200 flymekanikere sympatistrejker fra i dag med deres pilot-kollegaer i SAS.
– Det er helt naturligt for os at bakke op om piloternes kamp for den danske model, siger Keld Bækkelund Hansen til Arbejderen.
Med mekanikernes sympatistrejke håber vi på at kunne presse SAS tilbage til forhandlingsbordet, så vi kan lave en aftale, og danskerne kan komme ud og flyve igen.
Keld Bækkelund Hansen, Dansk Metal
Han er forbundssekretær hos og daglig leder af Forhandlingssekretariatet i Dansk Metal, der organiserer flymekanikerne i SAS.
Flyene skal serviceres hvert tredje døgn, og bliver de ikke det, så må flyene ikke komme på vingerne.
Mekanikerne servicerer også de fly, der flyver i SAS’ datterselskab Connect, som indtil nu har været holdt fri af konflikten.
– Når der hverken er piloter i cockpittet eller mekanikere til at servicere flyene, har vi en effektiv konflikt. Med mekanikernes sympatistrejke håber vi på at kunne presse SAS tilbage til forhandlingsbordet, så vi kan lave en aftale, og danskerne kan komme ud og flyve igen, forklarer Keld Bækkelund Hansen.
Læs også
Pilot-formand: "Det virker, som om SAS hele tiden har ønsket en konflikt"
SAS vil nu i stedet forsøge at få sine konfliktramte fly serviceret i udenlandske lufthavne. Men det vil Dansk Metal forsøge at forhindre.
– Jeg har netop skrevet en orientering om konflikten til Det Europæiske Transportarbejderforbund (ETF), Det Internationale Transportarbejderforbund (ITF), Det Nordiske Transportarbejderforbund (NFT), til Norsk LO, Svensk LO og den europæiske metalarbejderorganisation og bedt dem om ikke at tage strejkeramt arbejde, siger Keld Bækkelund Hansen.
SAS har lockoutet de kabineansatte fra den 12. juli, så fra den dato bliver konflikten yderligere udvidet.
Konkursbeskyttelse
SAS søgte tirsdag om konkursbeskyttelse i USA.
Det betyder konkret, at selskabet bliver beskyttet mod, at kreditorer kræver at få tilgodehavender eller forsøger at erklære selskabet konkurs.
– Konkursbeskyttelsen betyder, at SAS ikke behøver betale sine kreditorer og samtidig kan forhandle om at få eftergivet dele af sin gæld. De penge, som SAS sparer, bruger man nu med den her konflikt på at bekæmpe fagbevægelsen og den danske model. Det er uhyggeligt, hvis den danske stat (der er medejer af SAS, red.) delvist eftergiver SAS sin gæld og dermed støtter op om SAS’s kamp mod fagbevægelsen.
TV2 har fået indsigt i retsdokumenter, der viser, at SAS har forberedt konkursbeskyttelsen i månedsvis.
Læs også
Piloter i strejke tilbød SAS historisk håndsrækning for at undgå konflikt
Allerede inden piloterne nedlagde arbejdet, havde SAS undersøgt muligheden for at søge om konkursbeskyttelse i USA.
Advokatfirmaet Weil, Gotshal & Manges LLP, der bistår SAS i forbindelse med ansøgningen om konkursbeskyttelse, kontaktede således firmaet FTI Consulting, der holder til i New York, allerede 16. maj 2022 for at hjælpe SAS med “finansiel rådgivning og konsulentydelser”.
Milliardgæld til 30 investorer
Ifølge Finans.dk har SAS en milliardgæld til i alt 30 usikrede kreditorer.
Det fremgår af selskabets ansøgning om konkursbeskyttelse til en domstol i New York.
SAS skylder de fleste penge – 5,4 milliarder kroner – til den svenske virksomhed Intertrust, der har hovedkontor i Holland.
Den danske stat er SAS’ næststørste kreditor med et udestående på 1,1 milliard kroner.
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.