At de store lastbiler både forurener og er farlige for den øvrige trafik, slår Vejdirektoratet fast. Selv om antallet af store lastbiler kun udgør 6,3 procent af den samlede motorvejstrafik, står de på motorvejene for 18 procent af ulykkerne med personskade og 20 procent af ulykkerne med materiel skade. Ulykker med dødelig udgang for de involverede parter er stærkt overrepræsenteret, når de tunge lastbiler er impliceret.
Alligevel kæmper lastbilorganisationerne for at få lov til at køre med endnu større og farligere lastbiler, modulvogntog. De ønsker endnu en trailer efter de nu kendte alt for store og farlige modulenheder.
De lange transporter både i Danmark og hele Europa er stærkt forurenende, og de for chaufførerne alt for mange enerverende timer bag rattet på en sådan dræbermaskine burde slet ikke forekomme. For langt de fleste transporter med varer er der også lige så lang hjemtur med en tom og lige så farlig lastbil. Det kan næppe kaldes miljørigtigt.
Jernbanen er den sikreste og mindst forurenende transportmetode, som med politikernes hjælp vil kunne redde mange menneskers liv og førlighed.
Ved lange transporter med gods forekommer der ofte flere omlastninger ved omladestationer, så de store lastbiler kører ofte ind i omegnen af byerne kun for at omlæsse til andre ruter end den endestation, lastbilen oprindeligt har. Disse omladninger forurener og er farlige for den lokale trafik og det lokale miljø.
Alt dette er unødvendigt, hvis disse transporter blev foretaget med jernbane. Godstogene er langt mindre forurenende og slet ikke farlige og til gene for den øvrige trafik. Med omladestationer bredt fordelt i landet, hvor togene alligevel stopper eller kører forbi, vil transporten ud til kunderne kunne foregå med mindre forurenende last- og varebiler. De lange, enerverende og farlige transporter vil forsvinde til fordel for job med ind- og udstigning og kontakt til andre mennesker i lokalområdet.
Jernbanen er den sikreste og mindst forurenende transportmetode, som med politikernes hjælp vil kunne redde mange menneskers liv og førlighed, skabe et bedre miljø og uden udbygning af vejene sikre hurtigere forbindelse imellem to punkter overalt i Danmark.
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.