De større biografkæder boykotter i øjeblikket mange film fra både Warner Bros. Pictures og Disney. Dette sker i protest mod, at disse selskaber har besluttet at udsende mange af deres titler på streamingtjenesterne samtidig med, at filmene skulle komme i biograferne.
Forståeligt nok mener biograferne, at dette er et brud på deres sædvanlige og før-pandemiske ordning om at kunne tjene penge på filmene, inden de senere hen udkommer på streaming og fysiske medier.
Fronterne trukket op
Filmselskaberne er på sin side motiveret af, at det i skyggen af pandemien stadig er meget småt med publikummer i biograferne, mens biografernes problem er, at indtægterne fra streaming ikke bliver delt med dem.
Man kunne nemlig med al rimelighed have forventet, at fænomenet skovbrande indgik i plottet som en vigtig tematisk ingrediens.
Fronterne er derfor trukket op, og begge sider holder hver på sit. Det bliver lidt spændende at følge netop den sag, fordi en del store kommende film ikke kommer i de fleste danske biografer, medmindre der snart indgås en ny aftale, som begge parter kan acceptere.
Det betyder, at en Warner-distribueret film som Those Who Wish Me Dead således slet ikke vises i Nordisk Film eller CinemaxX-biograferne, men blot i to små biografer i hovedstadsområdet: Lynge Drive-In og Valby Kino.
Et større budget kunne forbedre
Hvis man spørger, om Those Who Wish Me Dead fortjener en bredere distribution end som så, er svaret desværre nej. Den er en banal spændingsfilm, som med et større budget måske kunne være blevet en anstændig actionfilm.
Den handler om en dreng, som skal transportere en hemmelighed fra sin myrdede far frem til nyhedsmedierne, mens farens mordere er i hælene på ham. Vejen går gennem en skov, som går i brand, og drengen må beskyttes af Angelina Jolies figur, Hannah, som er en professionel skovbrandsbekæmper. Et par andre lokale aktører bliver også truet af skovbranden.
Plottet har den forventelige Hollywood-struktur, som måske nok er skruet udmærket sammen, men bare overhovedet ikke byder på noget nyt eller anderledes.
Skuespillet er udmærket hos alle figurer, men historien ligner desværre utrolig mange andre film af typen, som i virkeligheden kun har et halvt plot, hvor den dybere baggrund for handlingen ganske enkelt overhovedet ikke er inkluderet.
Skovbrand uden skovbrand
Producenterne synes åbenbart slet ikke, den er relevant. De vil bare lave et underholdende spændingsforløb, hvor seerne ikke behøver at have hjernen slået til. Hvis man som denne anmelder havde den frækhed at forvente en mere interessant handling og et meningsfuldt budskab, så er denne filmoplevelse ikke i nærheden af at være den mindste smule tilfredsstillende.
Man kunne nemlig med al rimelighed have forventet, enten at fænomenet skovbrande indgik i plottet som en vigtig tematisk ingrediens, eller at der var noget ordentligt kød på historien som i flere af Angeline Jolies andre projekter, som Beyond Borders fra 2003 og Changeling fra 2008. Men nej. Skal man sammenligne kvalitetsmæssigt med tidligere Jolie-film, er vi i stedet ovre i en markant mindre spektakulær udgave af undervældende titler som Mr. & Mrs. Smith (2005) og Salt (2010).
Specielt skuffende er det også fra instruktør Taylor Sheridans side (han er også en af de tre krediterede manuskriptforfattere på filmen), da han har skrevet flere virkelig imponerende screenplays i de senere år som for eksempel Sicario (2015) og Wind River (2017).
Those Who Wish Me Dead rejser sig ikke over middelmådigheden, og man aner, at manuskriptet har været omskrevet op til flere gange, indtil det endte som en såre tynd kop te.
Those who Wish me dead
Instruktør: Taylor Sheridan
Medvirkende: Angelina Jolie, Finn Little, Jon Bernthal, Aidan Gillen, m.fl.
Premiere: 10.6.2021
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.