Københavnske politikere prioriterer Dubai-ø over klimahandling
Planen om at etablere en helt ny bydel på Lynetteholm og i Østhavnen på størrelse med Esbjerg er i direkte modstrid med ambitionerne i Københavns Kommunes egen "Klimastrategi 2035", skriver Thomas Meinert Larsen.Lynetteholm-projektet fortsætter med at skabe overskrifter. Og med god grund. Som projektet har udviklet sig, minder det mest om et politisk prestigeprojekt og i mindre grad som et bidrag til udviklingen af København i tråd med borgernes ønsker.
Projektet bliver til stadighed mødt med en række kritikpunkter, som politikerne endnu ikke har evnet at svare troværdigt på.
Umuliggør klimamål
Planen om at etablere en helt ny bydel på Lynetteholm og i Østhavnen på størrelse med Esbjerg er i direkte modstrid med ambitionerne i Københavns Kommunes egen “Klimastrategi 2035”, hvor København skal være CO2-neutral i 2035.
Planen strider samtidig mod regeringens mål om, at Danmark skal være klimaneutral i 2045.
Det er forbløffende, at vores politikere ikke anerkender denne totale selvmodsigelse. De må forklare over for borgerne, hvorfor de igen nedprioriterer klimahandling.
Italesættes som klimasikring
Lynetteholm bliver konsekvent præsenteret som et projekt, som i sig selv vil kunne kystsikre København. Endda på trods af gentagne ekspertadvarsler om, at projektet på ingen måde vil kunne sikre København mod fremtidige stormfloder, og at hele kystlinjen nord, syd og øst for København skal sikres.
Det er bemærkelsesværdigt, at man i andre lande i stigende grad forbyder nybyggeri i højrisikoområder, men i København vælger den stik modsatte strategi, nemlig at bygge ud i en højrisikozone.
Dubai-ø
Lynetteholm bliver en Dubai-ø med tætpakkede dyre lejligheder og massivt trafikkaos.
Etableringen af ejendomsbyggeriet på Lynetteholm er baseret på meget høje indtjeningskrav, hvilket de facto betyder, at de lejligheder, der etableres, bliver forbeholdt den øvre middelklasse.
Ifølge planerne bliver Lynetteholm den tættest bebyggede bydel i Danmark, da den med 50.000 indbyggere på 2,8 kvadratkilometer bebygges cirka dobbelt så tæt som Ørestaden.
Med sine 50.000 indbyggere og yderligere 30.000 indbyggere på Refshaleøen og Kløverparken, vil Lynetteholm-byggeriet, trods løfter om det modsatte, medføre et massivt trafikkaos i hele det centrale København.
Næsten bundløs gæld
Udgifter til infrastruktur og byggemodning af Lynetteholm skal især finansieres via salg af byggeretter på mindst 21 milliarder kroner samt driftsindtægter fra metroen. Derudover sker finansieringen ved et statslån på 19,8 milliarder kroner, som kommunen skal betale tilbage senest år 2070.
Den samlede gæld i de kommunale selskaber By & Havn og Metroselskabet stiger fra i dag cirka 55 milliarder kroner til op imod 100 milliarder kroner. Det er et gigantisk beløb, og dertil må forventes yderligere udgifter til den udvidede Østlig Ringvej, færdiggørelse af M5-metrolinjeføringen til Østerbro samt flytning af renseanlægget Lynetten. Disse udgifter løber snildt op i yderligere 30-60 milliarder kroner.
Den fremtidige forrentning og tilbagebetaling af så store beløb vil lægge endog meget stærke begrænsninger på kommunens handlemuligheder i mange årtier frem.
Alternativer ignoreres
De ansvarlige politikere har konsekvent ignoreret alternative byudviklingsplaner, som langt bedre forener borgernes ønsker til klimahandling og betalbare boliger, herunder det prisvindende forslag udviklet af tegnestuen Vandkunsten.
Dette forslag beskriver, hvordan man ud fra en såkaldt Fingerplan 2.0. byudviklingsmodel i langt højere grad kan indtænke omegnskommunerne i en bedre byudvikling, hvor det velfungerende S-togsnet fremtidsudvikles parallelt med billigere boliger, både inden- og udenfor Københavns Kommune.
Undertegnede håber, at vores folkevalgte politikere vil udvise rettidig omtanke, tage en timeout, og genoverveje, om det ikke er muligt at udtænke en mere klimavenlig, realistisk og fornuftig byudviklingsmodel for København. Det kan nemlig blive afgørende for, hvor borgerne sætter deres kryds ved kommunalvalget den 18. november.
Dette er en blog. Indlægget er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Arbejderen skal overholde de presseetiske regler.