Koda for et stærkere musikliv. Sådan lyder titlen på Kodas nye forretningsstrategi, der skal tegne retningen for organisationens arbejde i de næste fem år.
Gennem snart 100 år har det medlemsejede Koda arbejdet for, at komponister, sangskrivere og musikforlag får betaling, når deres musik bliver brugt.
Vores branche udvikler sig hastigt, og allerede i dag står vi over for en række komplekse udfordringer, som vi skal tilpasse os.
Gorm Arildsen, Koda
Selv om kerneopgaven er den samme i dag, er udfordringerne blevet mere komplekse. Det har fået Koda til gennem en række analyser at danne sig et billede af, hvad der skal til, for at Koda kan tilpasse sig.
Analyserne har dannet baggrunden for en ny forretningsstrategi, som udpeger en række nye fokusområder.
– Vores branche udvikler sig hastigt, og allerede i dag står vi over for en række komplekse udfordringer, som vi skal tilpasse os. Det gælder både i forhold til teknologi, bæredygtighed, øget konkurrence og ikke mindst et stigende pres fra de internationale techgiganter, siger Kodas direktør, Gorm Arildsen.
Derfor vil Koda blandt andet modernisere de systemer, som bruges til at fordele rettighedsbetalinger, og udvikle organisationens digitale kontaktflader. Og så skal indsatser på det politiske og juridiske område opprioriteres.
Konkret kommer den nye strategi til at betyde, at Koda opretter 12 nye stillinger i løbet af 2023, som primært skal bidrage til den teknologiske udvikling.
Samtidig har Koda fra starten af det nye år gennemført en række organisationsændringer:
Juridisk chef Dicle Duran Nielsen er blevet forfremmet til juridisk og politisk direktør, hvor hun fremover vil have det overordnede ansvar for afdelingerne: jura, kommunikation, public affairs og bæredygtighed.
Pressechef Mads Scheuer har overtaget ledelsen af kommunikationsafdelingen.
Nuværende mediedirektør Kaare Struve har fået udvidet sit ansvarsområde til også at omfatte strategiområdet og får dermed titel af medie- og strategidirektør.
Mette Vestergaard Andersen er ny forretningsudviklingschef, og for at sikre implementering af strategien er fire nye teamledere blevet udnævnt.
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.