To danske nødhjælpsskibe lettede lørdag morgen anker og satte kursen mod Gaza.
Planen er at nå frem inden for ti dage, alt efter vind og vejr og fjendtligheder fra Israel.
De danske skibe er sat i søen af et civilt initiativ og sejler afsted som en del af Thousand Madleens – der er en af flere internationale flåder af civile skibe med et fælles mål om at bryde Israels ulovlige blokade og levere nødhjælp til Gaza.
Læs også
Israel har siden marts ulovligt blokeret for levering af nødhjælp, og den FN-støttede overvågningsenhed IPC vurderer, at flere end en halv million palæstinensere i Gaza er ramt af hungersnød.
– Civilbefolkningen sulter ikke, fordi der mangler mad, men fordi Israel bruger sult som et våben i deres folkemord og ulovligt kontrollerer grænserne, fortæller den 27-årige studerende Isaac Twomey-Madsen, der er ombord på det ene af de to danske skibe.
Han fortsætter:
– Vi kan ikke acceptere Israels handlinger, og vi kan ikke acceptere, at den danske regering ikke gør noget. Nu tager vi konsekvensen og påtager os et ansvar for, at nødhjælpen kommer ind.
Vi kan ikke acceptere Israels handlinger, og vi kan ikke acceptere, at den danske regering ikke gør noget. Nu tager vi konsekvensen og påtager os et ansvar for, at nødhjælpen kommer ind.
Isaac Twomey-Madsen, ombord på dansk nødhjælpsskib
Blandt besætningen er også blandt andre medlem af Folketinget for Enhedslisten Victoria Velasquez, forkvinde for NGO’en Act for Life Mette Nielsen og kunstner og skuespiller Nina Sikkersoq Kristoffersen.
De to danske skibe er blevet købt for penge indsamlet blandt flere tusinde danskere på bare to måneder.
– Det her initiativ er kun muligt, fordi vi har tusinder af danskere i ryggen. Som civilsamfund står vi sammen og siger fra, når magthaverne svigter, understreger Isaac Twomey-Madsen.
– Det er umuligt at forudse Israels respons, men jo mere international opbakning og opmærksomhed der er omkring vores mission, jo mere sikkerhed er der for besætningerne, og jo mere håb har vi om at bryde Israels blokade, uddyber Isaac Twomey-Madsen.
De to skibe sejler under dansk flag. Det betyder, at dansk ret gælder på skibene, mens de er i internationalt farvand.
Derfor må andre stater ikke gå ombord på skibet uden samtykke fra Danmark – medmindre der er mistanke om, at skibene bliver brugt til pirateri, slavehandel eller narkotikasmugling.
Tredje skib med danskere er også på vej
I går – tirsdag – lettede skibet Conscience anker fra den italienske havneby Otranto og satte kurs mod Gaza med nødhjælp og over 100 internationale deltagere – heriblandt tre danske frivillige.

Foto: Ship to Gaza – Danmark
Skibet er en del af den internationale kampagne Freedom Flotilla Coalition.
Ombord på skibet er især journalister og sundhedsarbejdere:
“Formålet med sejladsen er at bringe journalister til Gaza, så de kan rapportere om, hvad der sker på jorden. Vi vil bringe nødvendige sundhedsarbejdere ind, som kan bistå med at styrke den stærkt decimerede sundhedssektor i Gaza”, skriver de tre danske deltagere i en mail til Arbejderen om initiativet og fortsætter:
“Vi opfordrer alle landes regeringer, verdens institutioner og det civile samfund til at støtte vores mål og garantere vores skib en sikker sejlads på vej til Gaza. Og ikke mindst stoppe folkedrabet i Gaza, Israels ulovlige blokade af Gaza og besættelsen af Palæstina”.
Du kan følge med i, hvor Conscience og nødhjælpskibene fra Thousand Madleens to Gaza-flotillien befinder sig på dette link.
En tredje nødhjælpsflåde, Global Sumud Flotilla med sine 40 både, er netop sejlet ind i “det kritiske døgn”, tæt på Gazas territorialfarvand. Du kan følge med i en livestream fra en af bådene. Næsten 60.000 mennesker fra hele verden følger med.
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.