Den danske rederigigant A.P. Møller – Mærsk A/S skal på sin generalforsamling i eftermiddag tage stilling til et forslag om at stoppe transporterne af våben og andet militært udstyr til Israel.
Bag forslaget står foreningen Kritiske Aktionærer, der forsøger at stille store virksomheder til ansvar, når de går over stregen og eksempelvis medvirker til at krænke menneskerettighederne eller forurener miljøet.
– Det er veldokumenteret, at Mærsk har sejlet mange tons våben til Israel, våben der er brugt i krigen mod Gaza. Derfor har Kritiske Aktionærer på selskabets generalforsamling stillet forslag om, at selskabet skal stoppe disse transporter. Vi har samarbejdet med Palestinian Youth Movement, der har skaffet dokumentation og også deltager i generalforsamlingen for at argumentere for forslaget, siger talsperson for Kritiske Aktionærer Frank Aaen til Arbejderen.
Han uddyber:
– Mærsk hævder, at der ikke er tale om våben, men det er hyklerisk. Selv om der ikke er dokumentation for transport af krudt og kugler, bliver de køretøjer, Mærsk transporterer, brugt til det Israelske militærs krigsførelse. Ekstra Bladet har de seneste dage fremlagt omfattende dokumentation for konsekvenserne af det udstyr, Mærsk transporterer fra USA til Israel. Mærsk-skibene sejler som en del af den amerikanske hærs særlige sikkerhedsflåde, så det er nok dem, der bestemmer, hvad der skal sejles med.
På generalforsamlingen vil Kritiske Aktionærer følge op med spørgsmål, som eksempelvis om Mærsk kan bevise – eller bare sandsynliggøre – at det udstyr, man har transporteret til Israel, ikke bruges i krig, konstaterer Kritiske Aktionærer.
Strategien bag Kritiske Aktionærer er at købe aktier i udvalgte selskaber. Det giver dem ret til at stemme og stille forslag på et aktieselskabs generalforsamling. På den måde præger de dagsordenen på en generalforsamling og sætter fokus på problemer.
Mærsk står bag omfattende våbentransporter
DanWatch har afdækket, hvordan Mærsk har transporteret flere tusinde ton våbendele til Israel i perioden efter Israels massive angreb på Gaza i oktober 2023.
Danwatch har fået indsigt i mere end 2000 fragtbreve over forsendelser fra USA til Israel i perioden oktober 2023 til september 2024.
Blandt det militære udstyr, der bliver fragtet til Israel, er såkaldte “HEMTT”–køretøjer” – også kaldet Heavy Expanded Mobility Tactical Truck, der bliver produceret af den amerikanske forsvarsproducent Oshkosh Defense.
Fire dage efter at lasten er havnet i Haifa, bliver et Oshkosh-militærkøretøj afbildet i brug 150 kilometer længere sydpå i Gaza. I ladet på militærkøretøjet sidder mere end 30 palæstinensiske fanger oven i hinanden, kun iklædt undertøj, med bind for øjnene og hænderne bundet bag ryggen.
Som dansk statsborger og menneske med jødisk baggrund vil jeg kæmpe for en verden, hvor palæstinensere – som alle andre – kan nyde deres rettigheder.
Zen Doen, jurist og aktionær i Mærsk
I søndags kunne Ekstra Bladet afsløre, hvordan Mærsk blandt andet sejler militært udstyr som pansrede mandskabsvogne, patronhylstre og kammerringe til Israel.
Ekstra Bladet er i besiddelse af billeder fra Mærsks terminaler fra havnen i Tanger, Marokko, som Mærsk bruger som mellemstop på vej til Israel. Billederne viser tydeligt, at Mærsk har sejlet med militært udstyr til krigen i Gaza – som Mærsk ellers tidligere har nægtet at sejle våben til.
Siden Israel indledte sin krig mod Gaza, har Mærsk sejlet 46 skibe fra USA til Israels regering, viser oplysninger i shippingregistre.
Ombord på de 46 skibe har der været hele 334 laster med den såkaldte HS-kode 8710.00.
En HS-kode er en internationalt anerkendt måde at klassificere produkter i tolden. Koden 8710.00 betyder, at lasten indeholder kampvogne, pansrede mandskabsvogne – uanset om der er våben monteret eller ej – eller dele til kampvogne og pansrede mandskabsvogne.
Heriblandt har der mindst været 18 Namer-skrog (en israelsk produceret panseret mandskabsvogn, der i høj grad har været brugt i Gaza), 104 Oshkosh JLTV (et amerikansk produceret taktisk kampkøretøj) og 95 Oshkosh HEMTT (en amerikansk produceret taktisk lastbil).
Endnu en aktionær kræver, at Mærsk overholder menneskerettighederne
Mærsks generalforsamling skal også behandle et forslag om, at rederigiganten skal oplyse, hvordan man vil undgå at medvirke til krænkelser og menneskerettighederne og internationale konventioner.
– Alle virksomheder bør sikre, at de ikke medvirker til at overtræde menneskerettighederne eller internationale konventioner, siger jurist og aktionær i Mærsk Zen Donen til Arbejderen og tilføjer:
– Derfor har jeg stillet et forslag til generalforsamlingen om, at Mærsk fremadrettet bliver meget bedre til detaljeret og offentligt at oplyse om, hvordan man identificerer problemer med, undersøger og forsøger at imødegå, at man medvirker til at overtræde menneskerettighederne og internationale konventioner om eksempelvis folkedrab, krigsforbrydelser og forbrydelser mod menneskeheden.
Hun købte en aktie i Mærsk for at kunne rejse debatten om Mærsks mulige medvirken til krænkelser af menneskerettighederne og international ret overalt i verden.
– Vi ved, at det kan have alvorlige konsekvenser at fragte våben, våbendele og militært udstyr til konfliktlande. Derfor bør Mærsk fortælle offentligheden, hvordan man sikrer, at selskabets aktiviteter og kontrakter ikke bidrager til at overtræde menneskerettighederne og internationale konventioner.
Hvis forslaget bliver vedtaget, håber hun på, at det kan være med til at forebygge, at Mærsk medvirker til at krænke internationale konventioner om folkedrab, krigsforbrydelser og forbrydelser mod menneskeheden helt generelt.
Ingen profit på krænkelse af menneskerettigheder
Den konkrete anledning til forslaget er afsløringerne af, at Mærsk sejler våbendele og militært udstyr til besættelsesmagten Israel.
– Vi ved, at der er en høj risiko for, at Israel bruger det militære udstyr, som Mærsk transporterer til at overtræde menneskerettighederne og internationale konventioner. FN advarede sidste år om, at der er høj risiko for, at Israel bruger militært udstyr til at krænke international ret – og det virksomheder, der producerer eller transporterer dette udstyr, potentielt kan være medskyldige i at overtræde international ret.
– Som dansk statsborger og menneske med jødisk baggrund vil jeg kæmpe for en verden, hvor palæstinensere – som alle andre – kan nyde deres rettigheder.
– Undersøgelser viser, at Mærsk er involveret i at fragte militært udstyr og våbendele til Israel. Som aktionær og borger med jødisk baggrund føler jeg en særlig forpligtelse til at sige fra, fordi den israelske stat påstår at agere i blandt andet mit navn. Og jeg har som medejer af Mærsk en interesse i, at det selskab, som jeg tjener penge på – ikke driver forretning ved at bryde internationale regler og undertrykke menneskerettighederne, understreger Zen Donen.
Mærsks bestyrelse opfordrer generalforsamlingen til at forkaste hendes forslag, Bestyrelsen kommer ikke med en begrundelse for, hvorfor man mener, at forslaget skal forkastes.
Generalforsamlingen afholdes virtuelt.
Det er ikke muligt for Zen Donen at tage ordet under generalforsamlingen.
– Jeg må ikke få ordet på generalforsamlingen, selv om jeg er forslagsstiller. Jeg må ikke engang selv læse motivationen for forslaget op. Det er kun muligt at skrive spørgsmål i chatten.
Demonstration i aften
Tirsdag aften klokken 20 afholder initiativet Alle på Gaden For Et Frit Palæstina en demonstration i protest mod Mærsks våbentransporter.
“Den danske virksomhed har igennem de seneste halvandet år draget profit ud af folkemordet mod Gazas civilbefolkning ved at fragte våben til den israelske besættelsesmagt. Vi går til Mærsk for at sige klart og tydeligt: At vi nægter at tie for denne forbrydelse og kræver, at Mærsk stopper al våbentransport til den israelske besættelsesmagt”, skriver Alle på Gaden For Et Frit Palæstina blandt andet på Facebook.
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.