Efter 27 år som papiravis går Hus Forbi ind i den digitale tidsalder, og du kan fremover selv vælge, om du vil have den trykte avis, eller om du hellere vil have en lille skrabekupon med en download-kode, til en digital version af hjemløseavisen.
Hver kode er unik og kan bruges op til tre gange. Den løsning er valgt for at bevare mødet på gaden mellem køber og sælger. Og det har været helt afgørende, fortæller Signe Laursen, som er leder af Hus Forbis digitale redaktion.
– Vi kan ikke bare sælge abonnementer eller e-aviser som andre trykte medier. Når folk køber Hus Forbi, køber de den af et menneske, som står foran dem, og sådan ville det jo ikke være, hvis de gik på nettet og bestilte avisen, siger hun.
E-avisen koster det samme som den trykte avis: 50 kroner. Heraf går halvdelen til sælgeren og den anden halvdel til Foreningen Hus Forbi. Pengene bruges blandt andet på sælgertøj, dyreforsikringer, dækning af sælgernes medicinudgifter og så naturligvis til at udgive avisen.
E-avis er en lodseddel
For at give den nye e-avis en god start, har Hus Forbi valgt at lancere den sammen med en konkurrence. Hver skrabekupon, der bliver solgt, vil samtidig være et lod i en konkurrence. Og det er ikke kun køberen, der vinder en præmie, men også den sælger, e-avisen er købt af.
– Der udtrækkes en præmie hver måned. Præmierne kan for eksempel være oplevelser eller elektronik. Det er et vigtigt princip, at når vi gør noget, der kommer Foreningen Hus Forbi til gode, skal der også være noget i det for den enkelte sælger, siger Signe Laursen.
Præmien i marts er en IPhone 13 til både en køber og en sælger.
– Konkurrencen er lavet for at sætte gang i salget af e-avisen og nå nogle af de mennesker, som ellers ville vælge ikke at tage avisen med, siger Signe Laursen.
Bunden opgave
Når Hus Forbi nu lancerer en e-avis, er det fordi, færre og færre køber og læser trykte medier. Derfor bad Foreningen Hus Forbi for tre år siden om penge til digital udvikling, og i 2020 donerede Medienævnet fire millioner kroner i innovationsstøtte.
For at leve op til bevillingen skulle Hus Forbi samtidig udvikle en digital udgave af avisen indenfor de tre år, og det er altså det, der nu er sket. Desuden blev redaktionen i 2021 udvidet med en digital afdeling, som producerer indslag til diverse sociale medier.
– Den trykte avis udkommer kun en gang om måneden, og hvis vi skal holde hjemløshed og social udsathed højt på den politiske dagsorden, er vi nødt til at kunne være på hele tiden. Samtidig er det en måde at nå de unge, som er de største forbrugere af sociale medier, og minde dem om, at der er mennesker også på deres egen alder, som har nogle helt andre livsbetingelser, end de selv har, siger Signe Laursen.
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.