Sektioner
  • Arbejderen mener
  • Fagligt
  • Indland
  • Udland
  • Kultur
  • Kalender
  • Blogs
  • Debat
  • Læser til Læser
  • Navne
  • Historie
  • Teori

Soundcloud Abonner Log ind

Om Arbejderen
Sektioner
Soundcloud
Populære
Abonner
Log ind
  • Temaer:
    • Magasinet Arbejderen
    • Palæstina
    • EU-formandskab 2025
    • USA-baser
    • Ghettolov
    • Klima
    • Kina
    • Cuba
    • Ukraine
    • Om Arbejderen
    • Bliv aktiv
  • Log ind eller køb abonnement
  • Temaer
    • Magasinet Arbejderen
    • Palæstina
    • EU-formandskab 2025
    • USA-baser
    • Ghettolov
    • Klima
    • Kina
    • Cuba
    • Ukraine
    • Om Arbejderen
    • Bliv aktiv
  • Sektioner
    • Arbejderen mener
    • Fagligt
    • Indland
    • Udland
    • Kultur
    • Kalender
    • Blogs
    • Debat
    • Læser til Læser
    • Navne
    • Historie
    • Teori
  • Kontakt
    • redaktion@arbejderen.dk
    • fagligt@arbejderen.dk
    • indland@arbejderen.dk
    • udland@arbejderen.dk
    • kultur@arbejderen.dk
    • debat@arbejderen.dk
    • kalender@arbejderen.dk
    • annoncer@arbejderen.dk
  • Redaktion

    Frederiksborgvej 11, 1. sal
    2400 København NV
    Hverdage 11:00 – 15:00

    Tlf: 30 20 55 20
    redaktion@arbejderen.dk

    ABONNEMENT:

    Tlf: 30 20 01 20

    abo@arbejderen.dk

    Mobilepay: 34045
    Reg.nr.: 8411
    Kontonr.:4074402

  • Arbejderens støttefond

    Reg.nr.: 5361
    Kontonr.: 249087
    Mobilepay: 87278

    Ved udenlandske overførsler oplys også disse koder / For transfers abroad also use the Swift/Iban numbers:

    SWIFT-BIC: ALBADKKK
    IBAN: DK0753610000249087

  • Om Arbejderen
Sektioner
  • Temaer:
    • Magasinet Arbejderen
    • Palæstina
    • EU-formandskab 2025
    • USA-baser
    • Ghettolov
    • Klima
    • Kina
    • Cuba
    • Ukraine
    • Om Arbejderen
    • Bliv aktiv
Abonner | Log ind

REKLAME

FOTO: Aage Christensen

FOTO: Aage Christensen

Åbent brev til transportministeren og transportordførerne

På midtjyske jernbaner forventer man 96 aflysninger alene i juli måned. Nu er DSB også på vej med besparelser og fyrer lokoførere. Forklaringen er angiveligt, at DSB skal være konkurrenceparat. Men det betyder dårligere forhold for passagerer og ansatte.
0 kommentarer
0
| Populær
|Print artikel|

Hvordan ser transportministeren og transportordførerne fremtidens arbejdsforhold for de danske jernbanearbejdere? Og mener politikerne, at de som politikere har en betydning og et ansvar for dette?

Vi ansatte ved jernbanen oplever i dag, at vores arbejdsvilkår bliver ringere og ringere. Vi oplever, at flere og flere bliver syge og stressede, samt at det er en udfordring hver dag at få familielivet til at hænge sammen.

Det virker som om, at politikerne går mere op i, hvad der er populært og stemme givende for tiden – det være sig klima og flere skinner med god fleksibilitet og muligheder for kunderne. Det synes vi som jernbanearbejdere selvfølgelig også er vigtige områder. Det skal bare foregå på en måde, så dem, der skal sørge for, at det sker i dagligdagen, også har nogle ordentlige vilkår.

På min egen arbejdsplads, DSB, som er statsejet, og derfor har transportministeren som øverste chef, oplever vi, at der skal findes besparelser på fem procent årlig til og med 2024. Hertil kan lægges effektiviseringsbidraget, som er to til tre procent.

Syntes transportministeren og transportordførerne, at kravene i EU’s 4. jernbanepakke er gavnlige?

Derefter skal der yderligere spares 20 procent frem til 2030. Dette med begrundelse i at vi skal gøres konkurrence parate frem til forhandling om ny trafikkontrakt i 2024. Det er samme år, som EU’s 4. jernbanepakke skal implementeres – så her kan man stille spørgsmålet, er det i virkeligheden EU’s 4. jernbanepakke, der gør, at der skal spares så kraftigt?

Hvorfor skal der spares?

Det har jeg stillet spørgsmål ved tidligere og fået det svar, at man ikke behøver at leve op til konkurrence kravene, der står i den 4. jernbanepakke, hvis det enkelte lands politikere ikke finder det gavnligt .

Her kan man som jernbanearbejder jo så stille  spørgsmålet ud fra det, der opleves i hverdagen af de ansatte på nuværende tidspunkt.

Syntes transportministeren og transportordførerne, at kravene i EU’s 4. jernbanepakke er gavnlige? Eller hvad er begrundelsen for, at der skal spares for at gøre DSB konkurrencedygtige i 2024?

Hvad tanker gør en  jernbanearbejder sig, når det betyder, at man sætter vigtigt infrastruktur som jernbanen i konkurrence?

Det nævnes tit, at driften af den den danske jernbane skal sættes i udbud, for så får man den bedste drift for eksempelvis passagerne.

Her kan man jo så lige nu henvise til, hvad det har betydet for passagerne på midtjyske jernbaner, der ofte må vente på tog, der ikke kommer, og hvor man forventer 96 aflysninger alene i juli måned.

To sygemeldinger og to opsigelser

Ledelsen her udtaler, at en af begrundelserne er sygdom blandt personalet. Samtidig siger man fra ledelsens side, at man har haft det personale, man skulle bruge, men nu har man fået to sygemeldinger og to opsigelser.

Her er spørgsmålet vel, om man ikke i konkurrencen om udbuddet er gået langt ud over kanten og dermed har indregnet for lidt antal af ansatte og presset de ansattes vilkår for meget? Dette får nu direkte indflydelse på passagerne.

På min egen statsejede arbejdsplads, DSB, med transportministeren som øverste chef oplever vi, at de tidligere nævnte besparelser skal findes hos os ansatte og på vores vilkår.

Vi oplever, at der i vagtplaner på både værksteder og i driften kigges helt ned i minutter på opgaver og skæve mødetider på alle tider af døgnet, hvad der kan give mening for nogle personalegrupper – men ikke alle.

Der kigges helt ned til minimum af ansatte og bemanding, hvad også kan være fornuftigt, hvis der bare er nok til de opgaver og udfordringer, der skal løses, og man ikke lander på samme måde som midtjyske jernbaner.

Aflyste tog

Men i DSB har man også lignende historier, som blandt andet kunne opleves i påsken, hvor man ville kigge på, om der nu var brug for det antal medarbejdere, der var på job. Dette gjorde man ved at undlade at bruge alle dem, der var på arbejde, hvad der medførte aflysning af 22 tog.

Man har ligeledes i DSB afskediget 50 lokoførere ud fra, at man mente, der var for mange, og det mener man stadig. Den holdning kan undre, når passagerer jævnligt i dag oplever på stationerne, at der aflyses tog på grund af manglende lokoførere, samt at der ofte bliver spurgt efter, om lokoførere kan møde ind til ekstra vagter i form af overarbejde. En løsning, jeg har hørt, ofte bruges rundt om i DSB på grund af manglende personale.

Man kan vel sige, at der er en parallel til, hvad der opleves på midtjyske jernbaner, hvor bestyrelsesformand Arne Lægaard (V) i en artikel udtaler, at et af problemerne for at løse udfordringerne og forsinkelserne i det midtjyske er, at der er mangel på lokoførere i Danmark.

Hvilket vel er klart nok, hvis man i konkurrencens navn enten skaber så dårlige vilkår, at ingen ønsker jobbet, eller man som operatør – det være statslig eller privat – ikke ønsker at gøre brug af dem, der er.

Jeg syntes også, det er ærgerligt, at man ikke kigger på, hvad det betyder at sætte så vigtig infrastruktur som jernbane i konkurrence.

Erfaringer fra England

I eksempelvis England har det betydet en kraftig stigning i billetpriser. Det har også betydet en ikke sammenhængende drift, som medfører at passager har skullet skifte flere gange og derved får længere rejsetid. Og lige så vigtigt har det betydet, at de vilkår, som de ansatte arbejder under, er så ringe, at det har ført til flere strejker – ja nærmest en om dagen.

Det har ligeledes betydet, at den engelske stat gentagne gange har måttet gå ind og støtte med penge, fordi de private operatører har været i økonomiske vanskeligheder, og en lukning vil jo have store konsekvenser for den vigtige infrastruktur.

 Alle disse ting – og der er sikkert flere – har nu gjort, at man i England har taget konsekvensen og er begyndt at tage ejerskabet af togdriften tilbage til det offentlige.

Spørgsmålet er, om det er nødvendigt, at vi i Danmark skal gøre samme dårlige erfaringer?

Eller skal transportministeren og transportordførerne ikke bare spare vores alle sammens både penge og ærgrelser – og dermed sikre en sund og sikker togdrift med gode og rimelige arbejdsvilkår for de ansatte, der hver dag ser frem til at sikre en god oplevelse for passagerer og brugere af den danske jernbane?

Hjælp med til at finansiere Arbejderen

46% af 750.000 DKK
345.474 DKK nået totalt
STØT

Det er ikke gratis at levere nyheder og baggrund med et klart, progressivt verdenssyn. Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen rød journalistik:

MobilePay: 87278

Abonnér

Kim Olesen

22. juli 2021 | 12:38

Formand for Jernbanearbejdernes Landsklub


Om Forfatteren ↓

Født i 1962. Har været ansat som stationsbetjent ved DSB siden 2011. Inden da arbejdede han som stilladsarbejder i 28 år.

Om Forfatteren

Født i 1962. Har været ansat som stationsbetjent ved DSB siden 2011. Inden da arbejdede han som stilladsarbejder i 28 år.


Tidligere indlæg ↓

  • Hvornår er det rimeligt, at vi kan gå på pension?
  • Har fagligt aktive og tillidsvalgte ytringsfrihed?
  • Spareplan i DSB rammer ansatte og passagerer
Vis alle

Tidligere indlæg

  • Hvornår er det rimeligt, at vi kan gå på pension?
  • Har fagligt aktive og tillidsvalgte ytringsfrihed?
  • Spareplan i DSB rammer ansatte og passagerer
Vis alle

REKLAME

Relateret

Arbejderen mener

Asfaltsort aftale om infrastruktur

1 kommentar

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Du skal være betalende abonnent for at kommentere.

REKLAME

‌ .
Indland
To kommuner slås om ansvaret

I morgen skal Mark være ud af sin lejlighed: Hvor skal jeg bo?

0 kommentarer
Debat
Læserbrev

Om samling på venstrefløjen – et svar til Ali Hansen

0 kommentarer
Indland
Nyhedskommentar

Diagnoser bør ikke være afgørende for, om børn får den rigtige støtte

0 kommentarer
Udland
Freedom Flotilla lader sig ikke stoppe

Nyt skib sætter sejl for at bryde Israels ulovlige blokade af Gaza

0 kommentarer
Udland
Kommentar

Trump hjælper BlackRock med at købe havne i Panamakanalen

0 kommentarer
Arbejderens logo
Abonner
Om Arbejderen

Sektioner
  • Arbejderen mener
  • Fagligt
  • Indland
  • Udland
  • Kultur
  • Kalender
  • Blogs
  • Debat
  • Læser til Læser
  • Navne
  • Historie
  • Teori

Pressenævnets logo
Kontakt
  • redaktion@arbejderen.dk
  • fagligt@arbejderen.dk
  • indland@arbejderen.dk
  • udland@arbejderen.dk
  • kultur@arbejderen.dk
  • debat@arbejderen.dk
  • kalender@arbejderen.dk
  • annoncer@arbejderen.dk
Redaktion

Frederiksborgvej 11, 1. sal
2400 København NV
Hverdage 11:00 – 15:00

Tlf: 30 20 55 20
redaktion@arbejderen.dk

ABONNEMENT:

Tlf: 30 20 01 20

abo@arbejderen.dk

Mobilepay: 34045
Reg.nr.: 8411
Kontonr.:4074402

Arbejderens støttefond

Reg.nr.: 5361
Kontonr.: 249087
Mobilepay: 87278

Ved udenlandske overførsler oplys også disse koder / For transfers abroad also use the Swift/Iban numbers:

SWIFT-BIC: ALBADKKK
IBAN: DK0753610000249087

Ansvarshavende redaktør

Ansvarshavende redaktør:
Marc B. Sanganee
mbs@arbejderen.dk

Arbejderen udgives af:
Kommunistisk Parti
Frederiksborgvej 11, 1. sal
2400 København NV

info@kommunister.dk
www.kommunister.dk

Cookies


Copyright © 2020 All Rights Reserved - Dagbladet Arbejderen

Webdesign og daglig drift: tetrabit.coop
Følg arbejderen

MERE
Soundcloud | RSS FEEDS|||
Arbejderens logo
Temaer
  • Magasinet Arbejderen
  • Palæstina
  • EU-formandskab 2025
  • USA-baser
  • Ghettolov
  • Klima
  • Kina
  • Cuba
  • Ukraine
  • Om Arbejderen
  • Bliv aktiv
Sektioner
  • Arbejderen mener
  • Fagligt
  • Indland
  • Udland
  • Kultur
  • Kalender
  • Blogs
  • Debat
  • Læser til Læser
  • Navne
  • Historie
  • Teori
Kontakt
  • redaktion@arbejderen.dk
  • fagligt@arbejderen.dk
  • indland@arbejderen.dk
  • udland@arbejderen.dk
  • kultur@arbejderen.dk
  • debat@arbejderen.dk
  • kalender@arbejderen.dk
  • annoncer@arbejderen.dk
Redaktion

Frederiksborgvej 11, 1. sal
2400 København NV
Hverdage 11:00 – 15:00

Tlf: 30 20 55 20
redaktion@arbejderen.dk

ABONNEMENT:

Tlf: 30 20 01 20

abo@arbejderen.dk

Mobilepay: 34045
Reg.nr.: 8411
Kontonr.:4074402

Arbejderens støttefond

Reg.nr.: 5361
Kontonr.: 249087
Mobilepay: 87278

Ved udenlandske overførsler oplys også disse koder / For transfers abroad also use the Swift/Iban numbers:

SWIFT-BIC: ALBADKKK
IBAN: DK0753610000249087

Ansvarshavende redaktør

Ansvarshavende redaktør:
Marc B. Sanganee
mbs@arbejderen.dk

Arbejderen udgives af:
Kommunistisk Parti
Frederiksborgvej 11, 1. sal
2400 København NV

info@kommunister.dk
www.kommunister.dk

Cookies


Om Arbejderen
Soundcloud
RSS FEEDS


Følg Arbejderen
| |

Pressenævnets logo

Copyright © 2020 All Rights Reserved - Dagbladet Arbejderen

Webdesign og daglig drift: tetrabit.coop