I Fredericia, Slagelse, Svendborg, Holstebro, Ærø, Ikast-Brande og snart Frederiksberg kan passagerer kører med bus uden at tage penge op af lommen.
En række kommuner har den seneste tid gjort det gratis at køre med den kollektive og mere klimavenlige transport.
De gratis busser er en effektiv metode til at få flere til at vælge bussen frem for bilen.
Dobbelt så mange tager bussen
Siden den 1. juli i år har det været gratis for borgerne i Fredericia at køre med de lokale bybusser – der også kører til de mindre landsbyer i kommunen.
I 12 år har Enhedslisten kæmpet i Fredericia Byråd for de gratis busser. Enhedslistens medlem af byrådet, Cecilie Roed Schultz, er ikke i tvivl om, at tiltaget er en succes:
– De gratis busser er både sociale og grønne. Gratis kollektiv trafik gør det nemlig nemt at vælge bussen frem for bilen. Det mindsker trængsel og forurening, giver renere luft og bedre mobilitet for børn, unge, ældre og borgere uden bil. Det er et skridt i retning af en mere bæredygtig og lige by, siger Schultz til Arbejderen.
Hun fortsætter:
– Mange mennesker har ikke adgang til bil eller deles i husstanden om én bil – og for dem betyder gratis busser, at det bliver lettere at komme på arbejde, i skole og deltage i fritidslivet. Samtidig er det et vigtigt skridt for klimaet: Jo flere, der tager bussen i stedet for bilen, jo mindre CO2-udslip og trængsel i byen.
– Gratis kollektiv transport er en del af omstillingen mod et grønnere og mere lige samfund. Erfaringer fra andre byer viser, at når transporten bliver gratis og nem, falder biltrafikken og luftforureningen, oplyser Schultz.
I blandt andet København og Horsens kæmper Enhedslisten for at gøre busserne gratis. Det samme gør Frie Grønne på Bornholm og Kommunistisk Parti i Vejle.
Forbinder kommunen
De gratis busser i Fredericia koster ved første øjekast 8,7 millioner om året. Men samtidig sparer kommunen penge.
– Det er et forholdsvis lille ekstra beløb i et kommunalt budget på flere milliarder, hvor der i forvejen bliver brugt over 30 millioner på busdriften. Samtidig sparer vi udgifter til billettering, kontrol og administration. Særligt plejehjem, skoler og daginstitutioner har opnået besparelser i forbindelse med eksempelvis udflugter. Og vigtigst af alt: Investeringen betaler sig i form af større mobilitet, bedre miljø og mindre ulighed, fortæller Cecilie Roed Schultz.
De gratis busser har betydet en fordobling af antal passagerer i busserne.
– Vi har set en tydelig stigning i antallet af passagerer – især blandt unge, ældre og lavindkomstgrupper. Det er en meget bred gruppe borgere, der er begyndt at bruge busserne. Samtidig hører vi fra både skoler, institutioner og socialområdet, at flere nu har bedre mulighed for at komme til fritidsaktiviteter, uddannelse og venner, forklarer Cecilie Roed Schultz og fortsætter:
– Og flere ældre sidder ikke længere alene derhjemme, men tager ind til eksempelvis vores seniorhus eller ind til butikkerne i centrum. Jeg har også talt med en del, som nu bruger bussen, når de skal købe ind. Især ældre som ikke har bil, og som før ikke havde mulighed for at købe lidt større eller tungere ting.

Foto: privat
De gratis busser er på få måneder blevet så stor en succes, at byrådet har besluttet at udvide ordningen og afsat yderligere penge til de gratis busser fra januar 2026, så der kan komme flere afgange.
Og står det til Enhedslisten, skal de gratis busser udvides til også at køre på tværs af de lokale kommuner på Fyn.
– Enhedslisten vil også gerne gøre busserne, som kører på tværs af kommunerne, gratis og fortsætte med at indsætte flere busser og lave flere afgange. Især om aftenen og i weekender mangler der afgange til og fra vores landsbyer. Busserne fylder en del i valgkampen. Men mest som noget der bliver nævnt som et eksempel på en god udvikling, fortæller Cecilie Roed Schultz til Arbejderen.
Busserne kører også gratis i andre byer
I Svendborg har Enhedslisten stået i spidsen for at gøre fire buslinjer gratis alle lørdage, søndage og helligdage i hele 2025. Og Enhedslisten har ikke tænkt sig at stoppe her.
– Vi går til valg på at udvide de gratis busser og gøre dem gratis alle dage. Busserne kører jo alligevel. Vi har rykket på den grønne front og fået indført elbusser. Nu skal vi have fyldt busserne op. Flere gratis busser vil være et kæmpe spring fremad, der virkelig vil gøre en forskel for pensionister, unge, børnefamilier og en masse andre med lave indkomster, mener Jesper Kiel, der er medlem af Svendborgs kommunalbestyrelse for Enhedslisten.
Han er heller ikke i tvivl om, at de gratis busser er en succes.
– De giver alle borgere langt bedre muligheder for at komme til og fra fritidsaktiviteter, på indkøb og på besøg. Det er med til at skabe liv i byen og holde handelen – fremfor at tage bilen og køre til storcenteret i Odense, forklarer Kiel.
De gratis bybusser kører ikke kun rundt i centrum – men når også ud til en række landsbyer og små samfund uden for Svendborg by.

Foto: privat
Jesper Kiel mener, at prisen gør en afgørende forskel, når folk skal vælge, hvordan de transporterer sig.
– Den kollektive transport har oplevet massive prisstigninger. Den billigste busbillet koster 25 kroner. Hvis du er en familie med far, mor og to teenagere, så bliver det 200 kroner frem og tilbage. De dyre billetter betyder, at folk tager bilen, fordi det er billigere at fylde en bil op frem for at tage bussen. Den udvikling skal vi have vendt, understreger Kiel.
En tendens med vokseværk
Foruden de førnævnte kommuner Fredericia og Svendborg er der lignende tiltag i:
1) Holstebro: Her er det blevet besluttet at indføre gratis busser på alle lokalruter i 2025 og 2026. Tiltaget er et toårigt forsøg, der skal gøre det mere attraktivt at rejse med kollektiv trafik fremfor med bil.
2) Ærø: Her er det også gratis at tage bussen. Det betyder, at de fastboende og besøgende gratis kan komme rundt på hele øen, selv om de ikke har bil.
3) Ikast-Brande: Alle busser, der kører internt i denne kommune, er gratis.
4) Slagelse: Her er der gratis busser i centrum og til en række landsbyer i lokalområdet.
5) Frederiksberg: I denne kommune bliver tre buslinjer gratis fra næste år.
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.


