Vi mener i SF, at vi skal satse på udvikling af vores regionale lokalbaner i stedet for at satse på afvikling, og det ser nu ud til at være lykkedes SF at få skabt opbakning til renoveringen af Østbanen både i regionsrådet og blandt flere partier i Folketinget – især på grund af et solidt arbejde både af vores regionsrådsmedlemmer og af vores folketingsmedlemmer.
Det er et stykke arbejde, som SF kan være stolte af, men processen er langtfra forbi endnu.
For selv om Østbanen har været i centrum denne gang, har det også igen fastslået, hvor vigtige lokalbanerne er for Region Sjællands udvikling.
SF mener, at der skal satses på at udvikle alle vores fire lokalbaner.
For få år siden var det Tølløse-Høngbanen, der var på spil i forhold til nedlæggelse, og det kom dengang til at stå meget klart, at lukning af en jernbane bliver opfattet som et tegn på, at et område er under afvikling. At bevare og renovere en jernbane signalerer stabilitet og tro på fremtiden, så at nedlægge jernbaner vil modvirke arbejdet med at få skabt bedre sammenhæng i Danmark.
Det giver heller ingen mening i forhold til en mere miljøvenlig transportsituation, for det vil – ud over at gøre et lokalområde mindre attraktivt – også betyde en kraftigt forøget biltrafik.
SF mener, at der skal satses på at udvikle alle vores fire lokalbaner, der tilsammen transporterer tæt ved fire millioner passagerer næsten 90 millioner passagerkilometer om året. De skal gøres miljøvenlige med batteritog, og så skal der sikres, at lokaltogene passer med de regionale toge og med buslinjerne.
Et første skridt kunne være at forlænge Tølløse-Høngbanens rute til Holbæk, så der var direkte forbindelse mellem Holbæk og Slagelse uden et skift i Tølløse.
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.