I ugen før jul blev der indgået en aftale i kriminalforsorgen, hvori der også indgår en plan om udlicitering eller leje af et fængsel i Kosova. Justitsministeriets pressemeddelelse. Aftalen udløste en vis debat, som dog synes næsten glemt efter jule- og nytårsdagene.
Bunden er nået
Dagbladet Politiken spurgte i sin leder 16. december rammende: “Er der slet ikke nogen moralsk bundgrænse?” som kommentar til den nye aftale om kriminalforsorgen, hvori det indgår, at Danmark skal leje 300 fængselspladser i byen Gjilan, der ligger knap 50 kilometer syd for hovedstaden Prishtina i Kosova, til udvisningsdømte udlændinge.
Aftalen blev af Justitsministeriet ved lanceringen i december beskrevet som et historisk stort løft af Kriminalforsorgen og første skridt i en genopretning af et presset Kriminalforsorgen. “Aftalen er baseret på princippet om ret og pligt … Med princippet om ret og pligt tager vi et vigtigt skridt til at få kriminalforsorgen tilbage i balance”, skrev justitsminister Nick Hækkerup (S) opfølgende i Sjællandske 19. januar 2022.
Symbolpolitiske point gennem en populistisk plan.
Der var i aftalen blandt andet enighed om at udvide fængselskapaciteten i Danmark med flere hundrede pladser ud over at leje 300 fængselspladser i Kosova. Selvom kriminalforsorgsaftalen indeholder mange gode elementer, skal aftalen – som lederen i Politiken rettelig beskriver som bizar, deprimerende og forstemmende – primært bruges til atter at score symbolpolitiske point gennem en populistisk plan om at sende indsatte så langt væk som muligt.
Siden den første nyhed om aftalen er der kommet flere skræmmende detaljer frem om aftalens indhold, og kritikken fra juridiske eksperter og menneskerettigheds-ngo’er i både Danmark og Kosova er taget til i et omfang, så justitsminister Nick Hækkerup og udviklingsminister Flemming Møller Mortensen i al hast mandag før jul valgte at drage til Kosova for at sikre en underskrift på en foreløbig aftale – inden spørgsmål og svar fra kritiske folketingspolitikere samt den stigende ngo-kritik sammen med de afskrækkende erfaringer fra lignende projekter kunne så tvivl om det fornuftige i aftalen.
Inden turen til Kosova nåede Nick Hækkerup dog at sende en replik til Politikens leder i form af et debatindlæg, som Politiken bragte 21. december. Her betegner justitsministeren Politikens kritik for populisme som “useriøs”, og mener, at “aftalen om leje af fængselspladser i Kosovo vil skabe større tryghed for danskerne – både inden og uden for murene.” Fra Hækkerups stol er aftalen: “… en reel løsning på de reelle og akutte problemer, som kriminalforsorgen står med.”
En fjer i hatten for Dansk Folkeparti
Men spørgsmålet er, om det er ønsket om en fornuftig aftale – eller snarere ønsket om at please og imødekomme Dansk Folkeparti, som sammen med De Konservative og – noget overraskende – SF udgør Socialdemokratiets forligspartnere, der har været drivkraft for Nick Hækkerup.
Svaret kom hurtigt i form af en udmelding fra DF’s retsordfører: “Der kommer altså nye boller på suppen, når man skal afsone i Kosovo, der har lidt andre standarder, end vi har i Danmark”, som Peter Skaarup uden omsvøb udtrykte det. Han kaldte aftalen “en kæmpe sejr” og uddybede: “Dansk Folkeparti har kæmpet for det her udenlandske fængsel i mange år. Vi er gået efter en eneste ting, og det er at sikre, at når man begår kriminalitet i Danmark som udlænding, så kommer man ikke til at afsone i et dansk fængsel – som for mange er lidt af et ferieophold. Danmark er et slaraffenland for udenlandske indbrudsbander.”
At Socialdemokratiet indgår en aftale med netop DF, er udtryk for, at man endnu en gang … bid for bid har kopieret DF’s politik i et populistisk forsøg på at vinde de tidligere nu frafaldne vælgere tilbage.
I et interview i dagbladet Politiken 23. januar 2022 under overskriften “Vores hårde linje over for de indsatte har ødelagt fængslerne” forklarer professor i kriminologi ved Juridisk Institut, Syddansk Universitet, Linda Kjær Minke, at politikerne de seneste år har konkurreret om, hvem der kunne være hårdest på fængselsområdet. Men det er helt unødvendigt og skadeligt for vores samfund, fordi de indsatte hjælpes dårligere på vej til livet efter straffen. Hun har i mere end 20 år forsket i forholdene for de indsatte i de danske fængsler med særligt fokus på virkninger af straf.
I december blev regeringen, Dansk Folkeparti, SF og Konservative enige om en ny flerårsaftale, der skal komme problemerne i fængselsvæsenet til livs. Men politikernes løsninger er for endimensionelle, for problemet er i virkeligheden, at vi behandler de indsatte for barskt, og det har politikerne ikke tænkt sig at gøre noget ved, mener Linda Kjær Minke som en kommentar til, at regeringen, Dansk Folkeparti, SF og Konservative blev enige om en ny flerårsaftale, der angiveligt skal komme problemerne i fængselsvæsenet til livs.
“Gennem de seneste 20 år er der sket en udvikling, hvor vi i stadig stigende grad går hårdere og hårdere til de indsatte i en tro på, at de vil begynde at opføre sig bedre, og at det vil løse problemerne i fængslerne. Det er bare ikke det, der sker. Det skaber bare dårligere forhold og frafald af fængselsbetjente”, siger hun i interviewet og foreslår i stedet, at man kunne “begynde at overveje, om det virkelig er nødvendigt at have så mange i fængsel. Vi behøver måske ikke varetægtsfængsle så mange. Det kunne også være, at vi med fodlænker kunne få taget lidt af presset af fængselsvæsenet frem for at leje fængselspladser i Kosovo”.
Ud over et opgør med dansk retspolitisk “blødsødenhed” lykkedes det også for Dansk Folkeparti med aftalen at få Danmark til at udfordre såvel internationale menneskerettighedsstandarder som de internationale konventioner. Måske skal aftalen om leje af et fængsel i Kosova også bane vej for en aftale med Rwanda om at lade hele den danske asylbehandling foregå dér for – i strid med Flygtningekonventionen – at forhindre, at asylsøgere overhovedet når frem til Danmark.
Både aftalen om leje af et fængsel i Kosova og planerne om at overføre asylansøgere til nyetablerede lejre i lande uden for EU underminerer de internationale konventioner og opfylder dermed tillige DF’s målsætning om at frigøre sig fra internationale konventioner og Folkeretten. Alt i alt er fængselsaftalen først og fremmest en sejr for DF’s rets- og udlændingepolitik, og det faktum, at Socialdemokratiet indgår en aftale med netop DF, er udtryk for, at man endnu en gang i de seneste 10-15 år bid for bid har kopieret DF’s politik i et populistisk forsøg på at vinde de tidligere nu frafaldne vælgere tilbage. Og aftalen markerer den sidste åndedrætshjælp til et DF, der – forstærket af intern partikamp – ellers er stærkt svækket.
Milliardhøj husleje uden klarhed
Kosova er desværre hverken omfattet af de universelle eller europæiske menneskerettighedskonventioner. Det er urimeligt og skyldes primært internationalt pres fra Serbien om ikke at anerkende Kosovas uafhængighed. Kosova er derfor et af de få lande, som ikke er medlem af FN. Kosova er heller ikke medlem af Europarådet. Derfor har landet siden selvstændigheden i 2008 ikke kunnet tilslutte sig FN’s menneskerettighedskonventioner eller den europæiske menneskerettighedskonvention. Og derfor er man i Kosova heller ikke ‘underlagt’ kritik fra FN-komiteer eller europæiske instanser.
Fængselsforholdene i Kosova har dog været udsat for international kritik fra blandt andre Europarådets komité til forebyggelse af tortur (CPT). En CPT-rapport om fire af Kosovas fængsler fra 2020 kritiserer skarpt, at CPT modtog adskillige troværdige anklager om vold med knytnæveslag og spark mod indsatte, korruption i forhold til vagter og dårlige fysiske rammer med knuste ruder og overfyldte celler i flere af fængslerne. Afsonere i Kosovas fængsler kan i overensstemmelse med den nationale lovgivning isoleres i strafceller i op til 30 dage, og for almindelige strafafsonere gælder det, at de i nogle fængsler er låst inde på cellen i op til 21 timer i døgnet uden meningsfuld beskæftigelse.
Mange ubesvarede spørgsmål i forbindelse med aftalen om leje af 300 fængselspladser i Kosova.
Det får Therese Rytter, der er juridisk chef i det danske Dignity og samtidig næstformand i CPT, til at konkludere, at rapporten viser, at der er flere områder, hvor man ikke lever op til de internationale eller de danske standarder, og at fængselsbetjentene ikke kender reglerne eller systemet i Danmark, som de i givet fald ville skulle håndhæve. Spørgsmålet er derfor, om de ville kunne leve op til de danske standarder. Med det samme personale vil der selvfølgelig være risiko for, at volden gentager sig.
Der er mange ubesvarede spørgsmål i forbindelse med aftalen om leje af 300 fængselspladser i Kosova. 1,65 milliarder kroner i leje for 10 år forekommer som et voldsomt højt beløb, men derudover kommer lønudgifter til fængselsbetjente, dobbelt administrativ ledelse og ekstraomkostninger i forbindelse med transport i forbindelse med besøg.
Det er fortsat uklart, om der bliver tale om frivillighed eller egentlige tvangsoverførsler til fængslet i Kosova. Ligeledes er der ingen afklaring på spørgsmålet om jurisdiktionen. Ja, selv spørgsmålet om, hvem der skal overføres, er ubesvaret. Kosova har klogeligt betinget sig, at aftalen ikke omfatter terrordømte og ej heller “høj-risiko”-fanger, men om det også omfatter for eksempel de næsten mytiske “rumænske røverbander” er uafklaret. Endelig er der ikke skabt klarhed om, hvad der skal ske med de udlændinge, der efter endt afsoning ikke kan udvises. Skal de tilbage til Danmark?
Formodet pirat fængselskandidat til Kosova
Frømænd fra fregatten Esbern Snare havnede 24. november i ildkamp med ni formodede pirater, der angiveligt havde kurs mod et hollandsk skib. Fire pirater blev dræbt, og en femte menes at være faldet over bord under den dramatiske skududveksling. Ligene fra de fire pirater blev gennem næsten to måneder opbevaret ombord på Esbern Snare, hvor de lå i en særlig frysecontainer. De fire overlevende pirater blev tilbageholdt på fregatten og varetægtsfængslet in absentia, sigtet for forsøg på manddrab.
En af de formodede pirater havde mistet sin fod under ildkampen, da han efter eget udsagn hoppede i vandet og fik foden skåret af efter mødet med en skibsskrue. Efterfølgende amputerede besætningen på Esbern Snare hans ben. Hans nye handikap betød, at han som den eneste skulle retsforfølges i Danmark. Han kan i modsætning til de andre formodede pirater muligvis se frem til at blive dømt, blandt andet fordi man ikke mente, det var sundhedsmæssigt forsvarligt at løslade ham til søs med et amputeret ben.
Hvis han bliver dømt, har justitsministeren lagt op til, at han skal afsone i fængslet i Kosova.
Hvis han bliver dømt, har justitsministeren lagt op til, at han skal afsone i fængslet i Kosova. “Nu arbejder vi med at få oprettet en fængselsafsoning i Kosovo. Og han vil være en af dem, som vil være kandidat til at afsone sin straf i det fængsel. For han har ikke noget som helst med Danmark at gøre”, udtalte Nick Hækkerup til Ritzau 7. januar 2022. Om den kosovaalbanske modpart mener, at en pirat kan sidestilles med en terrorist, er uvist.
Afstanden til Danmark på 1700 kilometer og dyr flytransport gør det svært og dyrt at leve op til den regel, der i Danmark giver ret til besøg mindst en gang om ugen. I praksis vil de meget besværliggjorte besøgsmuligheder udfordre de internationale menneskerettighedskonventioner for både de indsatte og deres familie. I et læserbrev i Information 20. december “At sende indsatte til Kosovo er ikke løsningen på manglen på fængselsbetjente” understregede fuldmægtig Mikkel Vejle, at få besøg i fængslet er en grundlæggende rettighed, og hvis indsatte skal afsone i Kosovo, betyder det i praksis at fratage dem den ret.
De tre hundrede fængselspladser, som Danmark skal leje, betyder også, at 300 af de nuværende indsatte i fængslet i Gjilan skal overføres til andre, ældre fængsler, der har en lavere standard, og som betyder, at pårørende får længere rejser, når de skal besøge indsatte.
Bistand til Kosova kobles op på dansk fængsels- og flygtningepolitik
Det er ikke første gang, at vesteuropæiske lande har forsøgt at leje fængselspladser i andre lande, men erfaringerne har været dårlige. Inden man indgik aftalen om leje af fængslet i Kosova, burde man fra dansk side have lært af de dårligere erfaringer, som fik Norge til – efter tre år – i 2018 at opsige en aftale med Holland, der skulle løse overbelægning i de norske fængsler.
Aftalen med Kosova er også i en bistands- og udviklingspolitisk sammenhæng hidtil uset. Det er første gang, at en flerårig milliardaftale om den danske kriminalforsorgs økonomi er blevet kædet direkte sammen med en regeringsbeslutning om, hvilke lande der skal modtage dansk udviklingsbistand. Dagen efter indgåelsen af forliget udsendte Udenrigsministeriet en pressemeddelelse, der annoncerede, at regeringen har besluttet, at Kosova de kommende år skal modtage cirka 45 millioner kroner årligt i udviklingsbistand fra Danmark. I pressemeddelelsen hedder det ligeud, at beslutningen er taget “i forbindelse med aftalen om at leje fængselspladser i Kosova.”
Tendensen til, at økonomisk udviklings- eller klimapolitisk bistand kobles op på eller betinges af et lands villighed til at løse et dansk kriminalpolitisk eller flygtningepolitisk problem – eller indfri Socialdemokratiets ønske om at give DF en fjer i hatten, er ikke seriøst.
Meget tyder på, at fængselsaftalen viser, at der vitterligt ikke er nogen moralsk bundgrænse.
Den pludselige beslutning om, at Kosova skal modtage udviklingsbistand fra Danmark, sker, selvom Kosova hverken optræder som modtagerland for dansk bistand i den netop vedtagne finanslov eller i Regeringens Udviklingspolitiske Prioriteter 2022-2025 fra august i år. Det er uvist, om Kosova – som det første europæiske land – får status som et partnerland for Danmark, og hvor de 45 millioner kroner skal tages af budgettet for udviklingsbistanden.
Som led i fængselsaftalen og implementering af en dom ved EU-domstolen er det aftalt at indføre moms på betaling for rettigheder på kulturområdet, som forventes at indbringe 215 millioner kroner, som man så vil bruge på leje af fængslet i Kosovo. Momsen vil betyde, at det bliver dyrere at abonnere på TV-pakker. Det kan betyde, at flere vil fravælge disse, og dermed kommer der færre penge ind til at producere kunst for.
Det er knap 25 år siden, at Kosovas folk gjorde op med årtiers serbisk undertrykkelse og vandt en frihed, som 17. februar 2008 førte til udråbelsen af et uafhængigt Kosova. Kosova har både fortjent og har et stort behov for støtte – også fra Danmark. Både politisk støtte, hvor Danmark i EU og anden international sammenhæng burde arbejde mere aktivt for, at Kosova bliver anerkendt af flere lande, får sæde i FN og i europæiske organisationer som for eksempel Europarådet og OSCE samt – på længere sigt – et medlemskab af EU, hvis kosovarerne ønsker det, men også økonomisk støtte.
Tendensen til, at økonomisk udviklings- eller klimapolitisk bistand kobles op på eller betinges af et lands villighed til at løse et dansk kriminalpolitisk eller flygtningepolitisk problem – eller indfri Socialdemokratiets ønske om at give DF en fjer i hatten, er ikke seriøst. Meget tyder på, at fængselsaftalen viser, at der vitterligt ikke er nogen moralsk bundgrænse.
(Kronikken blev 6. januar 2022 bragt på Solidaritet.dk i en væsentlig kortere version)
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.