en motorvej over Egholm vil der ifølge Vejdirektoratet hver dag i gennemsnit køre 32.500 biler på motorvejen. Prisen for at anlægge motorvejen løber op i 7,6 milliarder kroner. Hertil kommer udgifter til vedligeholdelse.
Det er 10 år siden, at Louise Faber tog initiativ til at stifte Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen. Hun er også formand for Borgerbevægelsen.dk, der blev stiftet som en landsdækkende forening i 2019 med et formål at hjælpe lokale borgere med at få indflydelse, når politikerne vil bygge motorveje.
Læs også
Asfaltsort aftale om infrastruktur
Iklædt gule dragter med en overstreget motorvej og udstyret med et hvidt banner med teksten “Vi har veje nok” vil aktivister fra Jyder Mod Overflødige Motorveje være nemme at få øje på, når de lørdag deltager i demonstrationen på Christiansborg Slotsplads.
– Når vi kan samle sådan en landsdækkende demonstration, er det udtryk for, at flere og flere mennesker over hele landet siger: “Nok er nok!”. I øjeblikket sker der angreb på vores natur flere steder i Danmark: Nye motorvej og højhuse på grønne arealer på Lynetteholm og Amager Fælled.
Mange mennesker, inklusive politikere tror, at modstand mod motorveje kun er et lokalt spørgsmål om, at nogle mennesker er imod en motorvej i baghaven
Andra Pachai, Hærvejsmotorvej NEJ TAK.
– Derfor er en fælles demonstration oplagt. Det er vigtigt, at vi nu går på gaden om en fælles sag for klima, miljø og natur. Desto flere vi er, desto bedre kan vi komme igennem til medier og politikere og befolkningen, fortæller talsperson for Jyder Mod Overflødige Motorveje, Ellen Odgård, til Arbejderen.
Hun fortsætter:
– Det handler både om natur – men også om demokrati. Folk over hele landet oplever, at store anlægsprojekter som motorveje og boligbyggerier midt i naturområder bliver besluttet af en lille gruppe politikere, uden at befolkningen bliver inddraget.
Nye medlemmer er strømmet til Jyder Mod Overflødige Motorveje, siden regeringen og samtlige partier i Folketinget i juni indgik en Aftale om Infrastrukturplan 2035.
Dog er Enhedslisten og Alternativet ikke med i den del af aftalen, der omfatter udbygning af vejnettet, herunder 25 motorvejs- og vejanlægsprojekter.
Af de nye penge, som afsættes i aftalen, går ikke mindre end 52 milliarder kroner til nye (motor)veje og udbygning af eksisterende veje.
– Aftalen slog hovedet på sømmet. Folk har simpelthen fået nok. Man afsætter jo så mange milliarder kroner for at bygge så massivt mange motorveje på én gang, lyder det fra Ellen Odgård.
Også boligbyggerier truer naturen
Demonstrationen på lørdag samler også borgergrupper, der kæmper mod de store bolig- og erhvervsbyggerier på Amager Fælled, Lynetteholm og Stejlepladsen.
Læs også
– Det er vigtigt at vise, at klima- og naturkrisen skal løses sammen, og at det er ude i kommunerne, at de konkrete slag står. Derfor samler vi os op til kommunalvalget, på Rådhuspladsen i København og går samlet fra hele landet til folketinget, som vi omringer med fællessang og krav om byggestop på naturen og bedre reelt nærdemokrati, siger Frej Schmedes til Arbejderen.
Den fælles kamp for naturen stopper ikke med lørdagens demonstration.
40 klima- og miljøorganisationer er netop nu i gang med at lægge sidste hånd på et borgerforslag om at indføre et byggestop på natur i Danmark – både til lands og til vands. Det er planen, at borgerforslaget skal annonceres på lørdag.
Læs også
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.