Hans livs fejltagelse og det, der vil farve hans eftermæle …..
I februar udrullede to af USA’s største jernbaneselskaber en pointbaseret fremmødepolitik, der straffer deres ansatte, hvis de ikke møder ind, uanset hvad grunden måtte være.
Med den pointbaserede fremmødepolitik risikerer jernbanearbejdere derved at blive fyret, hvis de er syge, skal til lægen, eller hvis der opstår en nødsituation i familien, oplyser The Washington Post.
Der vil altid være et spørgsmål, om Aaron stadig ville være her, hvis han havde taget til det lægebesøg.
Joel Dixon, togkonduktør hos BNSF Railways
Fire fagforbund, der sammen repræsenterer over halvdelen af USA’s jernbanearbejdere, har planlagt at strejke den 9. december, fordi at de ikke kan nå til enighed med jernbaneselskaberne om en overenskomst, hvor den pointbaserede fremmødepolitik er annulleret, og hvor arbejdere har ret til sygedage uden at blive trukket i løn eller feriedage.
Dødsfald på jobbet, udskudte lægebehandlinger og udvandring fra faget peger ifølge fagforeningerne på, at en strejke må sætte en stopper for fremmødepolitikken.
Men det nægter landets præsident Joe Biden at finde sig i. På Bidens opfordring har Kongressen stemt for et lovforslag, der vil tvinge jernbanearbejderne til at underskrive en midlertidig overenskomst, der fortsat inkluderer den pointbaserede fremmødepolitik.
I dag den 2. december vedtog Senatet lovforslaget for at forhindre arbejderne i at strejke.
Pointbaseret fremmødepolitik
Siden to af USA’s største jernbaneselskaber, BNSF Railways og Union Pacific Railroad, i februar udrullede den pointbaserede fremmødepolitik, har deres over 80.000 ansatte været i risiko for at blive fyret, hvis de eksempelvis meldte sig syge, skulle til lægen eller tog sig af en nødsituation i familien.
Siden jernbanegiganterne tog de første skridt, har flere andre selskaber i sektoren adopteret fremmødepolitikken.
Ifølge The Guardian har hver ansat som udgangspunkt 30 point. Hvis en arbejder melder sig syg, mister personen et antal point, der afhænger af, hvilken dag på ugen der er tale om. Fire point kan blive genoptjent, ved at en arbejder tager 14 arbejdsdage i streg.
Arbejdsbetingelserne fungerer således, at en arbejder konstant kan blive ringet op for at møde ind på jobbet. Når en arbejder bliver ringet op, har personen lidt over en time til at møde ind – sker det ikke, bliver arbejderen trukket i point og kan til sidst blive fyret.
Lokomotivfører dør på jobbet
Da lokomotivføreren Aaron Hiles i juni fortalte sin kone, at han “havde det anderledes”, bookede han en tid hos lægen, oplyser The Washington Post.
Men den dag han skulle til læge, blev Aaron Hiles ringet op af sin arbejdsgiver, BNSF Railways, der kaldte ham på arbejde. I frygt for at miste point udsatte Aaron Hiles sit lægebesøg og tog i stedet på job.
Den 16. juni døde han af et hjerteanfald i maskinrummet på et fragttog.
– Der vil altid være et spørgsmål, om Aaron stadig ville være her, hvis han havde taget til det lægebesøg. Ham og jeg talte sammen hver dag. Vi var brødre, sagde Joel Dixon, togkonduktør og kollega til Aaron Hiles.
En anonym lokomotivfører fortæller ligeledes The Guardian, at lokomotivføreren har været tvunget til at udskyde en lægebehandling for en kronisk sygdom, fordi behandlingen ville tage så lang tid, at lokomotivføreren ville miste alle sine point. I stedet ville lokomotivføreren blive lægebehandlet i sin sommerferie.
Udvandring fra faget
Ron Kaminkow, lokomotivfører og organisator for fagforeningen Railroad Workers United (RWU), fortæller om konsekvenserne ved den pointbaserede fremmødepolitik i et interview med det amerikanske tv-program Democracy Now!
– Vi oplever, at arbejdere forlader industrien i massevis, i et antal, som vi aldrig nogensinde havde troet muligt. Folk med 15 og 20 års erfaring forlader branchen, siger Ron Kaminkow.
– Der er en krise derude. Og jeg tror ikke, at Biden-administrationen helt forstår dybden af denne krise, fortsætter fagforeningsmanden.
Ron Kaminkow kritiserer, at de store jernbaneselskaber som Union Pacific Railroad de seneste år har skovlet “rekordprofitter” ind og betalt “enorme” beløb til sine aktionærer. I 2019 var Union Pacific Railroad på Fortune 500, som er en liste over de 500 firmaer med de største omsætninger i USA.
Biden siger nej
Som følge af overenskomststridigheden med jernbaneselskaberne om den pointbaserede fremmødepolitik har de fire fagforbund for jernbanearbejdere BLET, SMART-TD, IAM og RWU, der tilsammen repræsenterer 115.000 arbejdere, besluttet sig for at strejke den 9. december.
Men det skal de ifølge Biden, der ellers har udråbt sig selv til at være “den mest arbejdervenlige præsident”, ikke have lov til.
Biden har opfordret Kongressen til at stemme for et lovforslag, der vil tvinge jernbanearbejderne til at underskrive en midlertidig overenskomst, der stadig indeholder fremmødepolitikken.
Præsidenten mener, at en strejke blandt USA’s jernbanearbejdere, der blandt andet betjener landets fragttoge, vil have for hårde konsekvenser for handlen mellem USA’s delstater til, at strejken kan blive tilladt.
– Disse stridigheder truer i væsentlig grad med at afbryde den mellemstatslige handel til et punkt, der vil fratage en del af landet væsentlige transporttjenester, siger Biden ifølge CNN.
Onsdag den 30. november stemte Kongressen med et flertal for lovforslaget, der endeligt blev vedtaget af Senatet den 2. december.
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.