Der har været en påfaldende lille interesse for EU’s noget bombastiske meddelelse om, at EU har forrang for Polens forfatning.
Hvis Polen ikke accepterer det og retter ind, så kan det enten få økonomiske konsekvenser for Polen, eller Polen opfordres til at forlade EU.
Det skal nævnes, at Deadline ligesom DR fortsætter med en meget pro-EU-dækning, hvor det næsten er udelukkende pro-EU-deltagere, der omtaler konflikten, om EU-retten har forrang for Polens forfatning.
Studieværten Niels Krause Kjær havde blandt andre inviteret Tænketanken Europa.
Budskabet var ikke til at tage fejl af: At det burde få konsekvenser for Polen ikke at acceptere EU-retten, som har en sådan kraft og virkning, at den kan ophæve landets forfatning.
Det virker noget uforståeligt og manipulerende, når Deadline tidligere har haft EU-tilhængere i studiet, der har påstået, at EU har forrang for grundloven. Det kan derfor kun opfattes sådan, at Danmark også kan blive mødt med trusler om økonomiske sanktioner eller opfordring om at forlade EU, såfremt en højesteretsdom skulle slå fast, at en EU-regel er i strid med en grundlovsbestemmelse og derfor ikke har retsvirkning i Danmark.
Det er interessant, om udenrigsministeren mener, at EU skal sætte hårdt mod hårdt mod Danmark, hvis der engang i fremtiden skulle konstateres en konflikt mellem EU-retten og grundloven.
Spørgsmålet om EU’s forrang for grundlovsbestemmelse blev der indirekte taget stilling til i Maastricht-dommen.
Det blev fastslået, at EU-regler ikke kan finde anvendelse i dansk ret, såfremt der ikke er blevet afgivet kompetence til EU.
EU har ikke fået eller har kunnet få overdraget kompetence til at ændre eller ophæve grundlovsbestemmelser. Hvis dette skulle være tilfældet, så ville det være i strid både med grundlovens paragraf 20 og paragraf 88. Der ville være tale om et statskup.
Danske medier har fået den opfattelse, at EU kan ophæve og ændre grundlovsbestemmelser.
Hvis EU’s opfattelse er korrekt, så er den danske befolkning blevet ført bag lyset – og der har ved ingen af folkeafstemningerne om EU været nævnt med et eneste ord, at dette ville medføre, at Danmark ikke længere ville være en selvstændig stat.
Det er det budskab, Deadline formidler, at EU har forrang for grundloven, og hertil har blandt andre Tænketanken Europa og andre EU-tilhængere i Deadline påstået, at den danske grundlov er under EU-retten.
Det viser kun, hvor lidt respekt der er for grundloven og for demokratiet hos de pågældende i deres tilsyneladende politiske stræben, mål samt ønske om, at Danmark skal være en delstat i en føderation.
Der gøres ellers en dyd ud at fortælle befolkningen, at EU er et internationalt samarbejde bestående af selvstændige stater – og det harmonerer jo ikke med, at man samtidig argumenterer for, at EU-retten har forrang for Danmarks vigtigste lov, nemlig grundloven.
Det er interessant, om udenrigsministeren mener, at EU skal sætte hårdt mod hårdt mod Danmark, hvis der engang i fremtiden skulle konstateres en konflikt mellem EU-retten og grundloven – og at Højesteret lægger til grund, at grundlovsbestemmelsen har forrang for EU, at EU skal sætte hårdt mod hårdt mod Danmark.
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.