Nu om dage i et meget moderne demokrati i Danmark er det ikke ualmindeligt, at en dansk statsborger og dennes ægtefælle skal vente i mindst tre år for at få behandlet en anke i Udlændingenævnet af sin ægtefælles afslag på familiesammenføring eller en inddragelse af en opholdstilladelse.
Udlændingenævnet er den sidste instans, der kan give medhold i en anke om inddragelse af en ægtefælles opholdstilladelse, afslag på visum, familiesammenføring, arbejdstilladelser med videre. Normalt skal man udrejse af Danmark under en anke.
Hvad den undrende danske befolkning ikke ved er, at den udenlandske ægtefælle ikke kan modtage et visum til Danmark for at besøge sin ægtefælle, der i de fleste tilfælde er en dansk etnisk statsborger.
… hverken Folketingets Ombudsmand eller udlændinge- og integrationsminister Mattias Tesfaye har kunnet udvirke en varig løsning …
Indvandrerrådgivningen oplever i rigtig mange af vore ankesager, at det tager mellem to og tre år, inden anken er afgjort.
Vi har aktuelt en ankesag, der nu har tre års ”fødselsdag” i Udlændingenævnet. Det er på grund af, at en mindre vestjysk kommune ikke i tide før en sommerferie har indkaldt den familiesammenførte kvinde til et af den danske stat pålagt integrationsmøde i kommunen, således hun kunne modtage danskundervisning, inden hun senest seks måneder efter sin familiesammenføring skulle tage en nødvendig og tvungen danskprøve. Konsekvensen af den manglende danskprøve blev, at hendes opholdstilladelse blev inddraget, og hun måtte forlade Danmark.
Problematikken med de alt for lange sagsbehandlingstider for anker i Udlændingenævnet viser i et svar fra udlændinge- og integrationsminister Mattias Tesfaye (S) i november 2019, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i Udlændingenævnet i første halvår af 2013 var 149 dage, mens den i 2019 under samme periode var 273 dage, den længste sagsbehandlingstid siden nævnets oprettelse.
Nu kan Udlændingenævnet ”smykke” sig med en ny rekord i ankesagen fra Indvandrerrådgivningen – 740 dage – næsten tre gange så lang sagsbehandlingstid i en sag.
I november 2020 undersøgte Folketingets Ombudsmand problematikken med de alt for lange sagsbehandlingstider i Udlændingenævnet. Og Udlændinge- og Integrationsministeriet oplyste, at det har stor opmærksomhed på, at der sker en nedbringelse af sagsbehandlingstiden i nævnet, og at det er forventningen, at de nye tiltag vil have indvirkning på sagsbehandlingstiden.
Indvandrerrådgivningen må bare konstatere, at hverken Folketingets Ombudsmand eller udlændinge- og integrationsminister Mattias Tesfaye har kunnet udvirke en varig løsning på de alt for lange sagsbehandlingstider. Indvandrerrådgivningen må konstatere, at en sagsbehandlingstid på mindst to år er det normale i Udlændingenævnet og i det omtalte tilfælde næsten tre år.
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.