10. marts 2022
Modstanderne af Egholmmotorvejen hilser det meget velkomment, at forslag til anlægslov er blevet udsat til efteråret. Transportministeriet udskød forleden behandlingen af anlægsloven for 3. limfjordsforbindelse til næste folketingsår. Det skete efter kritiske høringssvar fra Miljøministeriet og Miljøstyrelsen.
Flere politikere har haft travlt med at sige, at årsagen til udsættelsen er “teknikaliteter”, men sådan forholder det sig ikke: I realiteten er Vejdirektoratets rapporter om Egholmmotorvejen blevet forkastet af Miljøministeriet og Miljøstyrelsen. Derfor er projektet ikke klar til vedtagelse. Beslutningsprocessen er afbrudt.
Vejdirektoratet skal lave arbejdet om. Miljøministeriet tror nemlig ikke på Vejdirektoratets postulater om, at Egholmmotorvejen ikke har væsentlige konsekvenser for Natura 2000-området på den vestlige del af Egholm. Miljømyndighederne tror heller ikke på postulaterne om, at det store motorvejsprojekt tværs gennem drikkevandsområder og grundvandsforekomster ingen betydning har.
Louise Faber, der er formand for Borgerbevægelsen, siger:
– Det er en kæmpe sejr for Borgerbevægelsen. Det er præcis den kritik, som Borgerbevægelsen har fremført. Vores kritik gælder både den miljøkonsekvensrapport, som Vejdirektoratet sendte i høring i 2011, og Vejdirektoratets opdatering i 2021. Begge rapporter underdrev de store skadevirkninger på miljøet. Det vækker derfor stor glæde hos os, at miljømyndighederne har sat hælene i og krævet korrekte rapporter.
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.