Tirsdag morgen gik chaufførerne på flere buslinjer i hovedstadsområdet til fagligt møde.
Det drejer sig om chaufførerne fra trafikselskabet GoCollective tilknyttet garageanlægget i Gladsaxe.
Chaufførerne er utilfredse med deres vagtplaner, med ledelsen og den nye overenskomst, der er forhandlet hjem, fortæller Henrik Nyeland, faglig sekretær i Transportgruppen ved 3F Københavns Chauffører & Vestegnen.
– De synes ledelsen behandler dem dårligt. Chaufførerne synes ikke, ledelsen lytter til dem, når de henvender sig med deres ønsker. Ledelsen er hurtig til at uddele skriftlige advarsler – det kan være ved sygdom, hvis der er sket en skade på en bus, eller hvis en chauffør er kørt for tidligt fra et checkpoint, siger Henrik Nyeland til Arbejderen.
3F Transport og DI har aftalt ny overenskomst for landets buschauffører. Den tre-årige overenskomst ligner i det store hele alle øvrige forlig, der er indgået ved OK25. Timelønnen stiger med mindst 2.370 kroner i perioden, og der ryger ekstra 730 kroner på den særlige opsparing (fritvalgskontoen).
Ingen af vores medlemmer har efterspurgt mere i løn. De har ønsket mindre tid bag rattet og flere pauser.
Henrik Nyeland, 3F Københavns Chauffører & Vestegnen
Som noget nyt forsvinder chaufførernes betalte pauser fra den 1. marts 2026. I stedet får buschauffører, der hidtil har haft 20 minutters betalt pause, en ekstra lønstigning på 4,25 procent. Det svarer til cirka 1.400 kroner mere om måneden.
Chauffører, der hidtil har haft 40 minutters betalt pause, får en ekstra lønstigning på 9,9 procent, svarende til en betaling på mindst 2.800 kroner mere om måneden.
– Den del af den nye overenskomst er vores medlemmer meget utilfredse med. Aftalen betyder, at de – ganske vist mod betaling – skal køre 40 minutter ekstra om dagen eller 3 timer og 20 minutter mere hver uge. Men faktisk er der ingen af vores medlemmer, der har efterspurgt mere i løn. De har ønsket mindre tid bag rattet og flere pauser, forklarer Henrik Nyeland.
Hårdt at køre i byen
Han fortæller, at mange af chaufførerne er oppe i årene. Flere kommer fra et andet fag, måske fordi de begyndte at mærke fysiske skavanker, og mange af dem kører også, efter at de har nået pensionsalderen.
– De er slidte og har brug for pauserne. Man skal også huske på, at det er anstrengende at køre i byen, så chaufførerne vil gerne have deres pauser.
Henrik Nyeland kommer lige fra et fællesmøde i Arbejdsretten, da Arbejderen snakker med ham. I retten er buschaufførerne blevet pålagt at genoptage arbejdet. Der er ingen løn til dem, der har strejket i dag, men alle slipper for bod, hvis dem, der starter vagt tirsdag eftermiddag, møder ind som planlagt.
Chaufførerne mødes til fagligt møde onsdag morgen kl. 5:00.
Fredag er der stormøde om den nye overenskomst i fagforeningen med forhandlingssekretær Kim Poder fra 3F, der har forhandlet buschaufførernes nye overenskomst i hus.
3F Københavns Chauffører & Vestegnen har cirka 1500 rutebilchauffører, der snart skal stemme om overensskomstforliget.
De buslinjer, der blev berørt af tirsdagens strejke, er 155, 165, 167, 168, 176, 200S, 2A og 5C.
Buslinjen 5C er den mest benyttede af Movias buslinjer. Sidste år havde 5C ifølge Movia 17,5 millioner passagerer.
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.