Sektioner
  • Arbejderen mener
  • Fagligt
  • Indland
  • Udland
  • Kultur
  • Kalender
  • Blogs
  • Debat
  • Læser til Læser
  • Navne
  • Historie
  • Teori

Soundcloud Abonner Log ind

Om Arbejderen
Sektioner
Soundcloud
Populære
Abonner
Log ind
  • Temaer:
    • Magasinet Arbejderen
    • Palæstina
    • USA-baser
    • EU
    • Ghettolov
    • Klima
    • Kina
    • Cuba
    • Ukraine
    • Om Arbejderen
    • Bliv aktiv
  • Log ind eller køb abonnement
  • Temaer
    • Magasinet Arbejderen
    • Palæstina
    • USA-baser
    • EU
    • Ghettolov
    • Klima
    • Kina
    • Cuba
    • Ukraine
    • Om Arbejderen
    • Bliv aktiv
  • Sektioner
    • Arbejderen mener
    • Fagligt
    • Indland
    • Udland
    • Kultur
    • Kalender
    • Blogs
    • Debat
    • Læser til Læser
    • Navne
    • Historie
    • Teori
  • Kontakt
    • redaktion@arbejderen.dk
    • fagligt@arbejderen.dk
    • indland@arbejderen.dk
    • udland@arbejderen.dk
    • kultur@arbejderen.dk
    • debat@arbejderen.dk
    • kalender@arbejderen.dk
    • annoncer@arbejderen.dk
  • Redaktion

    Frederiksborgvej 11, 1. sal
    2400 København NV
    Hverdage 11:00 – 15:00

    Tlf: 30 20 55 20
    redaktion@arbejderen.dk

    ABONNEMENT:

    Tlf: 30 20 01 20

    abo@arbejderen.dk

    Mobilepay: 34045
    Reg.nr.: 8411
    Kontonr.:4074402

  • Arbejderens støttefond

    Reg.nr.: 5361
    Kontonr.: 249087
    Mobilepay: 87278

    Ved udenlandske overførsler oplys også disse koder / For transfers abroad also use the Swift/Iban numbers:

    SWIFT-BIC: ALBADKKK
    IBAN: DK0753610000249087

  • Om Arbejderen
Sektioner
  • Temaer:
    • Magasinet Arbejderen
    • Palæstina
    • USA-baser
    • EU
    • Ghettolov
    • Klima
    • Kina
    • Cuba
    • Ukraine
    • Om Arbejderen
    • Bliv aktiv
Abonner | Log ind

REKLAME

Leif Kajberg

FOTO: Lasse Son Nørby Olsen

FOTO: Lasse Son Nørby Olsen

Leif Kajberg

Grønne transportløsninger får en kold skulder

Når man dagligt beskæftiger sig med den del af transporten, der regnes for klimavenlig, grøn og bæredygtig, konfronteres man med ikke så få paradokser, modstridende udviklinger, spøjse tilkendegivelser og besynderlige agendaer, skriver Leif Kajberg.
0 kommentarer
0
| Populær
|Print artikel|

Når man dagligt beskæftiger sig med den del af transporten, der regnes for klimavenlig, grøn og bæredygtig, konfronteres man med ikke så få paradokser, modstridende udviklinger, spøjse tilkendegivelser og besynderlige agendaer.

Hver gang jeg snakker med nogle fra den politiske transportsektor, kigger de ned. Der er ikke afsat penge til tog.

Ulrik Wilbek, formand, Midtjyllands Lufthavn

Vi er således vidne til, at nogle af dem, som ønsker business as usual, taler transportformer, der bestemt ikke er klimavenlige, op.

Og så findes der interesseorganisationer, lobbyister, medier med flere, som taler transportformer og -operatører med grønt og klimaorienteret engagement ned.

Der er eksempler på, at statsejede transportvirksomheder, som har dedikeret sig til grønne transportløsninger, får en kold skulder. Og måske ligefrem bliver dæmoniseret.

Et dugfrisk eksempel

Det har jeg et rimeligt dugfrisk eksempel på: I indbakken modtog jeg for kort tid siden en mail med en pressemeddelelse fra ALLRAIL, foreningen for private eller såkaldte private jernbaneoperatører i Europa.

En regulær bandbulle, hvor man hæfter sig ved, at danske DSB har fået tildelt en ny 10-årig kontrakt. Og tordner ud med budskabet: “Danmark: Statsejede DSB fejrer sin falske ‘profit’ – på et lukket marked”.

Man er fra ALLRAIL åbenlyst knotten over, at DSB synliggør sin indtjening og sin passagervækst. Man burde i stedet åbne op for et frit marked for jernbaneoperatører. Altså væk med det offentligt subsidierede statsmonopol og lad os få andre togoperatører og konkurrenter på banen! Til gavn for togbrugere og skatteborgere.

Men, come on, hvad er problemet? Det fungerer jo ganske rimeligt med DSB på den store klinge. Der er absolut ikke belæg for at hævde, at privatejede eller ikke-statslige jernbaneoperatører altid leverer en bedre service og performer bedre!

Skrækeksemplet her er kapitalfondejede Arriva (der nu hedder Go Collective), som ofte gør det ganske elendigt på skinnerne.

Hverdagshistorie fra Gladsaxe

Og videre til en hverdagshistorie fra Gladsaxe.

Her gav Gladsaxebladet udførlig spalteplads til to butiksejere, som havde mærket reduceret omsætning som følge af det igangværende letbanebyggeri, der også påvirker trafikken gennem centrale dele af kommunen.

Man kan måske godt forstå, at de to næringsdrivende er bekymrede for deres indtjening, men i interviewet i Gladsaxebladet aner man en underliggende kritik af letbanen som transportform. Som et “monster”, der bare skaber kaos og udfordringer for almindelige mennesker i “Arbejdets Land”.

At letbanen, når den er færdigbygget, er en ny klimavenlig transportform i Hovedstaden, forbigås helt.

De høje luftlag

Og så skal vi op i de højere luftlag. Til indenrigsflyvningen, ruten mellem Karup og København.

For et års tid siden så en redningsplan for Midtjyllands Lufthavn dagens lys. Og det gik ikke stille af: Statsstøtte til lufthavnen i Karup i foreløbig to år, ny operatør på københavnsruten og rabat til studerende og pensionister.

Men det er ikke gået særlig godt med passagerudviklingen: 379 passagerer i januar 2024. Ulrik Wilbek, formand for Midtjyllands Lufthavn, må derfor bekende:

– Hvis passager­tallene ikke er bedre om et år, flyver vi ikke længere.

Og journalisten fra Politiken følger op: Jamen, hvad med at kæmpe lige så meget for bedre og hurtigere togforbindelser?

Og den er Wilbek faktisk med på, men toginfrastrukturen lader meget tilbage at ønske. Og det kan han have ret i. Og han tilføjer:

– Hver gang jeg snakker med nogle fra den politiske transportsektor, kigger de ned. Der er ikke afsat penge til tog.

Disse tre nedslag i transporten og det modsætningsfyldte billede, som tegner sig, viser klart, at klimaaktivister og transportpolitiske græsrødder skal fortsætte med at råbe op og komme med deres indspil.

Og lige så vigtigt er det, at alle andre, som er vrede og foruroligede over politikernes smutveje og bortforklaringer, forstærker deres klimaengagement.

Som modspil til det, vi iagttager på den politiske scene, hvor aktørerne danser rundt, træder vande og viger uden om at forholde sig seriøst til tal, grafer og umisforståelige vidnesbyrd om, hvordan det går den helt forkerte vej med klima, miljø og biodiversitet.

Dette er en blog. Indlægget er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Arbejderen skal overholde de presseetiske regler.

Hjælp med til at finansiere Arbejderen

35% af 750.000 DKK
263.993 DKK nået totalt
STØT

Det er ikke gratis at levere nyheder og baggrund med et klart, progressivt verdenssyn. Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen rød journalistik:

MobilePay: 87278

Abonnér

Leif Kajberg

15. marts 2024 | 06:14

Sekretær i Rådet for Bæredygtig Trafik


Om Forfatteren ↓

Uddannet bibliotekar, sekretær i Rådet for Bæredygtig Trafik, aktiv i Danmarks Naturfredningsforening, Gladsaxe.

Om Forfatteren

Uddannet bibliotekar, sekretær i Rådet for Bæredygtig Trafik, aktiv i Danmarks Naturfredningsforening, Gladsaxe.


Tidligere indlæg ↓

  • Turismens klimaaftryk er alt for stort! 
  • Road to Nowhere: En stadig højaktuel kritisk monografi
  • Lyt til fornuften, færre fly i luften
Vis alle

Tidligere indlæg

  • Turismens klimaaftryk er alt for stort! 
  • Road to Nowhere: En stadig højaktuel kritisk monografi
  • Lyt til fornuften, færre fly i luften
Vis alle

REKLAME

Relateret

Udland
Ny rapport

På vej ud over klimakanten

0 kommentarer
Indland
Koste og spande taget i brug

Aktivister gør hovedrent hos Mærsk

0 kommentarer
Indland
Klima- og Palæstinakamp

Aktivister indtager museum og Operaen for at protestere mod Mærsk

0 kommentarer

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Du skal være betalende abonnent for at kommentere.

REKLAME

‌ .
Kultur
MAD & KULTUR

Brød i nøden af pastamel: #Gaza_bread

0 kommentarer
Kultur
Anmeldelse

Grevinde Danner: En stærk kvinde, der turde bryde med konventionerne

0 kommentarer
Indland
En folkeskole i krise

Antallet af elever, der dumper i dansk og matematik, stiger igen

0 kommentarer
Debat
Læserbrev

Tiden er moden til en global revolution uden vold

0 kommentarer
Udland
Freden er for dyr

Forhandlingerne om fred i Ukraine-krigen viser, at EU og USA har hver sin smertegrænse overfor Rusland

1 kommentar
Arbejderens logo
Abonner
Om Arbejderen

Sektioner
  • Arbejderen mener
  • Fagligt
  • Indland
  • Udland
  • Kultur
  • Kalender
  • Blogs
  • Debat
  • Læser til Læser
  • Navne
  • Historie
  • Teori

Pressenævnets logo
Kontakt
  • redaktion@arbejderen.dk
  • fagligt@arbejderen.dk
  • indland@arbejderen.dk
  • udland@arbejderen.dk
  • kultur@arbejderen.dk
  • debat@arbejderen.dk
  • kalender@arbejderen.dk
  • annoncer@arbejderen.dk
Redaktion

Frederiksborgvej 11, 1. sal
2400 København NV
Hverdage 11:00 – 15:00

Tlf: 30 20 55 20
redaktion@arbejderen.dk

ABONNEMENT:

Tlf: 30 20 01 20

abo@arbejderen.dk

Mobilepay: 34045
Reg.nr.: 8411
Kontonr.:4074402

Arbejderens støttefond

Reg.nr.: 5361
Kontonr.: 249087
Mobilepay: 87278

Ved udenlandske overførsler oplys også disse koder / For transfers abroad also use the Swift/Iban numbers:

SWIFT-BIC: ALBADKKK
IBAN: DK0753610000249087

Ansvarshavende redaktør

Konstitueret: Lucas Carn
lucas@arbejderen.dk

Arbejderen udgives af:
Kommunistisk Parti
Frederiksborgvej 11, 1. sal
2400 København NV

info@kommunister.dk
www.kommunister.dk

Cookies


Copyright © 2020 All Rights Reserved - Dagbladet Arbejderen

Webdesign og daglig drift: tetrabit.coop
Følg arbejderen

MERE
Soundcloud | RSS FEEDS|||
Arbejderens logo
Temaer
  • Magasinet Arbejderen
  • Palæstina
  • USA-baser
  • EU
  • Ghettolov
  • Klima
  • Kina
  • Cuba
  • Ukraine
  • Om Arbejderen
  • Bliv aktiv
Sektioner
  • Arbejderen mener
  • Fagligt
  • Indland
  • Udland
  • Kultur
  • Kalender
  • Blogs
  • Debat
  • Læser til Læser
  • Navne
  • Historie
  • Teori
Kontakt
  • redaktion@arbejderen.dk
  • fagligt@arbejderen.dk
  • indland@arbejderen.dk
  • udland@arbejderen.dk
  • kultur@arbejderen.dk
  • debat@arbejderen.dk
  • kalender@arbejderen.dk
  • annoncer@arbejderen.dk
Redaktion

Frederiksborgvej 11, 1. sal
2400 København NV
Hverdage 11:00 – 15:00

Tlf: 30 20 55 20
redaktion@arbejderen.dk

ABONNEMENT:

Tlf: 30 20 01 20

abo@arbejderen.dk

Mobilepay: 34045
Reg.nr.: 8411
Kontonr.:4074402

Arbejderens støttefond

Reg.nr.: 5361
Kontonr.: 249087
Mobilepay: 87278

Ved udenlandske overførsler oplys også disse koder / For transfers abroad also use the Swift/Iban numbers:

SWIFT-BIC: ALBADKKK
IBAN: DK0753610000249087

Ansvarshavende redaktør

Konstitueret: Lucas Carn
lucas@arbejderen.dk

Arbejderen udgives af:
Kommunistisk Parti
Frederiksborgvej 11, 1. sal
2400 København NV

info@kommunister.dk
www.kommunister.dk

Cookies


Om Arbejderen
Soundcloud
RSS FEEDS


Følg Arbejderen
| |

Pressenævnets logo

Copyright © 2020 All Rights Reserved - Dagbladet Arbejderen

Webdesign og daglig drift: tetrabit.coop