Mange københavnere oplevede sikkert, at det var svært at komme på arbejde torsdag morgen. Det gjorde de, fordi buschauffører på en række linjer, blandt andet 5C linjen, havde nedlagt arbejdet og nægtede at køre busserne.
Arbejdsnedlæggelsen skete, da chaufførerne krævede bedre forhold i forbindelse med deres pausetider. Arbejdet blev dog genoptaget allerede klokken 8.
Ifølge Henrik Nyeland, som er faglig sekretær hos 3F Københavns Chauffører og Vestegnen, har der længe været utilfredshed med forholdene blandt chaufførerne.
– Det, der virkede til at være det udslagsgivende den her gang, er, hvor længe chaufførerne skal køre, før de får en pause. De kan i dag risikere at skulle køre rundt i op til fem timer, før de kan holde pause. Det er for lang tid, siger Henrik Nyeland til Arbejderen.
Når man kører 5C-linjen for eksempel, hvor man skal køre igennem København blandt cykler og andre bilister, så er det ekstremt krævende. Så kan man ikke klare at blive ved uden stop og ordentlig hviletid.
Henrik Nyeland, faglig medarbejder 3F Københavns Chauffører og Vestegnen
Udover de lange timer i kørsel, så er det også de forhold, som pauserne holdes i, der er problematiske. Henrik Nyeland fortæller selv, hvordan han har været ude og se de pauseskure, som chaufførerne kan benytte i løbet af deres dag.
– De er meget gamle og er ikke blevet ordentligt vedligeholdt. Udover det så er det heller ikke ved alle endestationer, at det overhovedet er muligt at komme på toilet for chaufførerne, siger han og tilføjer:
– Chaufførerne nævner også, at selve busserne ikke er ordentligt vedligeholdt. Der er altså en lang række punkter, hvor der er brug for forbedringer i arbejdsforholdene.
25 minutters pause i løbet af ni timer
Arbejdsmiljøloven foreskriver, at der skal være adgang til toiletter i “tilstrækkeligt omfang”, når man er på arbejde. Dog er formuleringen ganske vag og bliver derfor ikke altid fulgt på en tilfredsstillende måde, som er tilfældet for de københavnske buschauffører.
For Henrik Nyeland er det en generel tendens, at arbejdsforholdene i busserne bliver mere og mere pressede. For eksempel har man i løbet af en ni timers arbejdsdag kun krav på 25 minutters pause.
– Når man kører 5C-linjen for eksempel, hvor man skal køre igennem København blandt cykler og andre bilister, så er det ekstremt krævende. Så kan man ikke klare at blive ved uden stop og ordentlig hviletid, siger Henrik Nyeland.
Adspurgt om, hvorfor arbejdsnedlæggelsen kommer netop nu, må Henrik Nyeland være svar skyldig. Han har ikke, da Arbejderen taler med ham, haft kontakt til chaufførernes tillidsrepræsentant, så den helt konkrete grund til timingen er han usikker på.
– Helt for egen regning, så forestiller jeg mig, at de ikke har kunnet få ledelsen i tale før. Det virker de til at have gjort nu, da de, så vidt jeg ved, sidder og forhandler sammen, fortæller Henrik Nyeland.
Men kan du forestille dig, at der kommer flere strejker i den nærmeste fremtid?
– Det er jo ikke noget, vi opfordrer til, da vi jo har en overenskomst på området. Dog ved jeg, at der er stor utilfredshed blandt chaufførerne, som skal ses på.
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.