Mange sosu-arbejdspladser har problemer med dårlig ledelse
Alt for mange sosu-arbejdspladser lider under dårlig ledelse. Enten mangler de kompetencerne eller de personlige egenskaber, det kræver at kunne bestride et lederjob.I de elleve år jeg har arbejdet inden for sosu-faget, er der én ting, der desværre har været meget gennemgående for de efterhånden mange arbejdspladser, jeg har været på. Dårlig ledelse. Enten mangler de kompetencer til at udføre arbejdet, eller de mangler de personlige egenskaber, det kræver at kunne bestride et lederjob.
Jeg tror, at der er to ting, man generelt gør forkert i det offentlige, eller i hvert fald har gjort mange steder, i mange år.
Det ene er, at hvis man har haft en dygtig medarbejder, så bliver vedkommende ansat som leder, men uden at få den nødvendig uddannelse. For det første, så kræver det nogle helt andre kompetencer at være leder, end det gør at være sosu-assistent eller sygeplejerske. Kompetencerne kan man bestemt tilegne sig, men det kræver, at der bliver investeret tid og penge i uddannelse, hvilket ikke altid er tilfældet. For det andet, så kan det være en rigtig svær manøvre at gå fra at være kollega til at være leder for de samme mennesker. Så hvis lederdrømmen spirer i maven, så er det måske bedre at søge udfordringerne et andet sted, hvor man ikke skal stå i dilemmaet med at være en autoritet over for sine kollegaer.
En anden ting, man ifølge mig gør forkert i det offentlige, er, at man meget sjældent fyrer dårlige ledere, ledere der har fået mange klager fra personalet, eller som der måske endda har været sager på. Man lader dem som regel selv sige op og undgår det efterspil, der kan komme af en fyring. Men når de ikke er fyret, har en fremtidig arbejdsgiver heller ikke mulighed for at vide, hvad der er af sager og lignende, og de får derfor ofte arbejde igen. På den måde flytter problemerne med.
Det foregår ikke i det private
Det er min overbevisning, at var det her sket i det private, så røg de ud på røv og albuer. Det er til stor frustration for de medarbejdere, der arbejder under ledere, som en gang er blevet vurderet uegnet til deres stilling, men har fået arbejde et andet sted. Nu skal de nye medarbejdere igennem møllen, typisk med dårligt arbejdsmiljø til følge.
Jeg har det sidste års tid arbejdet på et socialpsykiatrisk botilbud, hvor der til tider kan ske nogle voldsomme hændelser. Jeg har super dygtige kollegaer, som jeg ikke er et sekund i tvivl om, nok skal håndtere situationerne, men det bliver problematisk, når ledelsen er til mere gene end de er til gavn.
Vi har brug for en ledelse, der holder afstand og lader os gøre vores arbejde i de akutte situationer, for det er, hvad vi er uddannet til. Så skal de træde til med hjælp og støtte bagefter, sikre sig at vi er okay, det er deres job.
Desværre oplever vi lige nu det stik modsatte. Det gør det meget hårdt at være i, meget hårdere end det burde være, og derfor er det så vigtig med en ledelse, der støtter op om deres personale, så vi kan udføre vores arbejde på bedst mulig vis under de bedst tænkelige rammer.
Kommunikation er vigtig
Skal det kunne lade sig gøre, har vi brug for en ledelse, der forstår at kommunikere med os. Det lyder simpelt, men man vil blive forbløffet over, hvor stor en mangel på kommunikation der er mellem leder og personale på mange offentlige arbejdspladser. Vi har brug for en synlig ledelse, som ikke blot sidder på deres kontorer hele dagen, og hvor de ansatte er et navn i et Excel ark, men som i stedet kommer i afdelingerne, kender de ansatte og også ved noget om, hvad hverdagen består af. Kun på den måde er de i stand til at hjælpe os med de problemer, der opstår.
Vi har brug for som medarbejdere at blive inddraget, når der skal tages beslutninger, som har betydning for arbejdspladsens dagligdag, og for vores arbejdstidsplanlægning, for det har betydning for resten af vores liv, og derfor også vores trivsel. Og netop trivsel er vigtig, for hvis medarbejderne ikke trives, så yder de heller ikke et ligeså godt stykke arbejde.
Min ønskeliste til en god leder er lang, men kan jeg få tilgodeset de punkter, jeg lige har opremset, så er vi godt på vej, og så er jeg sikker på, at vi nok skal finde ud af resten sammen, for det kræver selvfølgelig et samarbejde mellem ledelse og medarbejder.