Mamlaka Road, der snor sig gennem Nairobis centrum i det østafrikanske land Kenya, emmer af liv. Gadelampernes skær oplyser de travle veje, hvor busser, fodgængere og motorcykeltaxier kæmper om pladsen. Midt i denne pulserende storby, med universitetets bygninger på den ene side, ligger det ikoniske Kenya United Club på den anden.
Netop her samledes over 150 delegerede fra Kenyas kommunistparti til deres anden kongres i weekenden 16.-17. november.
Det danske Kommunistisk Parti var med som international delegation.
Et land præget af kontraster
Det store telt, der var rejst på klubbens område, summede af liv, sang og politiske drømme under kongressen, der blev dækket af kenyanske medier.
Kenya, med sine 55 millioner indbyggere, er et land præget af kontraster. Kun 22 procent af landets areal er opdyrkeligt, hvilket tvinger den voksende befolkning til at koncentrere sig i de mere frugtbare sydlige og centrale dele.
På trods af den knappe jord er arbejderklassen bemærkelsesværdigt stor – hele 37 procent af befolkningen, hvilket er højt sammenlignet med mange andre afrikanske lande. Industrien er stærkt udbredt, og især i havnebyen Mombasa kæmper tusindvis af havnearbejdere for bedre forhold.
Vi er her for at rejse en ny fremtid. En fremtid, hvor ingen skal lide under ulighedens lænker.
Booker Ngesa Omole, generalsekretær, CPM-K
Netop her forsøger kommunistpartiet, der på kongressen tog navnet The Communist Party Marxist Kenya (CPM-K), at organisere en uafhængig fagforening, der kan udfordre den statsstyrede fagforening, som i årevis har svigtet arbejderne. Disse kampe for arbejderklassen og småbønderne lå som en stærk understrøm i kongressen i Kenya United Club – en institution, der i årtier har været et samlingspunkt for samfundsengagerede kenyanere.
Siden 1950’erne har Kenya United Club været mere end et hotel. Det har været et centrum for debat og idéudveksling, hvor intellektuelle kenyanere, europæere og amerikanere har diskuteret alt fra samfundsudvikling til kunst og kultur. Under kolonitiden blev stedet et arnested for antikoloniale bevægelser, hvor unge idealister drømte om en fri fremtid for Kenya.
Gulvet i teltet var dækket af kunstgræs, og stole var stillet op til de mange deltagere, der fyldte rækkerne. Musik, dans og politiske taler prægede stemningen, der var både festlig og alvorlig.
Kongressens puls
Kongressen var fyldt med sang. En solist startede, og delegerede svarede i kor – en typisk østafrikansk tradition, der skabte en følelse af samhørighed. Snart begyndte partiets eget band at spille, og de velkendte rytmer fik folk til at rejse sig og danse. Musikken var en nøje tilrettelagt del af kongressen. Hver gang energien dalede, og de mange taler begyndte at sløve publikum, lød en melodi fra bandet, og teltet eksploderede i bevægelse.
Blandt højdepunkterne var en swahili-version af den sydafrikanske kampsang Kill the Boer, som partiet havde oversat for at samle Kenyas mange stammer gennem musikken. Swahili, en blanding af engelsk, arabisk og østafrikanske dialekter, blev også brugt flittigt mellem de delegerede, mens de officielle taler foregik på engelsk.
Partiets nye logo er en femtakket stjerne med hammer og segl i midten. CPM-K er et marxistisk-leninistisk fortropsparti med en klar masselinje. Hovedparolen for kongressen var: “Styrk den nationaldemokratiske revolution”.
Kommunistpartiet anser Kenya for at være et såkaldt semi-feudalt samfund, modent til revolution. Partiets slagsang er “Internationale” på sproget swahili, og titlen er “Wimbo Wa Kimataifa”.
CPM-K har en struktur med flere nøglepositioner, herunder en formand, en viceformand, en generalsekretær, en kasserer, en organisationssekretær, en international sekretær samt ledere for byorganisering og organisering på landet.
Den ambitiøse tilgang kunne friste en og anden til poetisk at kalde de kenyanske kommunister for “Savannens himmelstormere”.
Teori og praksis
CPM-K har en meget kort afstand mellem teoretiske overvejelser og politisk praksis. Efter to års hård kamp for at genopbygge kommunistpartiet (Communist Party of Kenya) er de nu vokset til omkring 3000 medlemmer. Deres kongres var yderst effektiv og demonstrerede både organisatorisk styrke og en fast beslutsomhed om at implementere deres socialistiske ideer på gadeplan.
Partiet er fast besluttet på at føre arbejdet videre mod en socialistisk fremtid gennem en kombination af teori og handling.
CPM-K er et erklæret marxistisk-leninistisk fortropsparti, der arbejder på at organisere arbejderklassen og fattigbønderne for at tage magten og gennemføre en revolution i Kenya. Partiet har et klart fokus på klassesolidaritet og antiimperialisme.
CPM-K understøtter en multipolær verden og ser dette som en mulighed for at bryde med vestlige imperialistiske strukturer. Deres målsætning er at skabe alliancer med progressive kræfter, både på tværs af kontinentet og globalt for at fremme arbejdernes rettigheder og bekæmpe udbytning.
Kunst og kultur
CPM-K har udviklet en fleksibel og dynamisk strategi, hvor kunst og kultur integreres direkte i partiets arbejde. Dette blev tydeligt under kongressen, hvor traditionelle politiske taler ofte blev suppleret med sange og dans. Generalsekretæren for partiet, Booker Omole, demonstrerede denne tilgang, da han pludselig brød ud i sang efter blot fem minutters tale søndag. Den traditionelle fremgangsmåde, hvor en person synger de første to linjer, og forsamlingen svarer med de næste, skabte en elektrisk og energifyldt atmosfære.
Ud over de musikalske elementer spillede dans og teater en central rolle. Under kongressen trådte en dansetrup, der er tilknyttet partiet, pludseligt op foran teltet og fremførte traditionelle østafrikanske danse akkompagneret af trommerytmer.
Partiet arbejder også med improvisationsteater i slumkvarterer. Et af de kvindelige medlemmer af teatertruppen Social Justice Travelling Theatre, fortalte Arbejderen, at processen ofte starter med, at skuespillerne lytter til beboernes udfordringer, for eksempel i et slumkvarter. Derefter diskuterer skuespillerne, hvordan de kan udtrykke disse problemer på scenen, og opfører små stykker, som engagerer og mobiliserer publikum.
– Denne form for teater giver et dynamisk udtryk og kan afklare mange mennesker, fortalte hun smilende.
Artiklen fortsætter…
Turbulent historie
CPM-K har en lang og kompleks historie. Udviklingen af CPM-K har sine rødder i et ungdomsforbund, der oprindeligt var tilknyttet et socialdemokratisk parti. Ungdomsforbundet bestod af unge aktivister, der søgte dybere forståelse af de sociale uligheder og undertrykkelsen i landet. Inspireret af marxistisk og leninistisk teori begyndte de at studere værker af Marx, Engels og Lenin, hvilket gradvist førte dem væk fra socialdemokratiets reformistiske tilgang.
I takt med at deres ideologiske forståelse blev styrket, voksede deres kritik af socialdemokratiets manglende evne til at konfrontere kapitalismens grundlæggende problemer. De begyndte at organisere sig selvstændigt og udviklede en mere revolutionær strategi.
Denne bevægelse resulterede i dannelsen af Communist Party of Kenya i 2010, som hurtigt etablerede sig som en radikal kraft i kampen mod korruption, imperialisme og klassedeling i det kenyanske samfund.
Men vejen har ikke været uden modgang. I 2022 indgik partiets formand og næstformand en aftale med præsident William Ruto og hans koalitionsregering. William Rutos parti United Democratic Alliance (UDA) er højreorienteret og indgår i koalitionen Kenya Kwanzaa (Kenya Først).
Regeringen er konservativ og har stærke bånd til det private erhvervsliv i Kenya.
At de to topledere i kommunistpartiet støttede regeringskoalitionen i 2022 skabte en dyb splittelse, hvor flertallet af partiet afviste aftalen og fastholdt en uafhængig kurs. Men splittelsen lammede mange afdelinger og svækkede partiets organisatoriske styrke. Kongressen denne weekend var et vidnesbyrd om partiets evne til at rejse sig igen.
Kampen fortsætter
Uden for teltet i Kenya United Club blev der talt om de konkrete kampe, der venter. I Mombasa fortsætter havnearbejderne deres kamp for en uafhængig fagforening. På landet kæmper småbønderne mod jordtyveri og urimelige skatter. Og i byerne som Nairobi arbejder partiet på at styrke arbejderklassens position gennem oplysning og organisation.
Artiklen fortsætter…
Kenya er et land med en stor ungdom. Den gennemsnitlige alder er omkring 20 år, hvilket gør befolkningen til en af de yngste i verden.
Denne ungdommelighed afspejledes tydeligt på kongressen, hvor de fleste delegerede var i begyndelsen af 20’erne. Deres energi og engagement var smittende, men blandt de yngre deltog også enkelte ældre aktivister, som vidnede om kampens lange historie.
En af dem var Joseph Nyamunga Onyango, en 50-årig tidligere tekstilarbejder fra Siaya i det sydvestlige Kenya.
– Jeg arbejdede i 80’erne og 90’erne på en tekstilfabrik i området, hvor jeg bor. Men i 1995 blev jeg og alle de ansatte fyret, og det var et stort chok, fordi hele økonomien brød sammen, fortalte han Arbejderen.
For fem år siden hørte han en tale af partiets nuværende generalsekretær, Booker Omole, der også kommer fra Siaya. Talen inspirerede Joseph til at tilslutte sig partiet og blive en del af kampen mod ulighed og undertrykkelse.
Kvindernes revolution
Blandt de mest markante stemmer på kongressen var Winnie Obiero, leder af Revolutionary Women’s League (RWL), en masseorganisation, som partiet har oprettet.
– Patriarkatet er et stort problem her i Kenya, hvor det er en dels indstilling, at det er manden, der skal bestemme alt, og kvinden er underordnet. Men rent faktisk deltog kvinderne i stort tal i opstanden i juni måned i år. Og det er jo rent faktisk kvindernes mænd, der i stort tal blev skudt. Der var cirka 60 mennesker, der blev skudt, og 40, der stadigvæk savnes, fortalte hun Arbejderen.
Regeringens planer om at forhøje skatteafgiften på alt fra basale fødevarer til elektronik – for at få udbetalt et lån fra Den Internationale Valutafond (IMF) – førte i juni til en historisk masseopstand anført af ungdommen. Her stormede demonstranter Kenyas parlament og tvang præsidenten til at trække finansloven tilbage. Det var under disse protester, at mennesker blev skudt.
Kvindeorganisationen RWL arbejder for at styrke kvinders rolle i samfundet og bekæmpe patriarkalske strukturer, ofte i forbindelse med kommunistpartiets overordnede mål om at afskaffe kapitalisme og imperialisme i Kenya.
Ligeledes fokuserer RWL på at opbygge solidaritet blandt kvinder og fremme ligestilling gennem politisk uddannelse, oplysning og organisering af græsrodsbevægelser.
En kamp for arbejderne
Fra havnebyen Mombasa kom en ung arbejder, karismatisk taler og organisator. I flere uger havde han arbejdet sammen med havnearbejderne i byen, der længe har lidt under en ineffektiv fagforening, kontrolleret af staten.
– Arbejdernes tålmodighed var sluppet op, forklarede han.
Med hjælp fra CPM-K blev der udfyldt blanketter, lagt strategier og opstillet krav om bedre arbejdsforhold. Hans indsats har givet partiet stor opbakning blandt arbejderklassen i Mombasa.
Kommunisten fik af den danske delegation tre navne på danske virksomheder i Kenya, der udnytter den billige arbejdskraft. Det gælder Maersk, Novo Nordisk samt Grundfoss.
Opstanden i juni
CPM-K er stadig et ungt parti, men dets rødder stikker dybt. Gennem kamp for småbønder, arbejderklassen og kvinder forsøger det at bygge bro mellem Kenyas mange folkeslag. Som partiets generalsekretær Booker Omole sagde i sin afsluttende tale:
– Vi er her for at rejse en ny fremtid. En fremtid hvor ingen skal lide under ulighedens lænker.
CPM-K er tilsyneladende dybt engageret i kampen mod kapitalisme, korruption og imperialisme. Medlemmer som Ogilo Nyaluogo Walter, som Arbejderen mødte uden for teltet i Kenya United Club, bærer vidnesbyrd om de kampe, som partiet har været involveret i.
Artiklen fortsætter…
Han nævner især begivenhederne i juni 2024, hvor voldelige sammenstød mellem demonstranter og sikkerhedsstyrker brød ud i Nairobi.
Ogilo Nyaluogo Walter fortæller, at protesterne blev udløst af den økonomiske lov om forhøjet skatteafgift, der blev diskuteret i parlamentet. IMF havde krævet, at regeringen indførte nedskæringer på den offentlige sektor og “strukturtilpasninger”, som Valutafonden har for vane, for at Kenya kunne modtage et millionlån fra banken.
Dette betød, at prisen på madolie blev næsten fordoblet, prisen på majsmel steg også næsten til det dobbelte, og prisen på bleer til babyer steg også markant. Dette fik titusindvis af mennesker ud i gaderne.
– Forud for opstanden var der gået en del måneder, hvor tusindvis af unge havde fået erfaringer med at besætte landområder og huse. Alt dette kulminerede i opstanden, som officielt blev kaldt “GEN-Z”, Generation Z-opstanden, fortæller Ogilo Nyaluogo Walter.
Selvkritik
Ogilo Nyaluogo Walter beretter om, at kommunisterne var i spidsen og gav retning for protesterne, der førte til stormen mod landets parlamentsbygning, som blev sat i brand, mens flere af regeringens politikere flygtede i helikopter fra taget, og politiet pumpede tåregas ind i haller og gange.
På trods af den historiske begivenhed indrømmer Ogilo Nyaluogo Walter dog selvkritisk, at der opstod forvirring, efter det var lykkedes demonstranter at besætte parlamentet.
– Vi kommunister kunne ikke fremlægge et bud på, hvad der nu skulle ske, for at den revolutionære situation kunne fremmes og udvikles yderligere. Vi må tage hævn en anden gang, for der vil helt sikkert komme endnu en opstand, fastslår Walter.
Reggaeens revolutionære toner
Lørdag aften flyttede revolutionens puls fra kongressen til Nairobis slumkvarter Gidhorai. CPM-K havde arrangeret en stor reggaekoncert på en fodboldbane midt i et af byens fattigste områder, og denne begivenhed blev en stærk demonstration af den tætte forbindelse mellem partiet og Nairobis underprivilegerede befolkning.
På den interimistiske scene opstillet på fodboldbanen blev tonerne af Bob Marley og andre reggaeikoner blandet med lokale numre, der udtrykte social indignation og modstand mod undertrykkelse.
Reggaegenren, som har sine rødder i Jamaica, har længe været et symbol på oprør og social bevidsthed, men dens historie er også tæt forbundet med Kenya. Allerede i 1950’erne blev en del af rastafarikulturen skabt i de væbnede mau-mau-opstande mod det britiske kolonistyre.
Artiklen fortsætter…
Det er blandt andet påstået, at den såkaldte “rastafrisure”, dreadlocks, blev opfundet i Kenya som en del af deres kampidentitet.
Efter mange års kamp blev briterne den 12. december 1963 smidt ud og måtte anerkende Kenyas uafhængighed. Denne aften på fodboldbanen i Gidhorai var reggaeens rytmer således mere end blot underholdning – de var et ekko af fortidens oprør og en påmindelse om nødvendigheden af fortsat kamp.
Da de 15 internationale delegerede fra kongressen ankom til reggaekoncerten, var der kun et par hundrede tilhørere. Men som mørket faldt på, begyndte tusindvis af mennesker at strømme til. Stemningen på fodboldbanen blev hurtigt elektrisk, og det var tydeligt, at beboerne i området havde et organisk og varmt forhold til det kommunistiske parti.
Hundredvis af børn og voksne gik rundt med små plastikflag prydet med hammer og segl på rød baggrund. DJ’en skabte en unik stemning ved at afbryde musikken med slogans og paroler, der støttede partiets kamp mod korruption, kapitalisme og imperialisme. Hans budskaber om revolution og social retfærdighed blev mødt med jubel og bifald fra det stadigt voksende publikum.
Blandt andet råbte han, “Organize to take power”, som hentyder til, at partiet optimistisk forbereder sig på at lade folket tage magten. Det er et meget determineret og fast besluttet parti, der her er at tale om. De tøver ikke med at fremsige deres ambitiøse slogans.
En rodfæstet bevægelse
Midt i mængden samlede 30-40 børn sig omkring de internationale delegerede, hvor flere hvide ansigter vakte både nysgerrighed og fascination. De delegerede indgik i leg med børnene, som så med store øjne på de trylletricks og små numre, de blev præsenteret for. Dette lille, spontane fællesskab mellem lokale børn og internationale aktivister understregede koncertens betydning som en bro mellem kulturer og som en fejring af fælles solidaritet.
Slumkvarteret omkring fodboldbanen var ikke blot koncertens ramme, men også hjemsted for mange af de unge, der deltog i opstanden den 25. og 26. juni 2024 mod det undertrykkende regime. Her, hvor fattigdom og modstand mødes, har CPM-K opbygget en stærk base. De unge fra området har længe været i frontlinjen af kampen, og koncerten var både en hyldest til deres indsats og en styrkelse af deres engagement.
Denne lørdag aften i Nairobis slum blev mere end blot en musikbegivenhed. Det blev en levende manifestation af håb, kamp og fællesskab. Reggaeens rytmer, partiets slogans og de små røde flag var symboler på en voksende bevægelse, der forener fortidens kampe med nutidens drømme om en mere retfærdig fremtid.
Da mørket omsluttede fodboldbanen, og reggaeens toner fortsatte med at strømme ud i natteluften, stod det klart, at CPM-K ikke blot er et politisk projekt, men en bevægelse rodfæstet i folkets hverdag og hjerter.
Selv da jeg skulle træde af på naturens vegne og fandt et stille hjørne omkring fodboldbanen i slumkvarteret, blev den allestedsnærværende bevis for den organiske tilknytning mellem beboerne og det kommunistiske parti udtrykt ved, at der var et stort graffitimaleri på muren foran, med hammer og segl og et slogan om at forene sig om det kommunistiske parti i Kenya malet med flere farver.
Nakkeskud
På vej væk fra reggaekoncerten blev vi af chaufføren oplyst om, at politiet en nat under opstanden i juni havde opstillet checkpoints. Da unge fra slumkvarteret vendte tilbage fra stormen på parlamentet, blev flere af dem stoppet og henrettet ved nakkeskud.
Snigskytter på byens tage skød direkte ind i menneskemængden, hvilket resulterede i mindst 60 dræbte.
Men skuddene fra sikkerhedsstyrker under oprøret har sat sig dybe spor. En ung anonym kommunist fortalte i frokostpausen på kongressens førstedag, at begivenhederne har haft en dyb psykologisk indvirkning på ham:
– Hver gang jeg hører et brag i trafikken eller en skarp lyd, farer jeg sammen, beretter han for at beskrive den vedvarende frygt og stress, der er efterladt som ar efter massakren.
Frihedshelt hædret
Søndag deltog internationale delegerede sammen med 30 medlemmer af CPM-K i en mindeceremoni ved graven for den kenyanske frihedskæmper Pio Gama Pinto, der var søn af indvandrere fra Indien.
Han spillede en vigtig rolle i at udvikle socialistisk og marxistisk tankegang blandt intellektuelle og frihedskæmpere i Kenya i 1950’erne og 1960’erne. Pio Gama Pinto var en stærk forkæmper for arbejderklassens rettigheder og var medlem af det socialistiske parti Kenya People’s Union (KPU).
Artiklen fortsætter…
Pinto var en nær allieret af aktivisten Jomo Kenyatta, der senere blev Kenyas premierminister, i kampen mod det britiske kolonistyre. Men Pinto blev senere kritisk over for Kenyattas politik efter uafhængigheden, især i forhold til ulighed og manglende reformer. Pinto blev en stærk fortaler for jordreformer og sociale rettigheder.
Desværre blev Pio Gama Pinto myrdet i 1965, blot få måneder efter drabet på den sorte amerikanske revolutionær Malcolm X, som Pinto havde gode forbindelser til. De to drab er aldrig officielt blevet opklaret.
Rundt om Pintos grav på kirkegården blev der holdt taler, heriblandt af repræsentanten fra Filippinernes Kommunistiske Parti (CPP).
Generalsekretæren for CPM-K, Booker Omole, udtalte:
– Jeg har aldrig i min skoletid hørt om Pinto, og det er typisk for historieskrivningen i dette land og i andre kapitalistiske lande, at man ikke lærer børn og unge om landenes virkelige frihedshelte, der udfordrede kolonialisme og kapitalisme. Som vi står her rundt om graven, er det vigtigste ikke kun at mindes deres bedrifter, men at følge deres eksempel og leve op til deres visioner i vores daglige kamp, sagde han og tilføjede, at CPM-K har opkaldt sin studieskole efter Pinto.
Skolen oplærer medlemmerne i klassiske værker af Marx, Engels, Lenin og andre revolutionære figurer.
Endnu en hyldest
Efter ceremonien samledes de delegerede ved en statue af Mau Mau-oprørslederen Dedan Kimathi. Han var en af de mest ikoniske ledere i Mau Mau-bevægelsen – de militante grupper som var den primære modstander af det britiske kolonistyre i de sidste faser af oprøret i 1950’erne.
Han blev fanget af britiske styrker og henrettet i 1957. Kimathi er i dag en national helt i Kenya. Ved statuen siger Booker Omole, at Kimathis kamp er “en kilde til inspiration for de nuværende generationer”.
Artiklen fortsætter…
En kommunist fra USA holdt en flammende tale ved statuen, hvor han understregede kampen mod imperialismen og den fælles solidaritet på tværs af kontinenter og kulturer. Han sagde blandt andet:
– Kampen går fra USA til Haiti og til Kenya – vi er alle forbundet i vores stræben efter frihed og retfærdighed.
Ved foden af statuen lå en tigger, tydeligt svækket af fattigdom, et symbol på de enorme sociale udfordringer, der stadig præger Kenya. Under en af talerne ved statuen brød en forbipasserende ud i et entusiastisk “Yes, yes!”, hvilket vakte smil blandt de internationale delegerede.
International solidaritet
På kongressen tog CPM-K, som beskrevet tidligere, navneforandring til Communist Party Marxist-Kenya, CPM-K. Dette markerede en ny fase for partiet, der bygger sin ideologi på principperne fra Marx, Lenin og delvis Mao Tse-tung.
Mange delegerede bar badges med Mao Tse-tungs billede som en hyldest til den kinesiske revolutionsleder. CPM-K er imidlertid ikke begrænset til at følge én strømning i den kommunistiske bevægelse; det knytter forbindelser til en bred vifte af kommunistiske partier og revolutionære organisationer verden over.
Partiet er medlem af både Solidnet, også kendt som Athen-gruppen i kommunistiske kredse, som digitalt samler en liste over erklærede kommunistiske partier verden over. CPM-K er også medlem Global Anti-Imperialist Platform, der samler forskellige kommunistiske retninger, herunder Moskva-orienterede partier, maoistiske grupper og uafhængige kommunistiske partier og bevægelser.
Kongressen tiltrak op mod 20 internationale delegationer fra alle retninger i den kommunistiske bevægelses fortid, herunder prominente partier og organisationer som Sydafrikas Kommunistiske Parti, SACP, hvis internationale sekretær holdt inspirerende taler om arbejderklassens organisering og kampen mod apartheid. SACP’s erfaringer blev modtaget med særlig interesse af de kenyanske delegerede.
Også fra Sydafrika deltog en repræsentant fra det 200.000 medlemmer stærke metalarbejderforbund NUMSA, som har en stærk position i den sydafrikanske klassekamp.
Også Sudans Kommunistiske Parti, som har spillet en central rolle i kampen for arbejderklassens og bøndernes rettigheder siden 1920’erne, deltog i Nairobi.
Fra Indien kom en repræsentant for Indiens Kommunistiske Parti (Marxister), og her fra Europa deltog Tysklands Kommunistiske Parti (DKP), det britiske kommunistparti CPGB-ML samt det danske parti Kommunistisk Parti (KP).
Fra Filippinerne kom landets kommunistiske parti, kendt for sin maoistiske retning og væbnede kamp. To kommunistpartier fra USA deltog, mens flere panafrikanske grupper dukkede op for at støtte CPM-K.
De internationale gæster blev under hele kongressen behandlet som kammerater i den store globale kamp for en bedre fremtid. Overalt lød hilsenen, ”Hello, comrade!”
Inden kongressen sluttede søndag aften, var der endnu en runde med dans, sang og brandtaler i Kenya United Club. Rytmerne fra bandet blandede sig med de råbende slogans, der rungede ud over Mamlaka Road.
Læs også
Vesten må se på, mens Kina og Afrika går sammen om en fælles fremtid
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.