Stigende priser på brændstof og færre passagerer får regionerne i Danmark til at varsle nedskæringer for 233 millioner på lokale busser.
Nedskæringerne betyder, at hver syvende regionale busrute risikerer at blive nedlagt.
– Besparelserne kommer til at gå ud over lokalsamfund, der måske helt mister deres daglige bus. Unge i oplandet til byer – eksempelvis i Nordjylland – vil få svært ved at komme frem til deres uddannelsessted, og busafgange om aftenen og i weekenderne risikerer at blive sløjfet, advarer næstformand i Danske Regioner, Stephanie Lose.
Regionerne mangler næsten en kvart milliard kroner alene i 2022 til den kollektive transport.
Regionerne mistede mellem 10 og 20 procent af deres buspassagerer under coronanedlukningen, og de er aldrig vendt tilbage. Samtidig har priserne på benzin, diesel og strøm gjort det meget dyrere at køre busserne.
I 2023 forventes problemet at blive lige så stort.
Danske Regioner og KL vil drøfte udfordringerne for den kollektive trafik på et møde med regeringen i midten af denne måned.
Læs også
Regioner advarer om "historisk store nedskæringer på kollektiv trafik"
Movia har udarbejdet omfattende sparekatalog
Stephanie Lose frygter, at besparelserne på busserne vil have konsekvenser for klima og miljø og skabe mere trængsel på vejene, fordi flere vil blive tvunget til at tage bilen.
Derfor opfordrer hun regeringen til at gribe ind.
– Hvis trafikselskaberne bliver tvunget til historiske besparelser på grund af en midlertidig indtægtskrise, kan det gøre varig skade på den kollektive trafik. Det ville klæde en regering, der har et klart sigte om reduktion af CO2-udledningen, at rette op på den her uretfærdighed, lyder det fra Stephanie Lose.
– Hvis vi først har skræmt kunderne væk med ringe service, har vi ingen chance for at vinde dem tilbage, fastslår hun i håb om, at regeringen og Folketinget indser situationens alvor og tilgodeser den kollektive trafik.
Det sjællandske transportselskab Movia har udarbejdet et sparekatalog med en lang række konkrete forslag til nedskæringer af busruter i de 45 kommuner og to regioner på Sjælland.
14 millioner tomme sæder
Movia gør det klart, at “spareeksemplerne også omhandler busser, der kører i områder, hvor der ikke er mange andre alternativer”.
Movia lægger op til besparelser på 172 millioner kroner. Konkret vil 74 buslinjer blive ramt af nedskæringer – heraf vil 41 buslinjer blive helt nedlagt. Nedskæringerne vil betyde syv millioner færre passagerer, forudser Movia.
Nedskæringerne på busruterne kommer, samtidig med at der kommer flere og flere biler på vejene – og langt størstedelen har tomme passagersæder.
Hver eneste dag er der cirka 14 millioner tomme passagersæder i personbiler på farten på vejene i Danmark. Det skaber lange køer, koster milliarder af kroner og er en unødvendig belastning af klimaet.
Derfor har Vejdirektoratet netop lanceret kampagnen: “Hvorfor ikk’ følges, hvis vi alligevel skal samme vej?“, der skal få flere til at åbne bildørene for andre, der skal samme vej, så flere fremover kører sammen og deles om de biler, der allerede findes.
Ifølge Vejdirektoratet er der siden 2010 og frem til 2019 kommet næsten 25 procent flere personbiler på vejene.
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.