Dette er et debatindlæg, modtaget den 22. april 2025. Indlægget er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Arbejderen skal overholde de presseetiske regler.
Så skete det igen:
TV Avisen bringer et klip med en glad lufthavnsdirektør, der kan fortælle, at CPH Kastrup (Københavns Lufthavn, red.) igen har slået en rekord. Flere rejsende med fly. 32 millioner rejsende skal igennem Kastrup i år, meddeler han glædesstrålede.
I et andet klip gør bekymrede borgere i Kastrup og omegn gældende, at de ønsker at få undersøgt, om flyenes udledninger kan have helbredsskadelige effekter på os mennesker.
Under coronaen var der ellers et voldsomt fald i flytrafikken. Vi fandt på noget andet.
Der er så også et ønske fra flere sider, der går på en udvidelse af lufthavnen, så Kastrup fortsat kan være den største og førende lufthavn i Skandinavien.
Vi vil det hele. Og der er tydeligvis kunder nok til at flyve.
Weekendrejse til Wien, ferierejse til varmere himmelstrøg, bo på Ecolodge i Vietnam, daglig pendling mellem København og Aalborg og så videre. Vi har åbenbart krav på at rejse. Og i fritiden må der kompenseres for de hårde dagligdage.
Også efter coronaen er flytrafikken steget og steget. Under coronaen var der ellers et voldsomt fald i flytrafikken. Vi fandt på noget andet. Blev hjemme, lejede et sommerhus i Danmark, cykeltur med telt eller bo i shelter, camping. Eller rejser med tog, med bil, bus i Danmark og det nære Europa.
Det var sgu egentlig ganske okay, gav mange udtryk for. Og på det arbejdsmæssige plan sparede vi mange flyrejser væk og mødtes på Skype med mere.
Men nu er coronaen lagt bag os, og fødekæden af villige danskere, der flyver frejdigt igen, er intakt og oven i købet stigende. Skulle der være klimaproblemer i forbindelse med det, finder vi nok noget teknik, der løser det problem.
En grøn indenrigsflyrute i Danmark i 2025, som Mette Frederiksen brugte en del af nytårstalen i 2022 på at love os, kommer så ikke. Som om det havde løst et problem.
Næh, klimaet er for vigtig en størrelse til at overlade til politikerne alene. Måske erhvervslivet kan hjælpe og vise lidt opfindsomhed og ansvarlighed?
Jo, også i rejsebranchen havde de en god coronatænkepause og dermed en mulighed for at omstille rejserne fra fly og til noget mere klimavenligt, eksempelvis tog- og bustransport. Men det skete så ikke.
Nu er det – hos langt de fleste selskaber, men dog ikke alle – fuldstændig samme typer rejser som før coronaen. Rejseselskabernes ansvarlighed kan ligge på en meget lille sted. Faktisk eksisterer begrebet ansvarlighed på klimaområdet tydeligvis ikke i deres tanker eller handlinger.
De giver jo kunderne, hvad de vil have: billige flyrejser. Hurtigt skal det gå. Rejsen skal overstås og ikke være en del af oplevelsen.
Så længe kunderne efterspørger flyrejserne, gør rejsebureauerne ikke noget, fik vi at vide i forbindelse med et foredrag, der handlede om cykelferier i det sydlige Europa.
Man skal jo derned, og det er så med fly.
Som foredragsholderen fra det pænt store eventrejsebureau sagde: Der skal jo mindst lægges en dag oveni i hver ende, hvis man skal rejse med andet end fly. Vi har ikke tænkt at ændre på noget, men det er da en god idé at skrive til os og foreslå det! Og i øvrigt kan kunderne blot frasige sig flyrejsen og selv finde til stedet for starten af rejsen.
Ja – go daw, du. Det var dén nytænkning og ansvarlighed.
Hvad kom først, hønen eller ægget? Ja, i hvert fald kom rejsebureauerne ikke først med forandringer. Ærgerligt at de sad og sov godt og grundigt i coronapauseperioden.
For tænk, hvis bureauerne solgte rejserne på det fornøjelige ved at rejse og opleve, når man rejser. At rejsen også er oplevelsen og en del af ferien. Få sjælen med. At rejsen tager tid, god tid.
Rejseselskaberne kunne som første prioritet tilbyde tog- eller bustransport, og så kunne det være op til kundens egen samvittighed at fravælge det og selv købe en flyrejse. I stedet for som det er nu, nemlig omvendt. Flyrejsen er en del af, hvad selskabet tilbyder, og så må kunden eventuelt selv sige fra og finde vej med tog eller bus eller privatbil.
Markedskræfterne løser nok ikke lige klimaproblemerne. Liberalismen har det glimrende, alt for glimrende.
Det er nødvendigt med politiske indgreb. Eller måske skal vi gamle bare slappe lidt af og nyde livet og flyrejserne?! Det er jo først vores børn og børnebørn, der får de egentlige problemer.

Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.