At op mod 1000 SAS-piloter fra Danmark, Norge og Sverige er gået i strejke, ved de fleste nok godt efterhånden.
Måske også at ledelsen i SAS har varslet lockout af piloterne, flymekanikerne og kabinepersonalet, så de ikke kan møde på arbejde.
Ingen lønmodtagergruppe har nogensinde tilbudt at hjælpe en arbejdsgiver med så store besparelser.
Keld Bækkelund Hansen, Dansk Metal
Der er i medieomtalen af den faglige konflikt stor fokus på, hvad strejke og lockout betyder for de mange sommerrejsende. Men hvad handler konflikten egentlig om?
Kort fortalt kan man sige, at piloterne er vrede over, at SAS i kølvandet på coronapandemien fyrede en lang række kolleger.
Da pandemien var overstået, oprettede SAS to datterselskaber, SAS Connect og SAS Link, hvor de ansatte nye piloter på nye, billigere overenskomster med ringere vilkår for de ansatte.
I stedet for at genansætte gamle SAS-piloter prioriterede man at ansætte nye piloter på billigere overenskomster i de to datterselskaber.
Datterselskaberne benytter de samme fly, destinationer og billetter. Bookingsystem, check-in, bagagehåndtering, lounges og bonuspoint er også det samme. Personalet skal møde i de samme uniformer. De har den samme ledelse og administration.
Ifølge fagbevægelsen udfører de ansatte i de to datterselskaber i det hele taget det samme, som de hele tiden har gjort – blot til lavere løn og på ringere arbejdsvilkår.
Derfor kræver piloterne, at SAS-ledelsen stopper med at bruge datterselskaber til at bryde de indgåede aftaler med de ansatte.
Læs også
SAS opretter tredje datterselskab dagen efter piloternes konfliktvarsel
Dansk Metal varsler sympatistrejke
Dansk Metal, der organiserer flymekanikerne, har varslet sympatistrejke fra den 6. juli.
– Kernen i den danske model er jo, at ledelse og medarbejdere forhandler sig frem til en aftale om løn- og arbejdsvilkår, og så overholder begge parter det. Men ledelsen i SAS har oprettet datterselskaber og brugt dem til at bryde de aftaler, de har indgået med deres egne medarbejdere. SAS vil ikke garantere, at de ikke vil gøre det igen, siger forhandlingschef i Dansk Metal, Keld Bækkelund Hansen.
Han fortsætter:
– Det kan vi selvfølgelig ikke acceptere. Hvis SAS kan få lov til det, så frygter vi, det kan sprede sig til andre brancher på det danske arbejdsmarked. Derfor er den her konflikt vigtig for alle lønmodtagere i Danmark, og piloternes strejke er et forsvar for den danske model, siger Keld Bækkelund Hansen.
Ifølge SAS vil 200-250 flyvninger og 20.000-30.000 passagerer blive berørt, hver dag konflikten varer.
Piloter har tilbudt besparelser for 600 millioner svenske kroner
Ifølge Dansk Metal har piloterne tilbudt SAS-ledelsen besparelser for 600 millioner svenske kroner.
Det svarer til mere end 30 procent af SAS’ lønomkostninger til piloterne.
– Piloterne har skrevet danmarkshistorie under forhandlingerne – ingen lønmodtagergruppe har nogensinde tilbudt at hjælpe en arbejdsgiver med så store besparelser. Det står nu klart, at ledelsen i SAS på intet tidspunkt reelt har ønsket at indgå en aftale med piloterne. Meget tyder på, at ledelsen spekulerer i at lave en rekonstruktion af selskabet, og på den her måde kan de sige, det er piloternes skyld, siger Keld Bækkelund Hansen.
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.