EU-parlamentet har den 17. juni 2026 stemt for at sidestille en lang række genmodificerede plantesorter med almindelige konventionelle afgrøder. Det vækker skarp kritik hos et samlet grønt netværk i Danmark.
EU-parlamentet har vedtaget de nye regler for den såkaldte NGT-1-kategori. Beslutningen betyder i praksis, at nye plantesorter udviklet gennem menneskeskabte GMO-teknikker fremover skal betragtes som konventionelt forædlede afgrødesorter og ikke som GMO-afgrøder. Dermed fjernes kravene om forbrugermærkning på de endelige fødevarer, og der skal heller ikke længere laves uafhængige risikovurderinger af, om produkterne udgør en fare for mennesker, dyr eller miljøet.
Hos Netværket for Risikovurdering og Mærkning af GMO, der repræsenterer 21 danske grønne foreninger, vækker beslutningen dyb bekymring.
Der skal være fuld gennemsigtighed omkring produktionsformerne og produkternes reelle indhold af ingredienser og stoffer. Denne beslutning er et svigt af forbrugerne.
Netværket for Risikovurdering og Mærkning af GMO
Netværket mener, at beslutningen er uacceptabel, og advarer om, at det vil svække forbrugernes frie valg og presse det økologiske landbrug.
– Vi vil vide, hvad vi spiser. Der skal være fuld gennemsigtighed omkring produktionsformerne og produkternes reelle indhold af ingredienser og stoffer. Denne beslutning er et svigt af forbrugerne, udtaler Netværket i en fælles erklæring.
Netværket påpeger desuden, at de nye EU-regler vil skabe en skævvridning på markedet for såsæd. Når store frøindustrier nu får frit lejde til at satse massivt på de patenterede NGT-teknologier, frygtes det, at fokus fjernes fuldstændigt fra forædlingen af naturlige, robuste og økologiske sorter.
Klimaforandringer og nye plantesygdomme kan kræve hurtig udvikling af nye plantesorter, hvilket netværket erklærer sig enige i. De understreger dog, at denne omstilling bør ske gennem almindelige, naturlige processer og klassisk forædling frem for uigennemskuelige laboratorieteknikker.
Når mærkning forsvinder, forsvinder også sporbarheden for NGT-1-planter i fødevarekæden, hvilket betyder, at hvis der sker utilsigtede uheld ude på markerne med denne nye type produktion, bliver det svært at trække fødevarerne tilbage fra produktionen.
Hvad kan du gøre nu?
Selv om EU-lovgivningen svækker den officielle mærkning i supermarkederne, opfordrer netværket til aktiv handling på tre fronter:
Når du handler: Gå målrettet efter økologiske og biodynamiske produkter samt lokalt producerede fødevarer og skab kendskab til bondens dyrkningsmetoder. De økologiske og biodynamiske standarder afviser fortsat brugen af NGT.
Når du køber såsæd: Stil krav til dine frøproducenter. Kræv, at de fortsat udvikler og leverer robuste, økologiske sorter, der er forædlet uden brug af GMO. Det er kun på frøposen, at der fortsat vil være en mærkningsordning “Cat NGT-1”. På alle andre led i fødevarekæden vil der ikke være et mærke.
Støt den grønne stemme: Bak op om de 21 grønne foreninger i Netværk for Risikovurdering og Mærkning af GMO, som kæmper for din ret til gennemsigtighed på tallerkenen!
Dette er et debatindlæg. Indlægget er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Arbejderen skal overholde de presseetiske regler.
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.

