Nu er det måltid. Fodboldfeberen raser netop nu i Danmark på grund af landsholdets bedrifter. Umiddelbart før EM slutrundens begyndelse driblede Claus Nivaa sig ind i festen med et pletskud af en digtsamling om netop fodbold.
Skuddet er så godt, at Måltid ikke er gået upåagtet hen hos medlemmer i den danske afdeling af litteraturens UEFA (læs parnassets vogtere), og det er ganske flot i sig selv, men velfortjent. Dog er digtsamlingen ikke primært skrevet til lyrikkens feinschmeckere, men til ’alle vi, der elsker fodbold’.
Uanset om man selv har spillet fodbold eller blot føler kærlighed, hengivenhed, æstetisk nydelse eller beundring for artistiske præstationer, kan man få stor glæde af at læse og på sin egen måde fordøje denne sanselige digtsamling.
Claus Nivaa har begået et værk, der rækker lang ud over det igangværende EM og det kommende VM i fodbold.
Claus Nivaas sansemættede anvendelse af tid og rum; bevægelse og kraft, lyd og stilhed, farve og lys syntetiseres fint i introdigtet ”måltid”:
Vender på/ tallerkenen. /Glemmer mig selv/ i næste træk./ Nu er alt klavertoner i slowmotion/ og sollys igennem/ kroppens orangerød./ Jeg lader mig selv stå/ et øjeblik/ på kanten af det lille felt./ Så brager skuddet/ af sig selv og/ mætter målet./ Jeg kommer tilbage/ i fart og knytter næve/ i måltid.
Halvleg. Pause. Halvleg. Slutfløjt
Derefter er samlingens andre 92 digte grupperet i fire afsnit: 1. HALVLEG med sekvenserne Bolden og barndommen; I spil og Legendernes tid. PAUSE (tilegnet Otto Gelsted). 2. HALVLEG med sekvenserne Spillets regler – Langdigt; Fodbolddigtere; For fans. SLUTFLØJT.
Forløbet består i et samspil mellem digterens personlige udvikling fra barn til voksen og hans lyriske forbilleder og litterære inspirationer, som i bogstavelig forstand sættes på hold i digtet Starting XI – Bruttopoesitruppen – pak tasken, du er udtaget!
Alting beskrives indenfor en ramme, der kan forestilles som et tipslørdags-forløb. I tilgift til denne ramme indeholder bogen 24 trykte titulerede billedrammer, hvor læseren selv bør indsætte/klistre 24 illustrationer (lavet af Martin Bowyer og vedhæftet bagsideflappen), der leder læseren på vej til digtets ”forståelse”. En kreativ og taktisk offensiv billiggørelse af bogens produktionsomkostninger.
Pausesektionen læser jeg som en litterær opdatering af Otto Gelsteds digt Reklameskibet fra 1923, og der er i digtsamlingens billedsprog mange henvisninger til og inspirationer i 1920’ernes ekspressionistiske billedkunst og litteratur for eksempel Tom Kristensen og Ernst Ludwig Kirchner.
Som andre væsentlige inspiratorer/forbilleder fornemmes Hans-Jørgen Nielsen, Jørgen Leth og Per Højholt. I både sport (Legendernes tid s.85-164) og kunst (Fodbolddigtere s.196 – 210) står vi på skuldrene af tidligere generationer. Og sådan må det nødvendigvis være. Hvordan skal vi ellers kunne skelne skidt fra kanel?
Legen med den runde læderkugle
I en digtsamling indeholdende 93 digte får man som læser sine favoritter – alt efter ens baggrund og forudsætninger.
Personligt er følgende blandt mine favoritter: Måltid; Yemenitbold – King Abdullazis Road; Ove Hust; Min signaturjubel; Fodbold; De evige toere – Tove på landshold, fordi de tematiserer og berører noget, jeg selv har oplevet. Hvorimod jeg tror at opremsningerne i Legende Legender – EURO GOLD mest vil tænde den fodboldarkæologiske læser, som synes, at leksikon Morten Bruhn bare er ’toppen af poppen’.
Claus Nivaa har begået et værk, der rækker lang ud over det igangværende EM og det kommende VM i fodbold. Legen med den runde læderkugle (eller i dens fravær alle typer hjemmefabrikerede kugler lavet af gamle klude, huder, strikke og meget andet) er virkelig global og grænseoverskridende i forhold til geografi, etnicitet, køn og seksuel præference. Fodbold handler om socialisering, sanselighed, fællesskab og seksualitet, men kan denne frigørelse overleve FIFA-kapitalismens udbytning (FIFA-FAQ s.156)?
Måltid gør.
Læs også
Claus Nivaa: Måltid – Fodbolddigte. 248 siders illustreret lyrik.
Forlaget Alba, Aalborg.
Artwork af Martin Bowyer
Claus Nivaa (født 1977 i Viborg) er gymasielærer på Nørre Sundby Gymnasium i dansk og billedkunst.
Har tidligere udgivet to billedbøger ”Mormors taske” og ”Fluen på væggen” samt ”Dobbelt A” – digte fra Aleppo og Aalborg skrevet sammen med syriske Nader Alkasem.
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.