Der kan relativt enkelt oprettes 305 direkte togruter mellem storbyer i Europa.
Det viser en analyse, som Greenpeace har foretaget af i 990 ruter mellem 45 europæiske storbyer.
Der findes nemlig allerede jernbanespor mellem storbyerne. Men sporene bliver ikke brugt. Derfor er kun 114 ud af de undersøgte 990 ruter mellem storbyerne direkte.
Hvis der bliver oprettet nye togruter på de eksisterende ruter, kan man altså mere end tredoble antallet af direkte togforbindelser mellem europæiske storbyer, ifølge Greenpeace.
Seks gange så mange flyruter som togforbindelser
Til gengæld er flyruterne mellem de europæiske storbyer langt mere udbygget.
679 af de i alt 990 ruter, som Greenpeace har undersøgt, bliver i dag betjent af direkte fly.
Til sammenligning bliver kun 114 ruter mellem de 45 europæiske storbyer i dag betjent af direkte tog.
Det svarer til, at der findes næsten seks gange så mange direkte flyruter mellem storbyerne, end der er direkte togforbindelser.
I årevis har Europa rullet den røde løber ud for klimaskadelige flyrejser og overøst dem med skattelettelser, mens tog og jernbaneinfrastruktur er visnet væk. Vi står med et stort uudnyttet potentiale for direkte tog.
Herwig Schuster, Greenpeace
Greenpeace advarer om, at toget ikke er et reelt alternativt til fly, hvis det tager for lang tid på grund af skift og ventetid. Derfor kan direkte togruter gøre det mere attraktivt at tage toget.
– I årevis har Europa rullet den røde løber ud for klimaskadelige flyrejser og overøst dem med skattelettelser, mens tog og jernbaneinfrastruktur er visnet væk. I dag står vi over for enorme huller i vores jernbanenet og et stort uudnyttet potentiale for direkte tog, primært på grund af misforståede prioriteringer af mobilitetsudgifter, siger transportkampagneansvarlig for Greenpeace Central- og Østeuropa Herwig Schuster.
Færre nattog over grænserne
Ifølge Greenpeace har EU i årevis tøvet med at oprette flere direkte togforbindelser og dermed gøre det lettere at skifte fra fly og bil til klimavenlige togrejser.
I 2021 annoncerede EU-kommissionen 15 nye grænseoverskridende togforbindelser i EU. Men sidenhen har EU reduceret sine ambitioner til blot ti.
Det samlede antal grænseoverskridende nattog i EU er faktisk faldet fra 1257 om ugen i 2001 til 445 i 2019.
Derfor opfordrer Greenpeace nu EU og de nationale regeringer til at oprette flere direkte togforbindelser gennem investeringer i infrastruktur, bedre samarbejde mellem jernbaneselskaberne og krav om direkte tog.
– Det er på tide, at de europæiske regeringer og EU retter op på denne historiske ubalance ved at forbedre togenes tilgængelighed og komfort og sætte en stopper for flyindustriens uretfærdige fordele. Europæerne fortjener adgang til ren, effektiv, komfortabel og billig offentlig transport, som er god for dem og god for planeten, opfordrer Herwig Schuster.
København ligger i bund
København – som er den eneste danske by, som Greenpeace har undersøgt – ligger i bund med kun tre direkte afgange (til Stockholm, Hamburg og Berlin) ud af de i alt 45 storbyer.
Hvis det danske skinnenet blev udnyttet, kunne Danmark oprette direkte togforbindelse til 22 af de 45 byer.
Men i øjeblikket udnytter København blot 14 procent af potentialet for direkte tog. Til sammenligning er der direkte fly fra København til 40 ud af de 45 undersøgte storbyer.
Herhjemme har Rådet for Bæredygtig Trafik netop oprettet hjemmesiden Udlandstog.dk, der skal gøre det nemmere at bestille togrejser i Europa.
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.