Ny svækkelse af kontrollen med PET og FE
Justitsministeren har sendt et lovforslag i hørnig, der blandt andet skal udvide antallet af medlemmer i Folketingets Kontroludvalg med PET og FE. Men udvalget får stadig ikke kompetence til at gå videre med eventuelle problemer og kritik til Folketinget eller en bredere offentlighed.I årtier har “gode kræfter” krævet effektiv og uvildig kontrol af efterretningstjenesterne.
Offentligheden skal kunne forvisse sig om, hvorvidt de grundlæggende frihedsrettigheder respekteres og iagttages under tjenesternes virke.
Det seneste par års adskillige betændte sager dokumenterer, at det stadig ikke er tilfældet: Lige fra de officielt ubekræftede forlydender om den amerikanske efterretningstjeneste NSA’s fortsatte ulovlige tapning af telekabler på dansk territorium til anklagemyndighedens nylige opgivelse af angiveligt oplagte straffesager om alvorlige og grove straffelovsovertrædelser ved utallige overtrædelser af tavshedspligten.
Fortsat tandløst kontroludvalg
Efter forhandlinger og forlig her i vinterens løb med partier både til højre og til venstre for regeringen har justitsministeren for nogle uger siden sendt et udkast til lovændringer i høring.
Men det indeholder ingen løsning på de just nævnte problemer. Folketingets Kontroludvalg foreslås ganske vist udvidet med hensyn til antal medlemmer og udstyret med beføjelse til at afholde møder med Tilsynet med Efterretningstjenesterne (TET).
Man må advare Folketinget mod at vedtage lovudkastet, som det her foreligger. Det vil blot cementere den uholdbare og demokrati-svækkende lukkethed i hele systemet.
Men udvalget får stadig ikke nogen kompetence til at gå videre med eventuelle problemer og kritik til for eksempel egne partifæller, endsige en bredere offentlighed.
TET foreslås for sit vedkommende radikalt ændret fra et relativt uafhængigt organ med visse selvstændige beføjelser til en instans indpasset i det ministerielle system. Endog kriterierne for egnethed til at indtræde som medlem i TET foreslås ændret, så de pågældende personer mere konformt passer ind i systemet.
Forslag cementerer lukkethed
Forslaget fremstår og præsenteres som en styrkelse af TET, idet tilsynet efter forslaget vil kunne føre tilsyn med PET’s operative aktiviteter.
Det er imidlertid kun en såkaldt legalitetskontrol af, om PET har overholdt de gældende regler. Afsluttede historiske sager kan ikke tages op.
Som en ekstra hilsen (straffeaktion?) til det hidtidige tilsyn, hvis samtlige medlemmer efter forslaget nu har udsigt til at blive fjernet, foreslår man en “mundkurv” indført. Efterretningstjenesterne og Justitsministeriet får en høj grad af kontrol med kontrollanterne, idet TET kun kan henvende sig til offentligheden med en tekst, der forinden er godkendt af Justitsministeriet og PET/FE, det vil sige, kommunikationen sker under såvel administrativ som politisk kontrol. Dette tager også brodden helt af forslagets ellers i princippet logiske placering af whistleblower-ordningen i TET og gør i stedet hele denne sikkerhedsventil-ordning lidet tillidsvækkende og betryggende.
Man må advare Folketinget mod at vedtage lovudkastet, som det her foreligger. Det vil blot cementere den uholdbare og demokrati-svækkende lukkethed i hele systemet.
I disse tider med voldsom militær genoprustning præget af meget ensidige officielle verdensanskuelser og fjendebilleder er det jo præcis det modsatte, der er brug for.
Dette er en blog. Indlægget er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Arbejderen skal overholde de presseetiske regler.