Aalborg Byråd kan ikke nå seriøst at behandle den omfattende anlægslov, der giver grønt lys for en 20 kilometer lang motorvej tværs over øen Egholm.
Det mener Enhedslisten, der kræver, at transportminister Benny Engelbrecht forlænger høringsfristen for sit 114 sider lange lovforslag om Egholm-motorvejen med mindst en måned.
Forslaget om at udskyde høringsfristen skal behandles i Aalborg Byråd i dag.
Transportministeren har givet Aalborg Byråd – og en række andre myndigheder og organisationer – frist til den 2. januar til at afgive høringssvar til loven.
– Det er urimeligt, at transportministeren vil haste en høring af forslaget til en anlægslov igennem i løbet af december måned. Det betyder, at Aalborg Byråd ikke får tid til en seriøs behandling af sagen, før man afgiver et høringssvar. Derfor har Enhedslisten foreslået, at Aalborg Kommune opfordrer Transportministeriet til at give mindst en måned mere til af afgive høringssvar, siger Enhedslistens medlem af byrådet i Aalborg, Per Clausen.
Nye oplysninger om asbest
Han kræver også, at anlægsloven først bliver behandlet i Folketinget, når den omfattende asbestforurening i det område, hvor motorvejen efter planen skal anlægges, er ordentligt kortlagt.
Det er urimeligt, at transportministeren vil haste en høring af forslaget til en anlægslov igennem. Det betyder, at Aalborg Byråd ikke får tid til en seriøs behandling af sagen.
Per Clausen, Enhedslisten
– Lovforslaget omhandler både områder nord og syd for Limfjorden samt bunden af Limfjorden. Der bør gennemføres en undersøgelse af omfanget og placeringen af asbestforureningen og fremlægges en plan for, hvordan forureningen skal håndteres, inden anlægsloven fremsættes og behandles i Folketinget, mener Per Clausen.
– Omfanget af asbestaffaldet er kommet bag på os alle. Derfor er det oplagt at kræve omfanget af forureningen undersøgt, inden man vedtager en anlægslov for Egholm-forbindelsen, mener Per Clausen.
I anlægsloven lægger transportminister Benny Engelbrecht op til, at problemerne med asbestforureningen først bliver undersøgt, efter loven er vedtaget og første fase af anlægget af motorvejen skal gå i gang.
Men det er alt for sent, mener Enhedslisten i Aalborg.
– Det er problematisk og sundhedsfarligt, hvis man først opdager dette asbest-affald under selve anlægsarbejdet. Derfor bør man undersøge, hvor der er asbest-affald, før man vedtager anlægsloven, så disse forhold også kan indgå i behandlingen af loven, siger Per Clausen.
Gammelt byråd vil selv skrive høringssvar
Meget tyder på, at Enhedslistens forslag om at udskyde høringsfristen vil blive stemt ned i byrådet i dag.
Flertallet i det nuværende byråd er nemlig for Egholm-motorvejen. Og tilsyneladende ønsker flertallet, at det er det gamle byråd, der skal behandle kommunens høringssvar til anlægsloven.
Ved kommunalvalget den 16. november blev antallet af medlemmer af Aalborg Byråd, der er imod motorvejen, mere end fordoblet – fra tre til syv ud af 31 medlemmer. Det nye byråd, der trækker i arbejdstøjet 1. januar, er altså langt mere kritisk overfor Egholm-motorvejen end det nuværende byråd.
Ulovlig støtte
Motorvejen koster mere end syv milliarder kroner at anlægge. Heraf planlægger Aalborg Kommune at betale 600 millioner kroner selv.
Kommunen har allerede lagt 120 millioner kroner til side til motorvejen.
Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen mener, at det er ulovligt, at et flertal i byrådet i Aalborg Kommune hvert år lægger millioner til side til at medfinansiere motorvejen.
Derfor har bevægelsen nu klaget til Ankestyrelsen.
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.