På onsdag den 22. december stiller modstandere af Egholm-motorvejen sig op midt på Nytorv i Aalborg. Med sig har de en julegave til de lokale borgere: 600 millioner kroner.
Det er, hvad kommunen har tænkt sig at bruge på den kontroversielle 20 kilometer lange, firesporede motorvej henover øen Egholm ud for Aalborg.
- Egholmlinjen er en cirka 20 km lang 4-sporet motorvej med forbindelse til E45 Nordjyske Motorvej i syd og E39 Hirtshalsmotorvejen i nord.
- Motorvejen føres vest om Aalborg og hen over øen Egholm. Motorvejen føres under Limfjordens sydlige løb i en tunnel og over Nørredyb på en lavbro.
- Ifølge Landstrafikmodellen vil Egholmtunnelen blive benyttet af 32.500 køretøjer i et gennemsnitligt hverdagsdøgn i 2030. Denne trafik består af bilister, som uden Egholmlinjen enten ville benytte Limfjordstunnelen, Limfjordsbroen eller have undladt at foretage turen over Limfjorden.
- Prisen for at anlægge motorvejen løber op i 7,6 milliarder kroner. Hertil kommer udgifter til vedligeholdelse samt kommunalt betalte opdateringer af tilfaldsveje.
- Beslutningen om at etablere en 3. Limfjordsforbindelse i Egholmlinjen er en del af den politiske aftale Infrastrukturplan 2035 af 28. juni 2021. Anlægsarbejdet forventes igangsat i 2025 og forventes at vare cirka otte år. Inden da skal Folketinget vedtage en anlægslov for vejprojektet.
- Modstandere af motorvejsprojektet fremfører blandt andet, at motorvejen vil gå lige hen over levesteder for fredede og truede dyrearter, blandt andet den lysbugede knortegås og strandtudsen. Og rekreative og fredelige områder på linjeføringen vil blive delvist eller fuldstændig spolerede af en motorvej. Det gælder blandt andet Drastrup Skov, Vestre Fjordpark, Lindholm Strandpark med punktet Verdens Ende og Lindholms kolonihaveforeninger Aablink og Voerbjerglund. Dertil kommer konsekvenserne for øen Egholm, som ligger midt i Limfjorden.
– Vi håber, at de lokale borgere vil komme med mange gode forslag til, hvordan man ellers kunne bruge de mange penge. Det kan eksempelvis være mere velfærd eller et grønnere og sundere Aalborg, fortæller Jens Kruhøffer til Arbejderen.
Han er aktiv i Bedsteforældrenes Klimaaktion og tovholder på aktionen. Arbejderen fanger ham på vej til møde for at få de sidste detaljer på plads på de videohilsner fra forskellige eksperter, der sætter fokus på motorvejens konsekvenser for eksempelvis drikkevand, demokrati og natur.
Vi håber på, at de lokale borgere vil komme med gode forslag til, hvordan man ellers kunne bruge de mange penge.
Jens Kruhøffer, Bedsteforældrenes Klimaaktion
Også Den Grønne Studenterbevægelse, Danmarks Naturfredningsforening Aalborg, Egholms Venner og Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen er med til at arrangere juleaktionen på onsdag.
– Det er vigtigt, at vi står sammen, og det er lykkedes at samle lokale klima- og naturorganisationer i en fælles alliance mod motorvejen over Egholm, siger Jens Kruhøffer.
De lokale aktive mod motorvejen er også i fuld gang med at optage en række små film, der kan deles på de sociale medier.
Motorvej eller velfærd?
Butikker, foreninger og privatpersoner har doneret en masse ting til aktionen – så alle de borgere der kommer med forslag til, hvad de 600 millioner kroner – som motorvejen koster kommunen – ellers kunne bruges til, får en bæredygtig gave.
Han håber på, at de lokale tager godt imod aktionen.
– Folk er vrede over, at et flertal af politikerne i Folketinget og i Aalborg byråd vil bygge mere motorvej midt i en klima- og biodiversitetskrise. Mere motorvej er jo stik imod, hvad der er brug for. Folk er vrede over, at et flertal i Aalborg Byråd vil bruge kommunekassens penge til at bygge en statslig motorvej. Det betyder, at der bliver skåret ned på velfærden i Aalborg, så der kan blive råd til at bygge motorvejen, siger Jens Kruhøffer.
Ulovligt at bruge kommunens penge
Politikerne har allerede sparet 120 millioner kroner på det lokale budget og lagt de mange millioner til side for at betale for Egholmmotorvejen.
Men normalt er det staten, som betaler for motorveje i Danmark. Derfor mener Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen, at det er ulovligt, at motorvejsflertallet i Aalborg Byråd har tilbudt regeringen at skyde 600 millioner lokale skattekroner i den statslige motorvej.
Borgerbevægelsen har sendt en klage til Ankestyrelsen og kræver, at de mange millioner til motorvejen bliver ført tilbage til de kommunale budgetter.
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.