Charlotte Wells’ debutfilm Aftersun er lige dele smuk og foruroligende – med intense og lyslevende stemningsbilleder, og en lydside der holder dig på det yderste af biografsædet.
Fantasipirrende i sin uudgrundelighed er Aftersun en langsom fortælling om 11-årige Sophie (Frankie Corio) og hendes far Calum (Paul Mescal), som er alene afsted på en charterferie i Tyrkiet en gang i 90’erne.
Filmen veksler mellem grynede hjemmevideooptagelser, som Sophie 20 år senere spoler sig igennem, og erindringer, så smertelige og kærlige at det knuger.
Charlotte Wells tager os med på opdagelse i spændet mellem den side af vores forældre, vi kender, og de sider vi som børn ikke får at møde, andet end i glimt, og som vi først kan forsøge at forstå med voksne øjne – gennem barnets erindringer.
Aftersun har danmarkspræmiere 2. februar, men har allerede gået sin sejrsgang siden verdenspremieren på det prestigefyldte sideprogram Critics’ Week på Cannes Film Festivalen 2022.
Siden da er Paul Mescal blevet nomineret til en række priser for sin rolle som Sophies far – heriblandt en Oscarnominering. Fuldt fortjent, selvom jeg personligt var mere imponeret over 12-årige Frankie Corios fabelagtige præstation.
Kvinden bag filmen er Charlotte Wells, en skotsk instruktør og producent, hvis kortfilm har været vist på festivaler over hele verden. Hun vandt en Short Film Special Jury Prize for Editing på Sundance Film Festival for sin anden film Laps og en særlig juryanerkendelse for Narrative Shorts på SXSW Film Festival i 2017.
Charlotte Wells er uddannet fra New York Universitys MBA/MFA dual degree program. Aftersun er hendes første spillefilm.
Aftersun.
Danmarkspræmiere 2. februar 2023
102 minutter.
Instruktion og manuskript: Charlotte Wells.
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.