Jeg.mener at vi skal trække os fra aftalen om det israelske køb af våben fra Elbit. Folketinget blev manipuleret til at sige ja til aftalen. De fik at vide at Elbit var de billigste og hurtigste til at levere våben. Nu er det kommet frem at handlen bliver dobbelt så dyr. Fra 1 milliard til nu 2 milliarder! Og Elbit kan heller ikke levere til tiden. Så må og skal vi have ret til at bryde aftalen når de ikke opfylder de 2 vigtigste parametre.
Vi burde aldrig have handlet med et land der bomber og udsulter uskyldige mennesker i Gaza. Men der er folk i regeringen som ubetinget ville have at Danmark købte våben fra Israel. Om der så skulle snydes på vægten og manipuleres er dem ligemeget. Magt arrogancen er kollosal i toppen af dansk politik.
S.K.
Vi skal – og vi kan – hjælpe ALLE børn
Det politiske ønske er, at vores almentilbud skal kunne rumme flere børn og hjælpe dem til en bedre hverdag. Det kræver en styrket faglighed og et styrket tværprofessionelt samarbejde. Derfor vil det være katastrofalt, hvis pædagoguddannelsen forkortes, som der går rygter om.Vi har som samfund brug for at hjælpe alle de børn, der har det svært, og her spiller pædagogerne og pædagogernes faglighed en nøglerolle. Vi står over for en kæmpe udfordring, hvor blot noget af det, vi ser ind i dag er, at flere og flere børn har det svært. At der er sket en stigning af psykiske diagnoser hos børn på 50 procent siden 2011. At en tredjedel flere børn ikke kan rummes i folkeskolen og segregeres i andre tilbud. At flere og flere børn har det svært, understreges også i BUPL’s vilkårsundersøgelse fra december 2023, hvor syv ud 10 pædagoger på skole- og fritidsområdet svarer, at antallet af børn og unge, som mistrives, er stigende. En oplevelse, der flugter med det faktum, at kommunerne har et evigt stigende forbrug på det specialiserede børneområde. Udgifterne til det specialiserede børneområde udgør i dag over en 26 procent, og i det storkøbenhavnske område er det tal væsentlig højere.
De rygter, der for tiden siver ud, er, at man forestiller sig at forkorte pædagoguddannelsen, hvilket mildest talt vil være katastrofalt.
Der er brug for, at vi i højere grad tænker alle ressourcerne sammen og styrker det tværprofessionelle samarbejde. Jeg kan være bekymret for, at monofaglige løsninger som for eksempel to-lærer-ordninger forklædt som co-teaching mange steder bliver eneste svar på udfordringen og erstatter det tværprofessionelle samarbejde. Vi har i den grad brug for en samlet plan for, hvordan vi vil vende udviklingen, ellers lykkes vi ikke. En plan, hvor vi indtænker en forbedring på det specialiserede børneområde, så flere børn og unge får bedre muligheder for at klare sig senere i livet.
Men først og fremmest skal vi være i stand til at forebygge mere, og det betyder, at vi skal investere i en styrkelse af normalområdet fra dagtilbud til folkeskole. Det politiske ønske er, at vores almentilbud skal kunne rumme flere børn og hjælpe dem til en bedre hverdag. Det kræver en styrket faglighed og et styrket tværprofessionelt samarbejde.
En stærkere faglighed på det børneområde, vi ser ind i, kalder også på en styrket pædagoguddannelse. Der er akut brug for at sætte alle sejl ind på at vende en trist udvikling på optaget. Fra 2015 til i dag er der i kvote 2 nu halvt så mange ansøgere. Den udvikling skal vendes. Forberedelserne om en reform af pædagoguddannelsen har været undervejs i flere år, og de rygter, der for tiden siver ud, er, at man forestiller sig at forkorte uddannelsen, hvilket mildest talt vil være katastrofalt. Det vil gøre uddannelsen mindre prestigefyldt, mindre attraktiv end andre professionsuddannelser, og vi vil ende med, at endnu færre har lyst til at søge om optagelse.
Vi har brug for flere dygtige pædagoger med fagligheden i orden og en uddannelse, der fokuserer på pædagogik, tværprofessionelt samarbejde og kreative færdigheder – med ekstra fokus på specialpædagogiske kompetencer for alle pædagoger. For med det stigende antal børn, der har det svært koblet med politiske ønsker om, at flere børn skal rummes i almendelen, så kræver det, at uddannelsen fremadrettet også er med til at klæde alle kommende pædagoger på til den virkelighed, de møder, når du kommer ud fra uddannelsen. En virkelighed, hvor inklusion, det specielle i det almene og mellemformer er en del af hverdagen alle steder.
Vi har brug for, at de politiske beslutningstagere i langt højere grad anerkender faget og den opgave, vi står og kigger ind i. Og det gør vi blandt andet ved at give pædagoguddannelsen de midler og den kærlighed og anerkendelse, den fortjener, så flere søger ind! For børnenes skyld!
Dette er en blog. Indlægget er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Arbejderen skal overholde de presseetiske regler.