Spot on! Og jeg vil gå videre, vi har ikke demokrati! Og det har vi ikke haft længe. Magteliten styrer politikerne og mainstreammedierne med fast hånd. Vi er blevet et teknokrati styret af teknokrater. De stærkeste kapitalinteresser lægger dagsordenen og samfundshensyn, natur og miljø rager dem en høstblomst, bare de selv profiterer. Og de sikrer sig med ulighedsfremmende konstruktioner som Lynetteholmprojektet. Se iøvrigt facebookgruppen Stop Lynetteholm.
I en mail til Arbejderen begrunder transportminister Benny Engelbrecht hans forslag om at afskaffe klageadgangen over Lynetteholmen med, at ”en klage med opsættende virkning i forhold til store anlægsprojekters komplekse tidsplan indebærer en for høj risiko for såvel forsinkelser som fordyrelser.” Nej, intet må komme i vejen for kapitalen og deres vanvidsprojekt.
Hold nu op – antidemokratiske tiltag skal sikre, at Folketinget uden borgernes og organisationers normale adgang til klager kan beslutte hvad som helst, når det gælder Lynetteholmen. Hvis regeringen får magt som agt i denne sag, bliver hele otte loves klageinstanser sat ud af spil under hele anlæggelsen af Lynetteholm. Love som Folketinget naturligvis har besluttet, og som gav borgere og organisationer klageadgang.
Det er et voldsomt angreb på demokratiet, som den socialdemokratiske regering nu vil gennemføre.
Desværre er det ikke en undtagelse. Det er efterhånden reglen. Så kom ikke her og snak om demokrati og borgerinddragelse.
Når partier som SF, Socialdemokratiet og de borgerlige partier på valgmøder op til kommunalvalget snakker om ”borgerinddragelse” og ”demokrati”, er der ikke grund til at tro på dem.
Da man ville ophæve fredningerne af Lærkesletten og Stejlepladsen ved Fiskerhavnen i Sydhavnen, var dette umuligt, hvis man fulgte den eksisterende fredningslovs bestemmelser. Det er nemlig ikke muligt at ophæve en fredning alene ud fra økonomiske hensyn. Kun hvis væsentlige samfundsmæssige hensyn er på spil. Selv daværende overborgmester Frank Jensen erkendte dette på et møde i Sydhavnen, da han udtalte, at ”fredningsvejen nok ikke er en realistisk vej i denne sag”. I stedet fik man Folketinget til at lave en særlov om såkaldt ”affredning af de to områder”. Absurd nok lå sagen i Trafikministeriet!
Hvorfor nu det, når man ved, at Trafikministeriet og Trafikudvalget kun har motorveje på hjernen? Hvad har de at gøre med natur og ophævelse af fredede områder?
Det skyldes meget enkelt, at affredningen af de to områder blev en del af en større studehandel, nemlig projektet om Lynetteholmen. Frank Jensen fik sin affredning, og Lars Løkke fik sin Lynetteholmen. Som to enerådende konger, den ene for kongeriget Danmark, den anden som bykonge for København, gav de hinanden hånd på principbeslutningen om Lynetteholmen. Københavns Borgerrepræsentation blev ikke spurgt og da slet ikke borgerne.
Når partier som SF, Socialdemokratiet og de borgerlige partier på valgmøder op til kommunalvalget snakker om ”borgerinddragelse” og ”demokrati”, er der ikke grund til at tro på dem. Disse partier har gang på gang tilsidesat almindelige demokratiet spilleregler og borgerinddragelse for at sikre deres magt.
Det er er en farlig kurs, og det bør få konsekvenser ved kommunalvalget.
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.