Torsdag satte et flertal i Borgerrepræsentationen i Københavns Kommune et punktum i sagen med Intervare A/S – Nemlig.com’s moderselskab – som leverer dagligvarer til omkring 2000 borgere i kommunen, der ikke selv kan klare opgaven.
Politikerne har besluttet at give Intervare frist til den 1. november til at indføre en ny distributionsmodel, skriver Økonomiforvaltningen i en pressemeddelelse.
Det giver ikke meget mening, hvis vi ikke agerer, når vores kontrolenhed gør os opmærksom på, at klausulerne er brudt.
Lars Weiss (S), overborgmester i København
Den nye distributionsmodel, der er foreslået af Intervare selv, skal sikre, at virksomhedens chauffører ansættes på traditionelle vilkår hos en større transportvirksomhed og får løn- og arbejdsvilkår, der lever op til Københavns Kommunes arbejdsklausul.
– Det er helt naturligt, at politikerne beslutter, at arbejdsklausuler i Københavns Kommune skal overholdes. Det giver ikke meget mening, hvis vi ikke agerer, når vores kontrolenhed gør os opmærksom på, at klausulerne er brudt, siger Lars Weiss (S), overborgmester i København til Fagbladet 3F.
Det har politikerne besluttet
Borgerrepræsentationen har besluttet at tilbageholde månedlige betalinger til Intervare på 400.000 kroner op til et samlet beløb på 3,2 millioner kroner.
Beløbet kan bruges til at efterbetale chaufførerne det beløb, som kommunens indsatsteam mod social dumping, CSR-enheden, har vurderet, at de er blevet underbetalt i perioden 2017 og frem til i dag, hvor kontrakten har løbet.
Kommunen varsler også, at de vil give dagbøder på 7.200 kroner, indtil chaufførerne har fået deres penge, og “Intervare har fremsendt dokumentation for blandt andet lønforhold, sådan som firmaet efter kontrakten er forpligtede til.”
“Endeligt forbeholder Borgerrepræsentationen sig med beslutningen retten til helt at ophæve kontrakten med Intervare, hvis virksomheden ikke implementerer den nye distributionsmodel og efterbetaler det fulde beløb, som chaufførerne er blevet underbetalt, inden den 1. november,” fremgår det af pressemeddelelsen.
Langstrakt forløb
Sagen mellem Københavns Kommune og dagligvareleverandøren har stået på i månedsvis. Det hele starter i maj måned med en kontrolrapport fra CSR-enheden, der dokumenterer, at seks chauffører på blot to måneder – januar-marts 2021 – tilsammen er blevet snydt for 201.289,50 kroner i løn, pension og feriepenge. I samme periode mangler der endvidere løn, pension og feriepenge til to afløsere på i alt 83.309,63 kroner.
Københavns Kommune kræver, at Intervare efterbetaler chaufførerne den manglende løn. Først får firmaet en frist til den 3. september og siden den 10. september til at rette op på forholdene.
Administrerende direktør i Intervare A/S Stefan Plenge afviser, at chaufførerne er blevet underbetalt, og siger, at chaufførerne ikke er ansat hos Intervare. De er selvstændige vognmænd og derfor ikke omfattet af den arbejdsklausul, som Københavns Kommune kræver, at alle leverandører skriver under på.
- Når en leverandør løser en opgave for Københavns Kommune, eller en organisation eller institution modtager tilskud eller støtte, er der en arbejdsklausul vedlagt kontrakten.
- Arbejdsklausulen kræver, at alle, der løser opgaver for kommunen eller arbejder på projekter, som modtager tilskud eller støtte, skal arbejde under fair løn- og arbejdsvilkår.
- Det indebærer, at de ansattes løn, arbejdstid og arbejdsvilkår som minimum skal være på niveau med de gældende overenskomster for samme type arbejde.
- Det er et brud på kontrakten med Københavns Kommune, hvis arbejdsklausulen ikke bliver overholdt.
Kilde: Københavns Kommune
Klausulen stiller krav om, at “de medarbejdere, der udfører arbejde for Københavns Kommune, skal have løn- og arbejdsvilkår svarende til overenskomsten på området.”
Den 17. september har firmaet stadig ikke indfriet kravet om efterbetaling af løn til chaufførerne, men nu præsenterer Intervare et forslag til kommunen om en ny distributionsmodel, som skal sikre bedre arbejdsvilkår for chaufførerne.
Udvalg giver ny frist
Det er Københavns Kommunes Socialforvaltning sammen med Sundheds- og Omsorgsforvaltningen, der har indgået kontrakten med Intervare A/S, og også dem der skal beslutte, om kontrakten skal ophæves.
Den 21. september beslutter Sundheds- og Omsorgsudvalget, at kontrakten med Intervare vil blive ophævet, hvis ikke firmaet senest den 1. november har styr på chaufførernes løn og arbejdsforhold.
Dagen efter holder Sundheds- og Omsorgsudvalget møde, hvor De Radikales socialborgmester Mia Nyegaard nægter at smække kassen i for Intervare. Dermed ender beslutningen om Intervares fremtid på Borgerrepræsentationens bord.
Læs også
Dagligvareleverandøren Intervare får ny frist trods omfattende lønsnyd
Intervares kommercielle direktør Mikkel Pilemand kalder i en pressemeddelelse den beslutning, som et flertal i Borgerrepræsentationen har taget på mødet den 7. oktober, for “en ren politisk og ikke faktuel og juridisk funderet beslutning.”
– Vi er helt uenige i den afgørelse, det politiske flertal har truffet. Sagen har principiel betydning for både Intervare og en række andre private leverandører til det kommunale Danmark. Vi vil derfor nu afvente, at vi får udlagt det politiske flertals beslutning i en formel og juridisk gældende version fra Københavns Kommune. Herefter vil vi tage endelig stilling til, hvad vi så gør, siger Mikkel Pilemand.
Den oprindelige kontrakt mellem Københavns Kommune og Intervare udløb den 30. april 2021 med mulighed for forlængelse i op til to gange et år. Kontrakten er blevet forlænget én gang med et år og løber frem til 30. april 2022.
Mikkel Pilemand siger, at Intervare ingen planer har om at stoppe kontrakten med Københavns Kommune, før den udløber med udgangen af april næste år.
Det koster penge at lave progressiv journalistik. Kun med din støtte kan Arbejderen fortsat udgive frit tilgængeligt journalistisk indhold af høj kvalitet.