Klimakampen er kommet op i gear
Det var en super oplevelse at være med i Landstingssalen den 29. april. Her havde græsrødder og aktivister fra hele landet sat hinanden stævne for at blive klogere på, hvorfor store anlægsprojekter trumfer natur, klima og demokrati, skriver Leif Kajberg.Klima- og miljøkampen er virkelig kommet op i gear.
I deres fælleskronik “Sæt gang i det grønne folkeoprør nu” efterlyste 35 forfattere og kunstnere således fuld miljøaktivistisk mobilisering og et systemskifte. Og dette opråb følges op af NGO’er og protestinitiativer på de sociale medier.
Oplysning og argumenter er ikke nok, når vi, undskyld udtrykket, bliver taget i røven.
Enhedslisten har afholdt konference om grøn klassekamp, og Extinction Rebellion Danmark gentager sin vejblokade den 12. maj. Den første grønne revolte – “Befri jorden” – blev afviklet den 28. april. Et af bannerne havde parolen: “Klimakatastrofen kan ikke løses i et kapitalistisk system”.
Rådet for Bæredygtig Trafik afholder sammen med Bevar Jordforbindelsen en demonstration mod udbygningen af Kastrup Lufthavn den 13. maj.
Der er gang i manifestationer og græsrodstræf i denne tid. For de morgenfriske i hovedstaden er der den ugentlige udendørsopsang “Klimapåmindelsen” i Rigsdagsgården ved trappen.
Den ekstraparlamentariske dimension er vigtig. Og de grønne organisationer og lokalt forankrede protestbevægelser må blive bedre til at netværke, koordinere og dele viden. Men oplysning og argumenter er ikke nok, når vi, undskyld udtrykket, bliver taget i røven og ignoreret af vanetænkende politikere og kyniske lobbyister, som ikke viger en tomme.
At styrke og kvalificere modstanden
Vi skal blive meget mere skarpe på, hvordan magten agerer, hvilke virkemidler dens repræsentanter betjener sig af, når de natur- og klimaskadelige anlægsprojekter skal vedtages.
Det var derfor en super oplevelse at være med i Landstingssalen den 29. april. Her havde græsrødder og aktivister fra hele landet sat hinanden stævne for at blive klogere på, hvorfor store anlægsprojekter trumfer natur, klima og demokrati.
Det basale formål var at afdække, hvordan kommune, stat og offentlige selskaber fungerer i deres mange alliancer. Og dykke ned i hvordan magtudøvelsen mere konkret finder sted.
For stik imod politikernes grønne retorik nikkes der ja til asfalt og beton, som skamferer værdifulde naturområder. Konferencen bød på spændende oplæg og paneldiskussioner.
Der var stuvende fuldt, og da vi gik udenfor i pausen til kaffe, kage og frugt, var det næsten ikke til at få ørenlyd. En gennemtrængende summen af ivrige og engagerede græsrødders stemmer fyldte rummet uden for Landstingssalen.
Vi var forinden blevet bedt om at danne spontane uformelle grupper. Det gik hurtigt, og i min gruppe var vi enige om, at vi skal stile mod at etablere et uformelt landsdækkende sekretariat for de grønne NGO’er og protestinitiativer og satse på at styrke netværk og kommunikation på tværs.
Forhåbentlig kan det bidrage til at styrke og kvalificere modstanden mod vildt skadelige anlægsprojekter som eksempelvis Kattegatforbindelsen, “Hærværksmotorvejen” i Midtjylland, motorvej i Egholmlinjen ved Aalborg, udbygningen af Aarhus Havn, Lynetteholmen og lufthavnsudvidelsen i Kastrup samt at anvise veje til en bedre demokratisk adfærd.
Dette er en blog. Indlægget er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Arbejderen skal overholde de presseetiske regler.