UAW, bilarbejdernes fagforening i USA vil udvide strejken mod landets tre store bilproducenter fredag den 22. september, hvis der ikke kommer et seriøst udspil til lønforhandlingerne, siger UAW’s formand Shawn Fain.
Overenskomsten udløb den 14. september, og dagen efter indledte 13.000 ansatte på General Motors (GM), Ford og Stellantis (tidligere Chrysler) strejke på flere af de tre bilfabrikanters fabrikker i USA. Også kaldet de tre store.
– Jeg har været tydelig over for de tre store hele vejen igennem. Og jeg vil være krystalklar igen lige nu. Hvis vi ikke oplever seriøse fremskridt inden fredag den 22. september klokken 12.00, vil flere lokalafdelinger blive opfordret til at stå op og tilslutte sig strejken, siger Shawn Fain.
UAW kræver 46 procent mere i løn, hvilket svarer til lønstigningen til de administrerende direktører hos bilfabrikanterne i de sidste fire år. Derudover at lønnen sikres mod inflation med en dyrtidssikring samt 32-timers arbejdsuge med fuld lønkompensation.
De hævder, at verden vil styrte i grus, hvis vi får vores rimelige andel af den kvarte billion dollars, som de tre store har tjent i løbet af det sidste årti.
Shawn Fain, formand for fagforeningen UAW
Desuden kræver bilarbejderne stop for brug af vikarer og korttidskontrakter, så alle på midlertidige kontrakter fastansættes efter 90 dage til fuld løn. Samt at ansatte på korttidskontrakter aflønnes med 85 procent af den højeste løn, får del i overskudsdelingen, får fuld sundhedsforsikring og pensionsordning.
Shawn Fain og UWA mener, at de tre store bilproducenter har masser af penge på kistebunden. I de tre seneste år er de tre stores overskud steget med 65 procent. Direktørernes lønninger er steget med 40 procent. De tre stores udgifter til aktietilbagekøb er steget med 1500 procent. Gennemsnitspriserne på nye biler er steget med 34 procent. Inflationen er steget med 20 procent, mens bilarbejdernes lønninger kun er steget med seks procent.
General Motors administrerende direktør Mary Barra tjente i 2022 28,9 millioner dollars. Carlos Tavares, topchef i Stellantis, tjente i 2022 24,8 millioner dollars, mens Jim Farley, administrerende direktør i Ford, tjente 21 millioner dollars. Så her er der ikke smalhals.
Til sammenligning er gennemsnitslønnen for en bilarbejder, som er organiseret i UAW, 25 dollars i timen, hvilket svarer til en årsløn på knap 52.800 dollars.
– De hævder, at verden vil styrte i grus, hvis vi får vores rimelige andel af den kvarte billion dollars, som de tre store har tjent i løbet af det sidste årti, siger UAW-præsident Shawn Fain i videoen. “De vil sige, at vores retfærdige kamp for en højere livskvalitet for arbejderklassen vil ødelægge økonomien. Vi vil ikke ødelægge økonomien, vi vil ødelægge deres økonomi, fordi den kun fungerer for milliardærklassen, siger Shawn Fain i en video på UAW’s facebookside.
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.