På FN’s COP30-klimatopmøde bliver der i morgen lanceret en international koalition af lande, der forpligter sig til at indføre nationale afgifter på luksusflyvninger og privatfly andre store fossile forurenere.
Bag initiativet står Global Solidarity Levies Taskforce, der vil bruge de mange milliarder fra afgifterne på at betale for de omfattende ødelæggelser, som klimakrisen forårsager i verdens fattigste lande.
Danmark er ikke en del af koalition
Men Danmark er ikke med i koalitionen.
Derfor demonstrerede danske aktivister i torsdags på COP30-klimatopmødet for at lægge pres på den danske regering for at slutte Danmark til koalitionen.
Store papirfly med slogans på sprog fra lande, der endnu ikke har tilsluttet sig koalitionen, fløj gennem lokalet og kredsede om et stort banner med budskabet “Tax Luxury Flights” (“Beskat luksusflyvninger”, red.).
Aktivisterne uddelte vifter med krav om at beskatte luksusfly – og pegede på den store ulighed mellem dem, der udleder mest, og dem, der betaler prisen.
– Vi står midt i en buldrende klimakrise – det kan ikke være rigtigt, at de ultrarige fortsat kan flyve rundt i privatfly uden at blive beskattet for deres kolossale udledninger. Det er på ingen måde en retfærdig fordeling af ressourcer eller ansvar, siger klimaaktivist i Den Grønne Ungdomsbevægelse, Selma De Montgomery.
Danmark har tidligere støttet globale afgifter, der både begrænser flytrafik og sikrer retfærdig omfordeling. Nu er det tid til at placere os på den rigtige side af historien.
Nicole Pemberton, Den Grønne Ungdomsbevægelse
Danmark har siden COP28 deltaget i forarbejdet bag koalitionen. Men alligevel er Danmark ikke en del af koalitionen, der bliver præsenteret i morgen, konstaterer Den Grønne Ungdomsbevægelse.
– Det er dybt problematisk, at Danmark ikke griber den mulighed, der er nu, for at tage ejerskab over det forarbejde, vi selv har bidraget til. Privatfly er et af de mest ekstreme symboler på ulighed i klimakrisen. Den rigeste ene procent står for omkring halvdelen af alle udledninger fra flytrafik, og danske privatfly udleder i gennemsnit 17 gange mere CO2 per passager end rutefly, supplerer Elise Sydendal, der deltager på COP30, og også er klimaaktivist i Ungdomsbevægelsen.
Med på klimatopmødet er også Nicole Pemberton fra Den Grønne Ungdomsbevægelse
– Danmark har tidligere støttet globale afgifter, der både begrænser flytrafik og sikrer retfærdig omfordeling. Nu er det tid til at placere os på den rigtige side af historien, siger Nicole Pemberton.
Afgifter kan sikre milliarder til klimatilpasning
En rapport fra Oxfam International viser, at Danmark og andre rige lande – på trods af løftet om at mobilisere 100 milliarder dollar årligt i perioden 2020–2025 – reelt kun leverede 28–35 milliarder dollar i klimafinansiering i 2022.
Og med et nyt mål om at levere 300 milliarder dollar årligt i 2035 og et estimeret behov på 1300 milliarder dollar, er det tydeligt, at der kræves nye finansieringskilder, påpeger Den Grønne Ungdomsbevægelse
Ifølge Global Solidarity Levies Taskforce kan flyafgifter – som eksempelvis hyppig-flyver-afgift (hvor man betaler ekstra fra sin tredje flyvning på et år) og afgifter på privatfly – hvert eneste år generere mellem 62-84 milliarder dollar i offentlige indtægter på verdensplan, der kan bruges på klimatilpasning.
Ifølge Den Grønne Ungdomsbevægelse kan dette milliardbeløb være et stort bidrag til den globale klimafinansiering og vil kunne dække en betydelig del af de rige landes klimaforpligtelser overfor verdens fattige lande.
Arbejderen har forgæves forsøgt at få en kommentar fra regeringen på aktivisternes krav om at Danmark tilslutter sig den internationale koalition af lande, der vil indføre afgifter på luksusflyvninger og privatfly.
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.


