Den 1. august blev der åbnet for ansøgning om ret til tidlig pension – også kaldet Arne-pensionen. Da den socialdemokratiske regering, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten i 2020 indgik aftalen, blev de enige om, at en del af finansieringen af ordningen skal findes gennem ‘besparelser på beskæftigelsesindsatsen’.
I juni måned blev partierne enige om en delaftale, der bidrager til finansieringen med 344 millioner kroner i 2022 og 371 millioner kroner fra 2023 og frem. Samlet skal der findes 750 millioner kroner i 2023 og fra 2024 og frem lyder kravet på en årlig besparelse på 1,1 milliarder kroner inden for jobcentrenes samlede indsatsområde. Den del af finansieringen, som mangler at falde på plads, har partierne aftalt at forhandle i 2022.
Det vil være en klar forenkling, en klogere organisering af ressourcerne samt bidrage med en betragtelig finansiering.
Ejner K. Holst, næstformand FH
Nu kommer Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) med forslag til nytænkning af beskæftigelsesindsatsen, der kan hjælpe de politiske partier med at finde de resterende penge – et katalog med forslag til nytænkning, der både vil ‘forbedre hjælpen til de arbejdsløse, og som samtidig indebærer markante besparelser.’
– Vi bakker fuldt og helt op om de styrkede muligheder for tilbagetrækning. Derfor vil vi gerne tage et medansvar og pege på muligheder for finansiering via kloge ændringer i hjælpen til de arbejdsløse, siger næstformand Ejner K. Holst.
Mere ansvar til a-kasserne
Et centralt forslag går på, at alle a-kasser skal overtage hele indsatsen for de arbejdsløse medlemmer i opsigelsesperioden og det første halve år af arbejdsløshedsperioden. Det vil frigive væsentlige ressourcer i kommunerne, mener FH.
– Hjælpen til arbejdsløse har hidtil været delt mellem de kommunale jobcentre og a-kassen. For den enkelte ledige betyder det imidlertid et “dobbelt” kontaktforløb med samtaler i både jobcenteret og a-kassen, der ikke giver ret meget mening. Vi mener, at det kan forenkles, og at a-kasserne helt naturligt har bedre viden om deres egne medlemmer og relevante jobåbninger, siger næstformand Ejner K. Holst.
FH peger på, at modellen allerede har været afprøvet i et års tid. Ni a-kasser har haft ansvaret for indsatsen i de første tre måneders arbejdsløshed. Erfaringerne er så gode, at a-kassernes soloansvar bør udstrækkes til seks måneder, mener FH.
250 millioner kroner årligt
Hvis a-kasserne i de første seks måneder overtager kontaktforløbet og eneansvaret for at gennemføre samtaler med de forsikrede arbejdsløse, så giver det en besparelse på cirka 250 millioner kroner årligt.
– Det vil være en klar forenkling, en klogere organisering af ressourcerne samt bidrage med en betragtelig finansiering, siger Ejner K. Holst.
Derudover foreslår FH blandt andet en bedre anvendelse af konsulenter, øget tilsynsindsats og mere opkvalificering.
Socialdemokratiets forslag ‘Ny ret til tidlig pension – værdig tilbagetrækning for alle’:
Der er tale om en rettighed. Det betyder, at hvis man lever op til en række kriterier, skal man ikke igennem visitation og vurdering af, hvorvidt man er berettiget til at gå tidligt på pension. Hvor mange år, man kan gå tidligere på pension, afhænger af antallet af år, når man er fyldt 61 år: Har man som 61-årig arbejdet 42 år, får man ret til at gå på pension et år tidligere.
Er man 61 år og har arbejdet i 43 år, får man ret til at gå på pension to år før pensionsalderen. Har man som 61-årig arbejdet 44 år, udløser det ret til at gå tre år tidligere på pension.
Ydelsen er 13.550 kroner om måneden før skat. Har man en pensionsopsparing på mere end to millioner kroner, bliver ydelsen sat ned. Til gengæld må man arbejde og tjene op til 24.000 om året før skat, før der sker modregning.
Samtidig med at FH anerkender “behovet for at finde finansiering til ny ret til tidlig pension”, så advarer hovedorganisationen mod, at en nytænkning af beskæftigelsesindsatsen ikke kun er “møntet på at sikre et provenu, men ligeledes på at skabe gode rammer for en stærk beskæftigelsesindsats.”
FH skriver indledningsvis i kataloget med finansieringsforslag: “På den baggrund er det væsentligt med en klog og gennemtænkt udmøntning af besparelsen, således at det ikke samlet set sætter beskæftigelsesindsatsen markant tilbage.”
KL hjælper også med at finde penge
Også Kommunernes Landsforening (KL) er kommet med forslag til, hvordan der kan findes penge til den nye ret til tidlig pension. Den 8. marts pegede Kommunernes Landsforening på fem områder, hvor de ser et potentiale ved at nytænke og regelforenkle den kommunale beskæftigelsesindsats.
KL foreslår blandt andet at fjerne regler, der skaber bureaukrati uden at skabe værdi for de arbejdsløse og virksomhederne. KL mener også, at der er potentiale ved at gennemføre en gennemgribende forenkling af de mange ordninger om uddannelse og opkvalificering og generelt at målrette anvendelsen af vejledning og opkvalificering.
Det er muligt at få ret til tidlig pension i enten et, to eller tre år før sin folkepensionsalder. Har man som 61-årig været 44 år på arbejdsmarkedet, kan man få ret til tidlig pension i tre år. Har man i stedet været 43 eller 42 år på arbejdsmarkedet, kan man få ret til tidlig pension i to eller et år før folkepensionen.
Læs også
Fagforbund vil have anciennitetskravet for at få tidlig pension sat ned
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.