Sektioner
  • Arbejderen mener
  • Fagligt
  • Indland
  • Udland
  • Kultur
  • Kalender
  • Blogs
  • Debat
  • Læser til Læser
  • Navne
  • Historie
  • Teori

Soundcloud Abonner Log ind

Om Arbejderen
Sektioner
Soundcloud
Populære
Abonner
Log ind
  • Temaer:
    • Magasinet Arbejderen
    • Palæstina
    • EU
    • Ghettolov
    • Klima
    • Kina
    • Cuba
    • Ukraine
    • Om Arbejderen
    • Bliv aktiv
  • Log ind eller køb abonnement
  • Temaer
    • Magasinet Arbejderen
    • Palæstina
    • EU
    • Ghettolov
    • Klima
    • Kina
    • Cuba
    • Ukraine
    • Om Arbejderen
    • Bliv aktiv
  • Sektioner
    • Arbejderen mener
    • Fagligt
    • Indland
    • Udland
    • Kultur
    • Kalender
    • Blogs
    • Debat
    • Læser til Læser
    • Navne
    • Historie
    • Teori
  • Kontakt
    • redaktion@arbejderen.dk
    • fagligt@arbejderen.dk
    • indland@arbejderen.dk
    • udland@arbejderen.dk
    • kultur@arbejderen.dk
    • debat@arbejderen.dk
    • kalender@arbejderen.dk
    • annoncer@arbejderen.dk
  • Redaktion

    Frederiksborgvej 11, 1. sal
    2400 København NV
    Hverdage 11:00 – 15:00

    Tlf: 30 20 55 20
    redaktion@arbejderen.dk

    ABONNEMENT:

    Tlf: 30 20 01 20

    abo@arbejderen.dk

    Mobilepay: 34045
    Reg.nr.: 8411
    Kontonr.:4074402

  • Arbejderens støttefond

    Reg.nr.: 5361
    Kontonr.: 249087
    Mobilepay: 87278

    Ved udenlandske overførsler oplys også disse koder / For transfers abroad also use the Swift/Iban numbers:

    SWIFT-BIC: ALBADKKK
    IBAN: DK0753610000249087

  • Om Arbejderen
Sektioner
  • Temaer:
    • Magasinet Arbejderen
    • Palæstina
    • EU
    • Ghettolov
    • Klima
    • Kina
    • Cuba
    • Ukraine
    • Om Arbejderen
    • Bliv aktiv
Abonner | Log ind

REKLAME

FOTO: Enhedslisten

FOTO: Enhedslisten

Infrastrukturplan prioriterer nye veje højere end kollektiv trafik og cyklisme

På trods af at klimakrisen buldrer derudad, vil et flertal i Folketinget uden om Enhedslisten og Alternativet bruge mange milliarder de kommende år på at bygge nye motorveje, der vil øge bilismen og dermed CO2-udledningen.
0 kommentarer
0
| Populær
|Print artikel|

28. juni i år indgik samtlige partier i Folketinget en ny stor infrastrukturaftale, som over de næste 15 år udmønter de nye vej-, jernbane- og cykelstiprojekter, som skal etableres her i landet.

Når jeg skriver samtlige partier i Folketinget, så er det ikke helt præcist. Enhedslisten (og Alternativet) er ikke med i den del af aftalen, der omfatter udbygning af (motor)vejnettet. Vi vil simpelthen ikke lægge navn og ry – og stemmer – til den ret voldsomme udbygning, der her er tale om.

Under forhandlingerne var det tydeligt, at den klassiske konflikt mellem de partier, som ønsker mere asfalt og flere biler på vejene, og vi andre, som ønsker udbygning af den kollektive trafik og mere cyklisme, fortsat består. Det på trods af at klimakrisen buldrer derudad.

Transport er den helt store synder

Vi ved jo, at transportsektoren – sammen med landbruget – er den helt store synder, når det kommer til klimabelastning.

Og vi ved, at det netop er vejtransporten – biler, lastbiler, varebiler og så videre – der står for langt hovedparten af CO2-udledningen fra transportsektoren, ligesom den udgør en pæn del af partikelforureningen og medfører et sandt støjhelvede for en masse borgere rundt om i landet.

Derfor er det ret uforståeligt, at den nye infrastrukturplan lægger så stor vægt på udbygning af vejnettet. Flere og større (motor)veje medfører nemlig flere biler. Men ikke desto mindre er det asfaltpartierne, der har trukket det længste strå ved forhandlingerne.

Så længe der ikke er bevægelse i befolkningen, er asfaltpartierne bedøvende ligeglade med klimaforandringerne.

Af de ”nye” penge, som afsættes i aftalen, går 52 milliarder kroner til nye veje og udbygning af eksisterende veje, mens 45 milliarder kroner går til diverse jernbaneprojekter og andre kollektive trafikprojekter. Tre milliarder kroner går til cyklisme.

Og mens vejudbygningen tager fart allerede i de kommende år frem mod 2030, så er for eksempel Togfonden med timemodellen parkeret til 2030 – og dens fremtid særdeles usikker i lyset af en eventuelt kommende Kattegatforbindelse.

Togfonden er ellers en ambitiøs 10-årig plan for opgradering af den danske jernbane med nye baner, elektrificering af banenettet, hastighedsopgraderinger på både hovednettet og det regionale net med mere.

Undrer mig over SF og De Radikale

Det undrer mig, at såkaldt ”grønne” partier som SF og De Radikale vil lægge navn til en så voldsom udbygning af bilismen, som infrastrukturaftalen er udtryk for. Selv påbegyndelsen af den nye ”Hærværksmotorvej” ned gennem Jylland har man slugt råt.

Der er tale om den vel nok mest overflødige motorvej til dato i dette land, og den var da heller ikke med i regeringens oprindelige udspil. Men den var et hedt ønske (nærmest ultimativt) fra bilismens parti nummer ét, Venstre.

Hvorfor, SF og R hopper med på den galej, kan undre. Vel kun for at ”please” regeringen, som i dens bestræbelser på at lave ”en bred aftale” mente, at denne (motorvejs)luns skulle Venstre have for at være med. (Transport)politik når det er værst. Skide være med klimaet og støjen og forureningen!

Som nævnt valgte vi i Enhedslisten at stå uden for ”vejdelen” af infrastrukturaftalen. Vi ville hellere have brugt midlerne til udbygning af den kollektive trafik og cyklismen.

En kamp for penge til Togfond og cyklister

Vi stillede således forslag om at bruge 10 milliarder kroner i de næste 15 år på cyklerne. Men det var en kamp i sig selv at få det beløb på to milliarder kroner, som regeringen spillede ud med, forhøjet til de tre milliarder, som det endte med.

Og bare det at få reserveret de 13 milliarder kroner til Togfondens anden fase var en stor udfordring. Det siger jo noget om, hvor prioriteringerne ligger, og hvor langt bagefter udviklingen mange af partierne er. Og hvor lidt virkelighedens verden betyder, når det kommer til de konkrete beslutninger, der skal træffes.

I Enhedslisten sætter vi vores lid til klimabevægelsen – og indgår også selv i den som aktivister. Jeg synes, der er tegn på, at klimabevægelsen i al dens mangfoldighed er ved at genvinde momentum som fra før coronakrisen. Og det er også helt nødvendigt.

Så længe der ikke er bevægelse i befolkningen, er asfaltpartierne bedøvende ligeglade med klimaforandringerne. I hvert fald når det kommer til den praktiske politik og ikke bare skåltalerne. Og de udgør altså et overvældende flertal i Folketinget.

Hjælp med til at finansiere Arbejderen

23% af 750.000 DKK
170.281 DKK nået totalt
STØT

Det er ikke gratis at levere nyheder og baggrund med et klart, progressivt verdenssyn. Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen rød journalistik:

MobilePay: 87278

Abonnér

Henning Hyllested

14. september 2021 | 07:08

Medlem af Folketinget for Enhedslisten


Om Forfatteren ↓

Ordfører for blandt andet transport og landdistrikter. Var havnearbejder fra 1981-2011. Var medlem af bestyrelsen for Havnearbejdernes Landsklub og bestyrelsen for 3F Esbjerg.

Om Forfatteren

Ordfører for blandt andet transport og landdistrikter. Var havnearbejder fra 1981-2011. Var medlem af bestyrelsen for Havnearbejdernes Landsklub og bestyrelsen for 3F Esbjerg.


Tidligere indlæg ↓

  • Enhedslistens mistillid til Engelbrecht var ikke taktisk spil
  • Lynetteholmen: Tryk på pauseknappen!
  • Infrastrukturplan prioriterer nye veje højere end kollektiv trafik og cyklisme
Vis alle

Tidligere indlæg

  • Enhedslistens mistillid til Engelbrecht var ikke taktisk spil
  • Lynetteholmen: Tryk på pauseknappen!
  • Infrastrukturplan prioriterer nye veje højere end kollektiv trafik og cyklisme
Vis alle

REKLAME

Relateret

Indland
Domstol skal tage stilling

Borgerbevægelse stævner staten: Kræver motorvej kendt ulovlig

0 kommentarer
Indland
Istedgade overgiver sig aldrig

80-året for befrielsen fra den nazistiske besættelse blev markeret med kamp mod krig, oprustning og folkemord

3 kommentarer
Indland
Historisk dom

Byret anerkender protest mod ødelæggelse af natur som nødret

0 kommentarer

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Du skal være betalende abonnent for at kommentere.

REKLAME

‌ .
Debat
Læserbrev

Frederiks Japan-besøg bør krones af dansk opbakning til forbud mod atomvåben

0 kommentarer
Debat
Læserbrev

Nej til Norden som NATO’s imperialistiske militærblok!

0 kommentarer
Kultur
anmeldelse

Kontroversiel DDR-roman nu på dansk

0 kommentarer
Indland
Frikendt i byretten – men politikere fortsætter jagten

Minister måtte se udvisningstruet efter Gaza-solidaritet i øjnene under samråd

0 kommentarer
Debat
Læserbrev

Anders Fogh glemmer sin største fejl

0 kommentarer
Arbejderens logo
Abonner
Om Arbejderen

Sektioner
  • Arbejderen mener
  • Fagligt
  • Indland
  • Udland
  • Kultur
  • Kalender
  • Blogs
  • Debat
  • Læser til Læser
  • Navne
  • Historie
  • Teori

Pressenævnets logo
Kontakt
  • redaktion@arbejderen.dk
  • fagligt@arbejderen.dk
  • indland@arbejderen.dk
  • udland@arbejderen.dk
  • kultur@arbejderen.dk
  • debat@arbejderen.dk
  • kalender@arbejderen.dk
  • annoncer@arbejderen.dk
Redaktion

Frederiksborgvej 11, 1. sal
2400 København NV
Hverdage 11:00 – 15:00

Tlf: 30 20 55 20
redaktion@arbejderen.dk

ABONNEMENT:

Tlf: 30 20 01 20

abo@arbejderen.dk

Mobilepay: 34045
Reg.nr.: 8411
Kontonr.:4074402

Arbejderens støttefond

Reg.nr.: 5361
Kontonr.: 249087
Mobilepay: 87278

Ved udenlandske overførsler oplys også disse koder / For transfers abroad also use the Swift/Iban numbers:

SWIFT-BIC: ALBADKKK
IBAN: DK0753610000249087

Ansvarshavende redaktør

Konstitueret: Lucas Carn
lucas@arbejderen.dk

Arbejderen udgives af:
Kommunistisk Parti
Frederiksborgvej 11, 1. sal
2400 København NV

info@kommunister.dk
www.kommunister.dk

Cookies


Copyright © 2020 All Rights Reserved - Dagbladet Arbejderen

Webdesign og daglig drift: tetrabit.coop
Følg arbejderen

MERE
Soundcloud | RSS FEEDS|||
Arbejderens logo
Temaer
  • Magasinet Arbejderen
  • Palæstina
  • EU
  • Ghettolov
  • Klima
  • Kina
  • Cuba
  • Ukraine
  • Om Arbejderen
  • Bliv aktiv
Sektioner
  • Arbejderen mener
  • Fagligt
  • Indland
  • Udland
  • Kultur
  • Kalender
  • Blogs
  • Debat
  • Læser til Læser
  • Navne
  • Historie
  • Teori
Kontakt
  • redaktion@arbejderen.dk
  • fagligt@arbejderen.dk
  • indland@arbejderen.dk
  • udland@arbejderen.dk
  • kultur@arbejderen.dk
  • debat@arbejderen.dk
  • kalender@arbejderen.dk
  • annoncer@arbejderen.dk
Redaktion

Frederiksborgvej 11, 1. sal
2400 København NV
Hverdage 11:00 – 15:00

Tlf: 30 20 55 20
redaktion@arbejderen.dk

ABONNEMENT:

Tlf: 30 20 01 20

abo@arbejderen.dk

Mobilepay: 34045
Reg.nr.: 8411
Kontonr.:4074402

Arbejderens støttefond

Reg.nr.: 5361
Kontonr.: 249087
Mobilepay: 87278

Ved udenlandske overførsler oplys også disse koder / For transfers abroad also use the Swift/Iban numbers:

SWIFT-BIC: ALBADKKK
IBAN: DK0753610000249087

Ansvarshavende redaktør

Konstitueret: Lucas Carn
lucas@arbejderen.dk

Arbejderen udgives af:
Kommunistisk Parti
Frederiksborgvej 11, 1. sal
2400 København NV

info@kommunister.dk
www.kommunister.dk

Cookies


Om Arbejderen
Soundcloud
RSS FEEDS


Følg Arbejderen
| |

Pressenævnets logo

Copyright © 2020 All Rights Reserved - Dagbladet Arbejderen

Webdesign og daglig drift: tetrabit.coop