Mærsk vil have en metrostation ved selskabets hovedsæde på Esplanaden indtænkt i Københavns nye metrolinje M5, der skal binde Refshaleøen og Lynetteholm til det eksisterende metronet.
Det fremgår af et høringssvar, selskabet har sendt i forbindelse med planlægningen af M5-linjen. I høringssvaret, som mediet Finans har fundet, skriver Mærsk, at man ønsker “at bidrage til, at det overvejes, hvorvidt der kan placeres en metrostation i nærheden af beliggenheden for Maersks hovedkvarter – og i øvrigt en del turistattraktioner”.
Maersk deltager meget gerne i en drøftelse med Metroselskabet og andre relevante aktører om, hvorvidt og hvordan dette eventuelt kan realiseres.
Som sædvanligt bliver det, at selskabet er nødt til at ansætte folk for at kunne berige ejerkredsen og lederlagene, brugt som argument for, at samfundet faktisk nærmest skylder denne store bidragyder at efterkomme eventuelle ønsker:
“Maersk vokser, og København får andel i denne vækst, da der placeres yderligere cirka 600 medarbejdere i Maersks hovedkvarter i København. Maersk vil således opføre en ny bygning på Amaliegade 44 som nabo til det nuværende hovedkvarter på Esplanaden 50. Det samlede hovedkvarter skal beskæftige cirka 3.500 medarbejdere fra ultimo 2026 og samtidig modtage et betydeligt antal internationale gæster, såvel fra Maersk som eksterne gæster”.
Og besværet med at regne på mulighederne for at efterkomme dette brændende ønske behøver Metroselskabet ikke bryde sit hoved med, Mærsk har nemlig allerede bedt Niras A/S som rådgivende ingeniørfirma om at udarbejde mulige forslag og idéer til, hvordan Mærsk kan få sin vilje. Det er der kommet en rapport ud af, som Mærsk har vedhæftet sit høringssvar.
De forandringer, som en metrostation på Esplanaden vil betyde, vil dog ifølge Finans fordyre projektet med et ukendt milliardbeløb. Men også det er der råd for, når man er et stort multinationalt monopol:
“Maersk deltager meget gerne i en drøftelse med Metroselskabet og andre relevante aktører om, hvorvidt og hvordan dette eventuelt kan realiseres, herunder hvorledes Maersk eventuelt kan bidrage til realiseringen heraf”, lyder det i høringssvaret.
Den nærmeste metrostation er i dag Marmorkirken, som ligger kun 750 meter fra Mærsks hovedkvarter.
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.